ILPP1/443-531/09-3/AI

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-531/09-3/AI

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatowego Banku Spółdzielczego, przedstawione we wniosku z dnia 28 kwietnia 2009 r. (data wpływu 4 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku od ryczałtu za wodę i ścieki oraz centralne ogrzewanie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku od ryczałtu za wodę i ścieki oraz centralne ogrzewanie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W roku 1995 Zarząd Banku Spółdzielczego działając w imieniu Banku, będącego właścicielem nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym wielomieszkaniowym (określenie aktu notarialnego) o łącznej powierzchni 725,45 m 2, sprzedał samodzielny lokal mieszkalny o powierzchni 100,05 m 2 lokatorce jako udział w nieruchomości wynoszący 10005/72545 części nieruchomości. Strony ustanowiły odrębną własność sprzedanego lokalu mieszkalnego o powierzchni 100,05 m 2, który został wyłączoną własnością kupującej oraz postanowiły, że do wspólnego użytku współwłaścicieli nieruchomości należeć będą: przyłącza, węzły instalacyjne, klatka schodowa i inne nie zastrzeżone do wyłącznego użytku poszczególnych współwłaścicieli. Strony ustaliły, że zarząd wspólną nieruchomością sprawować będzie Zarząd Banku. Strony nie zawarły umowy zarządu ww. nieruchomości. Wszystkie faktury dotyczące opłat za wodę, ścieki przychodzą na bank, który rozlicza je poprzez ryczałt za korzystanie z ww. mediów. Ponadto, Bank świadczy także usługę centralnego ogrzewania dla współwłaściciela nieruchomości, ponosząc wszystkie koszty wytworzenia tzn. koszt opału, wynagrodzenia palacza, amortyzację pieca c.o. W opisanej nieruchomości jest lokal mieszkalny o powierzchni 49 m 2 wynajmowany lokatorce, która płaci czynsz na który składają się następujące pozycje: ryczałt za wodę, ścieki, centralne ogrzewanie i opłata za wynajmowany lokal. W pozostałej części nieruchomości (powierzchnia 576,40 m 2) prowadzona jest działalność bankowa.

Z dniem 1 stycznia 1999 r. Bank Spółdzielczy połączył się z kilkoma bankami spółdzielczymi i od tej daty działa jako oddział Powiatowego Banku Spółdzielczego. W dniu 27 lutego 2009 r. Wnioskodawca wystąpił do Ośrodka Klasyfikacyjnych o sklasyfikowanie usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy prawidłowo Bank nalicza 7% podatku VAT od ryczałtu za wodę i ścieki płaconego przez współwłaściciela (właściciela lokalu).

2.

Czy od ryczałtu za centralne ogrzewanie płaconego przez współwłaściciela (właściciela lokalu) należy naliczać podatek VAT. Jeżeli tak to jaką stawkę zastosować.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Stawka podatku VAT wysokości 7% jest prawidłowa, Bank otrzymuje faktury z tą właśnie stawką i dokonuje "refakturowania" należności.

Ad. 2

Wszystkie usługi są opodatkowane. Wg oznaczeń klasyfikacji usług PKWiU usługa ta mieści się w grupowaniu: 68.20.11.0 (według klasyfikacji wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. - Dz. U. Nr 207, poz. 1293) oraz 70.20.11-00.00 (według klasyfikacji wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. - Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), które nie znajdują się na wykazie usług zwolnionych ani objętych obniżeniem stawki podatku. W związku z powyższym, należy zastosować podstawową stawkę podatku VAT, tj. 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - na podstawie art. 7 ust. 1 ww. ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Natomiast, w myśl art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Podstawowa stawka podatku VAT, na podstawie art. 41 ust. 1 powołanej ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Dla niektórych czynności ustawodawca przewidział zastosowanie obniżonych stawek podatku VAT, bądź nawet zwolnienie od podatku. Aby jednak można było zastosować stawki preferencyjne lub zwolnienie od podatku, możliwość taka musi wynikać wprost z ustawy o podatku od towarów usług lub z przepisów wykonawczych do ustawy.

W załączniku nr 3 wymienione zostały m.in. usługi w zakresie rozprowadzania wody klasyfikowane wg PKWiU 41.00.2 - poz. 138 ww. załącznika oraz usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne klasyfikowane wg PKWiU 90.0 - poz. 153 ww. załącznika.

Natomiast usługi świadczone przez Wnioskodawcę w zakresie dostarczania centralnego ogrzewania nie zostały objęte obniżoną stawką podatku od towarów usług i zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy podlegają opodatkowaniu stawką podstawową, tj. 22%.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym Bank obciąża współwłaściciela (właściciela lokalu mieszkalnego) kosztami za media, tj. woda i ścieki, centralne ogrzewanie, które nabywa na własny rachunek. Podatnik dokonuje rozliczenia na podstawie ryczałtu.

W przypadku gdy podatnik działając we własnym imieniu lecz na rachunek innej osoby, bierze udział w świadczeniu usług uznaje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył te usługi. A zatem gdy Podatnik kupuje usługę a następnie odsprzedaje ją swojemu kontrahentowi "w stanie nieprzetworzonym", jest on traktowany tak jakby świadczył tę usługę.

Kwestię odsprzedaży nabytych usług przewiduje art. 28 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE serii L Nr 347 str. 1 z późn. zm.), zgodnie z którym w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że podatnik ten sam otrzymał i wyświadczył te usługi. Dotyczy to sytuacji, w której podatnik kupuje usługę, a następnie "w stanie nieprzetworzonym" odsprzedaje ją swojemu kontrahentowi.

Stosownie do art. 30 ust. 3 ustawy o VAT, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku.

Należy zatem stwierdzić, że w analizowanej sprawie mamy do czynienia z usługami, które można jednoznacznie wyodrębnić. Tym samym Wnioskodawca winien stosować te same co przy nabyciu stawki podatku od towarów i usług bądź zwolnienie od podatku.

Reasumując, Zainteresowany dokonując sprzedaży usług obcych (woda i ścieki) może zastosować 7% stawkę podatku VAT, pod warunkiem, iż usługi te sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 41.00.2 (poz. 138 ww. załącznika nr 3) oraz usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne klasyfikowane wg PKWiU 90.0 (poz. 153 ww. załącznika). Natomiast, w przypadku centralnego ogrzewania Wnioskodawca winien stosować 22% stawkę podstawową.

Zatem, wskazane przez Wnioskodawcę stawki podatku VAT są prawidłowe. Natomiast podane we własnym stanowisku symbole PKWiU: 68.20.11.0 (według klasyfikacji wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. - Dz. U. Nr 207, poz. 1293) oraz 70.20.11-00.00 (według klasyfikacji wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. - Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.) odnoszą się do "usług w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek, z wyłączeniem wynajmu lokali w budynkach mieszkalnych na cele inne niż mieszkaniowe", a więc nie mają zastosowania w rozstrzygnięciu w niniejszej interpretacji.

Ponadto informuje się, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku od ryczałtu za wodę i ścieki oraz centralne ogrzewanie. Rozstrzygnięcie w zakresie opodatkowania czynszu związanego z wynajmem lokali w przedstawionym stanie faktycznym został zawarty w interpretacji nr ILPP1/443-531/09-2/AI z dnia 13 lipca 2009 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl