ILPP1/443-564/08-2/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 września 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-564/08-2/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 10 kwietnia 2008 r. (data wpływu: 2 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją projektu objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją projektu objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza złożyć wniosek do Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w zakresie Działania: Odnowa i Rozwój Wsi. Możliwość dofinansowania programu wynosi 500.000,00 zł, która stanowi 75% kosztów kwalifikowanych. Gmina ze swojej strony zobowiązana jest uczestniczyć w przedsięwzięciu w wysokości 25% kosztów kwalifikowanych, stanowiących kwotę 166.66,67 zł. Ogólny koszt przedsięwzięcia będzie wynosił 666.666,67 zł.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT, jednak w ramach projektu obejmującego Program Odnowy Wsi, w zakresie którego zamierza złożyć wniosek obejmujący modernizację i remonty świetlic wiejskich w 6 miejscowościach, nie będzie mogła odzyskać podatku VAT, ponieważ działalność związana z funkcjonowaniem świetlic wiejskich nie daje możliwości odliczenia podatku naliczonego. Działalność świetlic nie jest działalnością dochodową generującą przychody Gminie, tym samym nie są wystawiane faktury VAT z działalności objętej przez świetlice wiejskie. W takim przypadku Wnioskodawca nie będzie mógł odzyskać podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w opisanej sytuacji kwota dotacji wysokości 500.000,00 zł zawiera w sobie kwotę netto i kwotę podatku VAT (kwota netto - 409.836,07 zł, kwota podatku VAT - 90.163,93 zł). Czy wskazany podatek VAT będzie przekazany Wnioskodawcy w ramach przyznanej dotacji, jako kwota brutto.

2.

Czy w opisanej sytuacji kwota 166.666,67 zł zawiera w sobie kwotę netto i kwotę podatku VAT (kwota netto - 136.612,02 zł, kwota podatku VAT - 30.054,65 zł). Czy wskazany podatek VAT zostanie zwrócony Wnioskodawcy przez urząd skarbowy.

3.

Czy złożenie przez Wnioskodawcę deklaracji o kwalifikowalności podatku VAT w opisanej sytuacji będzie zgodne z prawem i uprawni Gminę do korzystania ze zwrotu podatku od części wkładu własnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek VAT stanowi koszt kwalifikowany. W związku z tym kwota dotacji w wysokości 500.000,00 zł powinna zawierać w sobie podatek od towarów i usług, a podatek VAT od wkładu własnego powinien być zwrócony Gminie przez urząd skarbowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Podstawowym warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym między innymi zadania obejmujące sprawy z zakresu kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, a także utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 9, pkt 10 i pkt 15 cyt. ustawy). Są to zatem zadania dotyczące interesu powszechnego i wiążą się z korzyścią ogółu lub znaczącej części mieszkańców Gminy.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina ma zamiar wnioskować o przyznanie pomocy finansowej w ramach działania Odnowa i Rozwój Wsi, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Możliwość dofinansowania stanowi 75% całości inwestycji. W ramach ww. projektu Wnioskodawca planuje modernizację i remont świetlic wiejskich w 6 miejscowościach.

Zatem, w myśl powołanych wyżej przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją projektu, nie służą czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Tym samym, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach realizacji przedmiotowego zadania.

W zakresie opisanego projektu Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 12 powołanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 6 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 12 ww. rozporządzenia.

W związku z powyżej przedstawionym stanem prawnym, należy stwierdzić, iż Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia i odzyskania podatku VAT, z tytułu nabycia towarów i usług niezbędnych do realizacji inwestycji związanej z modernizacją i remontem świetlic wiejskich w 6 miejscowościach.

Należy zwrócić uwagę, iż analiza przedmiotu umów cywilnoprawnych nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Zauważyć ponadto należy, iż organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygnięcia wątpliwości podatników dotyczących zaliczenia podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Na podstawie przedstawionego zdarzenia przyszłego organy podatkowe dokonują oceny czy w danej sytuacji podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia bądź zwrotu podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl