ILPP1/443-495/13-5/AI

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-495/13-5/AI

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2013 r. (data wpływu 10 czerwca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 lipca 2013 r. (data wpływu 16 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie towarów i usług dotyczących projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie towarów i usług dotyczących projektu. Wniosek uzupełniono w dniu 16 lipca 2013 r. o informacje doprecyzowujące opis sprawy oraz o przeformułowanie pytania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - Urząd Wojewódzki jest zarejestrowany w urzędzie skarbowym jako podatnik VAT czynny. Jest jednostką budżetową, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadza na rachunek dochodów budżetu państwa. Wnioskodawca funkcjonuje na podstawie statutu ogłoszonego zarządzeniem Wojewody w sprawie nadania statutu Urzędowi Wojewódzkiemu. Obok wykonywania działalności statutowej, jednostka uzyskuje dochody niezwiązane z działalnością statutową, np. dochody z najmu pomieszczeń, od których nalicza i płaci podatek należny VAT.

W dniu 28 lutego 2013 r. zostało podpisane pomiędzy Departamentem Współpracy Międzynarodowej i Funduszy Europejskich w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych a Wojewodą, porozumienie finansowe o współpracy w zakresie warunków i trybu realizacji projektu nr ze środków Funduszu Granic Zewnętrznych. Celem realizacji projektu w ramach priorytetu 4 Wspieranie tworzenia systemów informacyjno-komunikacyjnych niezbędnych dla wdrożenia wspólnotowych instrumentów prawnych w dziedzinie granic zewnętrznych funduszu granic zewnętrznych jest rozwój zintegrowanego zarządzania zewnętrznymi granicami państw członkowskich Unii Europejskiej poprzez zwalczanie nielegalnej imigracji i handlu ludźmi oraz zapobieganiu zagrożeniom bezpieczeństwa wewnętrznego państw członkowskich. Zakupy dokonywane w ramach projektu zostaną przeznaczone na modernizację infrastruktury niezbędnej do prawidłowego realizowania zadań związanych z obsługą systemu informacyjnego schengen, systemu informacji wizowej, krajowego systemu informatycznego pobytu oraz biometrii w dokumentach dla cudzoziemców.

Nawiązując do ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. przez pryzmat bezpośredniego związku nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca w ramach projektu realizuje działalność podstawową jako jednostka budżetowa i z tego tytułu nie odlicza podatku VAT.

Zgodnie z wymaganiami Komisji Europejskiej, do złożenia pierwszego "wniosku o poświadczenie wydatków" w ramach opisywanego wyżej projektu wymagana jest interpretacja prawa podatkowego w zakresie braku możliwości odzyskania przez Wnioskodawcę podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu.

Ponadto, w piśmie z dnia 15 lipca 2013 r., stanowiącym uzupełnienie do wniosku, Wnioskodawca poinformował, że zakupione w celu realizacji przedmiotowego projektu towary i usługi będą wykorzystywane jedynie w działalności statutowej niepodlegającej podatkowi od towarów i usług. Zainteresowany wskazał także, iż zwrócił się o środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej pochodzące z Unii Europejskiej łącznie z podatkiem od towarów i usług, ponieważ w ramach działalności statutowej nie posiada On prawa do ubiegania się o zwrot tego podatku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 15 lipca 2013 r.).

Czy Wnioskodawca jako jednostka budżetowa ma prawo odliczyć podatek VAT naliczony przy zakupie towarów i usług dotyczących projektu, a służących wykonywaniu działalności statutowej niepodlegającej podatkowi VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, faktury zakupu, które będą dotyczyły realizacji projektu nie podlegają zwrotowi podatku VAT i Wnioskodawca realizując działalność podstawową jako jednostka budżetowa nie ma prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT naliczonego od towarów i usług zakupionych w ramach projektu. Powyższy projekt nie jest związany ze sprzedażą opodatkowaną i w tym przypadku nie ma bezpośredniego związku nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Stosownie do treści tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z kolei art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy wskazuje, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Należy podkreślić, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, na określonych zasadach pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

I tak, na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Powyższe oznacza, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze, jednak transakcja nie podlega opodatkowaniu.

Natomiast w myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, na podstawie art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści powyższych przepisów wynika, że odliczenie podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług, jeżeli nabyte towary i usługi służą czynnościom opodatkowanym, tzn. czynnościom, które generują podatek należny. Natomiast prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje m.in. przy nabyciu towarów i usług:

1.

wykorzystywanych do czynności nieobjętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (tzn. niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem),

2.

wykorzystywanych do czynności wprawdzie podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, niemniej jednak na podstawie przepisów szczególnych zwolnionych od tego podatku.

Istnienie bezpośredniego związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE.L 347.1 z późn. zm.). Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie TSUE.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Jest jednostką budżetową, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadza na rachunek dochodów budżetu państwa. Wnioskodawca funkcjonuje na podstawie statutu ogłoszonego zarządzeniem Wojewody o. Obok wykonywania działalności statutowej jednostka uzyskuje dochody niezwiązane z działalnością statutową, np. dochody z najmu pomieszczeń, od których nalicza i płaci podatek należny VAT.

W dniu 28 lutego 2013 r. zostało podpisane pomiędzy Departamentem Współpracy Międzynarodowej i Funduszy Europejskich w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych a Wojewodą, porozumienie finansowe o współpracy w zakresie warunków i trybu realizacji projektu ze środków Funduszu Granic Zewnętrznych. Celem realizacji projektu w ramach priorytetu 4 Wspieranie tworzenia systemów informacyjno-komunikacyjnych niezbędnych dla wdrożenia wspólnotowych instrumentów prawnych w dziedzinie granic zewnętrznych funduszu granic zewnętrznych jest rozwój zintegrowanego zarządzania zewnętrznymi granicami państw członkowskich Unii Europejskiej poprzez zwalczanie nielegalnej imigracji i handlu ludźmi oraz zapobieganiu zagrożeniom bezpieczeństwa wewnętrznego państw członkowskich. Zakupy dokonywane w ramach projektu zostaną przeznaczone na modernizację infrastruktury niezbędnej do prawidłowego realizowania zadań związanych z obsługą systemu informacyjnego schengen, systemu informacji wizowej, krajowego systemu informatycznego pobytu oraz biometrii w dokumentach dla cudzoziemców. Zakupione w celu realizacji przedmiotowego projektu towary i usługi będą wykorzystywane jedynie w działalności statutowej niepodlegającej podatkowi od towarów i usług. Wnioskodawca zwrócił się o środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej pochodzące z Unii Europejskiej łącznie z podatkiem od towarów i usług, ponieważ w ramach działalności statutowej nie posiada On prawa do ubiegania się o zwrot tego podatku.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie ww. warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - realizowany projekt nie będzie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług - zakupione w celu realizacji przedmiotowego projektu towary i usługi będą wykorzystywane jedynie w działalności statutowej niepodlegającej podatkowi od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie towarów i usług dotyczących projektu, który służy wykonywaniu działalności statutowej niepodlegającej podatkowi VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl