ILPP1/443-483/12-2/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-483/12-2/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 25 maja 2012 r. (data wpływu 28 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania sprzedaży nieruchomości gruntowych za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania sprzedaży nieruchomości gruntowych za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Gmina, będąca czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, (dalej: VAT), w latach 2007-2010 przeprowadziła inwestycję "Budowa Infrastruktury Technicznej...". W ramach inwestycji Gmina dokonała przede wszystkim rozbudowy terenu Strefy Przemysłowej (dalej: SP), a na nowo pozyskanych gruntach przeprowadziła m.in. budowę infrastruktury drogowej, oświetleniowej oraz wodno-kanalizacyjnej.

Ponadto, w ramach rozbudowy i modernizacji terenów SP Gmina poniosła nakłady m.in. na przygotowanie dokumentacji projektowej, nadzór inżynierski, studium wykonalności, informacje o projekcie i jego promocję. Ponoszone w tym celu przez Gminę wydatki dokumentowane były fakturami VAT wystawianymi przez wykonawców.

Wszystkie wskazane wyżej nakłady ponoszone przez Gminę związane były z inwestycjami prowadzonymi na terenie WSP. Gmina zamierzała sprzedawać grunty SP, które w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego zostały przeznaczone pod zabudowę, jako tereny przemysłowe. Celem działań podejmowanych przez Gminę było zatem przede wszystkim przystosowanie tych terenów na potrzeby dalszych inwestycji, a także zachęcenie inwestorów do nabywania gruntów wchodzących w skład SP. Działania inwestycyjne Gminy na terenie SP miały zapewnić również większą atrakcyjność zbywanych w przyszłości gruntów oraz zwiększyć ich wartość. Nabywcami gruntów wchodzących w skład SP mają być głównie przedsiębiorcy, którzy na zakupionych terenach będą lokowali swoje zakłady i prowadzili działalność gospodarczą. Na chwilę obecną grunty w SP nie zostały jeszcze sprzedane, tym niemniej cały czas są przeznaczone do sprzedaży.

Gmina pragnie zaznaczyć, iż przedmiotem niniejszego wniosku nie są zagadnienia związane z rozliczeniami VAT dotyczącymi budowy infrastruktury drogowej oraz oświetleniowej w ramach inwestycji na terenie SP - zagadnienie to objęte jest odrębnym wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina będzie podatnikiem VAT z tytułu dokonywania dostaw nieruchomości położonych na terenie SP i czy czynności te będą podlegały opodatkowaniu VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, dokonywane przez niego dostawy nieruchomości będą stanowiły czynności opodatkowane VAT, a Gmina będzie z tego tytułu podatnikiem VAT.

UZASADNIENIE prawne.

1. Gmina jako podatnik VAT.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), dalej: ustawa o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie natomiast z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle powyższych regulacji uznać zatem należy, iż w zakresie dokonywanych przez Gminę czynności cywilnoprawnych, Gmina będzie posiadała status podatnika VAT. Dokonując dostaw gruntów położonych na terenie SP na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych z przedsiębiorcami, Gmina będzie postępowała w sposób tożsamy do innych podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie obrotu nieruchomościami. W konsekwencji w przypadkach dostawy nieruchomości w wyniku zawarcia umowy cywilnoprawnej, Gmina wystąpi w charakterze podatnika VAT.

Prezentowany przez Gminę pogląd odnośnie statusu gmin jako podatników VAT w zakresie dokonywanych czynności cywilnoprawnych, znajduje również potwierdzenie w wyrokach Naczelnego Sądu Administracyjnego (dalej: NSA), m.in. w wyroku z dnia 26 sierpnia 2010 r., sygn. akt I FSK 1303/09, w którym wskazano, iż "w efekcie unormowania zawartego w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT gmina jest podatnikiem podatku VAT w zakresie, w jakim dokonuje czynności na podstawie umów cywilnoprawnych". Podobnie także w orzeczeniu z dnia 23 marca 2010 r., sygn. akt I FSK 273/09 NSA uznał, iż "podatnikiem VAT w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy) jest z racji posiadanych cech podatnika (art. 15 ust. 1 ustawy) - gmina".

2. Odpłatna dostawa towarów.

Jak stanowi art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się co do zasady przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Biorąc pod uwagę, iż umowy sprzedaży gruntów, które Gmina zamierza zawierać z przedsiębiorcami, będą przewidywały przejście prawa własności nieruchomości na nabywcę za wynagrodzeniem, należy uznać, iż czynności te będą stanowiły przedmiot opodatkowania VAT. Jako iż tereny położone na obszarze WSP stanowią niezabudowane grunty, przeznaczone zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę, jako tereny przemysłowe, to sprzedaż tych gruntów nie będzie korzystała ze zwolnienia od VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Podsumowując, Gmina sprzedając grunty położone na terenie WSP będzie działała w charakterze podatnika VAT i tym samym dokonywała czynności opodatkowanych tym podatkiem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie uznania sprzedaży nieruchomości gruntowych za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT. Natomiast, kwestia dotycząca stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji z dnia 14 sierpnia 2012 r., nr ILPP1/443-483/12-3/AW.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl