ILPP1/443-55/13-5/AWa

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-55/13-5/AWa

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2013 r. (data wpływu 23 stycznia 2013 r.), uzupełnionym pismami z dnia 25 marca 2013 r. (data wpływu 26, 27, 28 marca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych przez Gminę usług polegających na dzierżawie biblioteki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych przez Gminę usług polegających na dzierżawie biblioteki. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 marca 2013 r. o dodatkową opłatę do wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Gmina X (dalej: Gmina) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.

W dniu 31 grudnia 2008 r. Gmina nabyła lokal użytkowy w (...). Czynności formalne nastąpiły wprawdzie w dniu 31 grudnia 2008 r., jednak w praktyce faktyczne użytkowanie lokalu przez Gminę rozpoczęło się dopiero w roku 2009. W roku 2009 Gmina wykorzystywała budynek do czynności nieopodatkowanych VAT.

W roku 2010 Gmina poniosła wydatki na modernizację i doposażenie tego lokalu, w tym na renowację fasady budynku w części, gdzie znajduje się lokal i adaptację pomieszczeń, celem dostosowania lokalu na siedzibę biblioteki. Gmina zrealizowała zadanie ze środków własnych. Zmodernizowany lokal został nieodpłatnie udostępniony przez Gminę na rzecz Biblioteki Publicznej Miasta i Gminy (...) (dalej: BPMiG), posiadającej status samorządowej instytucji kultury.

W grudniu 2012 r. Gmina zamieniła koncepcję zagospodarowania tego lokalu, a mianowicie wprowadziła rozwiązanie, polegające na wydzierżawieniu lokalu biblioteki na rzecz BPMiG (dalej: usługi dzierżawy).

W związku z powyższym, Gmina zawarła z BPMiG umowę dzierżawy, w świetle której:

* Gmina zobowiązała się do oddania lokalu biblioteki wraz z rzeczami przynależnymi lub w niej zlokalizowanymi do użytkowania na rzecz BPMiG, dla celów związanych z prowadzeniem działalności statutowej dzierżawcy, w tym również pobierania pożytków w ramach prowadzonej działalności,

* w zamian za powyższe, BPMiG zobowiązała się do zapłaty Gminie wynagrodzenia w wysokości ustalonej przez obie strony umowy.

Z tytułu zawartej umowy dzierżawy Gmina obciąża BPMiG kwotami wynagrodzenia, dokumentowanymi wystawianymi przez Gminę fakturami VAT. Wartość netto wraz z należnym podatkiem VAT z tytułu świadczenia usług dzierżawy na rzecz BPMiG Gmina wykazuje w składanych deklaracjach VAT-7. Pierwszym okresem rozliczeniowym dla wskazanej umowy dzierżawy był grudzień 2012 r.

Gmina ponosi i zamierza nadal ponosić wydatki związane z funkcjonowaniem biblioteki we wskazanym lokalu, w tym m.in. wydatki remontowe związane z konserwacją lokalu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługi dzierżawy stanowią/będą stanowiły po stronie Gminy czynności opodatkowane VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, opisane usługi dzierżawy stanowią/będą stanowiły po stronie Gminy czynności opodatkowane VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jako, że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, iż spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego nawet, gdy dotyczą one zadań własnych gmin, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.

Zatem, w przypadku, gdy Gmina realizuje należące do niej zadania na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. na warunkach i w okolicznościach właściwych również dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą - powinna być ona traktowana jako podatnik VAT, gdyż w przedmiotowym zakresie działa ona de facto w sposób analogiczny do tych podmiotów.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jednocześnie, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Jednocześnie, mając na uwadze, iż umowa dzierżawy jest niewątpliwie umową cywilnoprawną uregulowaną w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny, w opinii Gminy, w ramach wykonywania przedmiotowych czynności, tj. dzierżawy lokalu biblioteki na rzecz BPMiG, na podstawie zawartej umowy, Gmina będzie działać w roli podatnika VAT.

Konsekwentnie, mając na uwadze, iż Gmina wykonuje/wykonywać będzie usługi dzierżawy na rzecz BPMiG za wynagrodzeniem i tym samym działać w tym zakresie w roli podatnika VAT, przedmiotowa transakcja będzie podlegała opodatkowaniu VAT. W opinii Gminy, transakcja ta nie będzie korzystać również ze zwolnienia od VAT, gdyż ani ustawa o VAT, ani też rozporządzenia wykonawcze nie przewidują w takim przypadku zwolnienia od podatku.

Powyższe stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach wydawanych w imieniu Ministra Finansów. Przykładowo w analogicznej sytuacji w interpretacji indywidualnej z dnia 24 lutego 2012 r., nr IPTPP1/443-1003/11-5/RG, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi uznał, iż " (...) umowa dzierżawy jest umową cywilnoprawną, a więc zawarcie jej przez jednostkę samorządu terytorialnego (tekst jedn.: Gminę) podlega wyłączeniu ze zwolnienia od podatku VAT na mocy cyt wyżej § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia, a tym samym będzie skutkowało opodatkowaniu tej czynności na zasadach ogólnych".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej opodatkowania świadczonych przez Gminę usług polegających na dzierżawie biblioteki. Natomiast kwestie dotyczące korekty podatku naliczonego i prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego od bieżących/przyszłych wydatków związanych z funkcjonowaniem biblioteki zostały rozstrzygnięte w interpretacjach indywidualnych z dnia 19 kwietnia 2013 r. nr ILPP1/443-55/13-6/AWa i nr ILPP1/443-55/13-7/AWa.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl