ILPP1/443-510/10-4/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-510/10-4/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2010 r. (data wpływu 7 maja 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 czerwca 2010 r. (data wpływu do Biura KIP w Lesznie 30 czerwca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego. Wniosek został doprecyzowany pismem z dnia 28 czerwca 2010 r. (data wpływu do Biura KIP w Lesznie 30 czerwca 2010 r.) o brakujące informacje dotyczące działalności opodatkowanej i nieopodatkowanej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina złożyła wniosek do W.F.O.Ś.iG.W. o umorzenie pożyczki. Kwota z umorzenia przeznaczona będzie na wymianę 29 szt. okien w Zespole Szkół Ponadgimnazialnych termomodernizację świetlicy, termomodernizację budynku Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotne, termomodernizację budynku przedszkola. W.F.O.Ś. zwraca się o informację dotyczącą możliwości odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług. Interpretacja stosowania art. 86 ust. 1 ustawy od towarów i usług będzie niezbędna do określenia szczegółowych postanowień umowy jaką Gmina będzie zawierała z W.F.O.Ś.iG.W. na realizację tych zadań.

Właścicielem ww. budynków jest Gmina. Budynek Z.S.P. i budynek przedszkola jest wykorzystywany wyłącznie na cele oświatowe. Budynek SP ZOZ jest wykorzystywany na świadczenie bezpłatnych usług medycznych. Budynek świetlicy jest w części wykorzystywany jako miejsce spotkań mieszkańców, a w części tego budynku znajdują się pomieszczenia sklepu, za który Gmina pobiera czynsz dzierżawny. Łączna kubatura świetlicy stanowi 1.054,27 m 3, z czego 443,96 m 3, stanowi kubatura pomieszczenia wynajmowanego na sklep, co stanowi 42,11% ogólnej kubatury budynku.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 28 czerwca 2010 r. dodano następujące informacje:

1.

budynek Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych i budynek przedszkola został przekazany w bezpłatne użyczenie. Budynek Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w został przekazany w nieodpłatne użytkowanie. Budynek świetlicy jest bezpośrednio wykorzystywany przez Gminę i poza umową najmu na pomieszczenia sklepowe nie został on nikomu oddany w użytkowanie, najem itp. stąd też Gmina z tego tytułu, za wyjątkiem pomieszczeń sklepowych, nie wykonuje czynności opodatkowanych.

2.

budynek świetlicy - poza najmem kubatury 443,96 m 3 - wykorzystywany jest do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma prawo do odliczania podatku naliczonego z faktur dotyczących wymiany okien ZSP, termomodernizacji przedszkola i termomodernizacji świetlicy.

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek naliczony dotyczący zakupu usług wymiany okien w ZSP, termomodernizacji budynku SP ZOZ i termomodernizacji przedszkola nie podlegają odliczeniu, z uwagi na art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ budynki te nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Natomiast w stosunku do zakupu usług dotyczących termomodernizacji budynku świetlicy prawo do odliczenia podatku naliczonego wynosić będzie 42,11%, ponieważ taką część stanowi kubatura budynku wykorzystywana na cele czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy).

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty, czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należą m.in. sprawy ochrony zdrowia, edukacji publicznej, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych - art. 7 ust. 1 pkt 5, pkt 8, pkt 15 ww. ustawy.

Z opisu sprawy wynika, iż zakupy towarów i usług związanych z wymianą okien w Zespole Szkół, Ponadgimnazialnych, termomodernizacji budynku przedszkola będą służyć czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (budynki zostały przekazane w nieodpłatne użyczenie). Natomiast zakupy towarów i usług związanych z termomodernizacją świetlicy będą służyć czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu oraz opodatkowanym (budynek jest bezpośrednio wykorzystywany przez Gminę oraz wynajmowany na pomieszczenia sklepu).

Biorąc pod uwagę opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej regulacje prawne stwierdzić należy, że w przypadku zakupów towarów i usług dotyczących wymiany okien w Zespole Szkół Ponadgimnazialnych oraz termomodernizacji budynku przedszkola Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących te zakupy. Natomiast w przypadku termomodernizacji świetlicy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług, w takim zakresie, w jakim nabycie to wiąże się z czynnościami opodatkowanymi (art. 86 ust. 1 ustawy).

Wskazać należy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisanym zdarzeniu przyszłym bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 10 Ordynacji podatkowej rozpatrzone, dotyczy to w szczególności praw do odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących termomodernizacji budynku Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl