ILPP1/443-499/09-4/BD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-499/09-4/BD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. (...), przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2009 r. (data wpływu: 24 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu ustalania obowiązku podatkowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu ustalania obowiązku podatkowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka zamierza wnieść do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: "Spółka Otrzymująca") wkład niepieniężny w postaci środków trwałych. Przedmiotem wkładu będą budynki i budowle wraz z gruntami oraz prawem wieczystego użytkowania gruntów. Przedmiot wkładu nie będzie stanowił zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Zarówno Spółka Wnosząca jak i Spółka Otrzymująca są czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług. Przy nabyciu środków trwałych będących przedmiotem wkładu niepieniężnego Spółka Wnosząca odliczyła w całości naliczony podatek VAT (w zakresie w jakim nabycie środków trwałych podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT).

Przedmiot wkładu może obejmować środki trwałe kwalifikujące się na zwolnienie od podatku VAT przy ich dostawie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT (tj. budynki, budowle lub ich części, dla których pomiędzy pierwszym zasiedleniem a ich dostawą upłynąłby okres dłuższy niż 2 lata), bądź art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy VAT (budynki, budowle w stosunku do których Spółce nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego).

W zamian za wniesienie wkładu niepieniężnego, Spółka Wnosząca obejmie udziały w Spółce Otrzymującej, o określonej wartości nominalnej (równej kwocie, o którą zostanie podwyższony kapitał zakładowy Spółki Otrzymującej). Spółka nie wyklucza, iż z uzasadnionych przyczyn o charakterze ekonomiczno - prawnym, na kapitał zakładowy Spółki Otrzymującej może być przelana tylko część wartości wkładu, natomiast pozostała część może zasilić kapitał zapasowy (tj. rozpoznane zostanie agio). W takiej sytuacji wartość wkładu niepieniężnego przewyższy nominalną wartość udziałów otrzymanych przez Spółkę Wnoszącą.

Spółka zamierza dokonać wkładu niepieniężnego po dniu 31 marca 2009 r., tym samym nie będzie miał zastosowania § 38 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), który przewiduje, iż w okresie do dnia 31 marca 2009 r., w przypadku wnoszenia wkładów niepieniężnych (aportów) do spółek prawa handlowego i cywilnego może być stosowane zwolnienie z podatku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku, gdy przedmiotem wkładu niepieniężnego są różne towary, dla których ustawa o VAT w art. 19 wyróżnia różne momenty powstania obowiązku podatkowego (np. budynki, grunty niezabudowane), należy ustalać obowiązek podatkowy odrębnie dla każdego rodzaju towaru.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku, gdy przedmiotem wkładu niepieniężnego są różne towary, dla których ustawa o VAT w art. 19 wyróżnia różne momenty powstania obowiązku podatkowego, należy ustalać obowiązek podatkowy odrębnie dla każdego rodzaju towaru.

Ustawa o VAT nie wprowadza szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego dla wkładów niepieniężnych. W konsekwencji, w opinii Spółki, moment powstania obowiązku podatkowego VAT uzależniony jest od przedmiotu wkładu niepieniężnego. Spółka powinna więc odrębnie ustalać moment powstania obowiązku podatkowego dla każdego z towarów wchodzących w skład wkładu niepieniężnego.

I tak, jeżeli przedmiotem wkładu będą towary, dla których obowiązek podatkowy powstaje na zasadach ogólnych (np. grunty niezabudowane), obowiązek podatkowy w tej części wkładu powstawać będzie w dniu wystawienia faktury przez Spółkę Wnoszącą, nie później niż w ciągu 7 dni licząc od dnia wydania towaru (art. 19 ust. 4 ustawy). Natomiast jeżeli przedmiotem wkładu będą budynki, obowiązek podatkowy w tej części wkładu powstanie zgodnie z art. 19 ust. 10 ustawy o VAT, tj. z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia licząc od dnia wydania (z zastrzeżeniem ust. 13 pkt 10 i 11).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W tym miejscu nadmienia się, że z uwagi na fakt, iż odpowiedź na pytanie zawarte w niniejszej interpretacji jest pozytywna, zadane we wniosku pytanie nr 5, o treści: "Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 3 jest negatywna, kiedy powstaje obowiązek podatkowy w VAT z tytułu dokonania wkładu niepieniężnego..." stało się bezprzedmiotowe.

W niniejszej interpretacji odpowiedziano na wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu ustalania obowiązku podatkowego.

Rozstrzygnięcia dotyczące:

* uznania za odpłatną dostawę wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością,

* ustalenia podstawy opodatkowania wkładu niepieniężnego wniesionego do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością,

* momentu powstania obowiązku podatkowego w związku z wniesieniem w formie aportu budynków i budowli,

* możliwości zastosowania zwolnienia od podatku towarów wniesionych jako wkład niepieniężny do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością,

* możliwości zrezygnowania ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o VAT w związku z wniesieniem aportu niepieniężnego do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością

zawarte zostały w odrębnych interpretacjach o nr: ILPP1/443-499/09-2/BD, ILPP1/443-499/09-3/BD, ILPP1/443-499/09-5/BD, ILPP1/443-499/09-6/BD i ILPP1/443-499/09-7/BD z dnia 6 lipca 2009 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl