ILPP1/443-477/11-2/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-477/11-2/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2011 r. (data wpływu 18 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących udzielone premie pieniężne - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących udzielone premie pieniężne.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest spółką prawa handlowego (dalej zwany Spółką) i prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji i sprzedaży mąki oraz pozostałych produktów przemiału pszenicy i żyta.

W ramach prowadzonej działalności Spółka zawarła z kontrahentem umowę sprzedaży, na podstawie której na jego zlecenie oferuje i dostarcza wyroby gotowe (mąkę i inne produkty przemiału zbóż). Na podstawie postanowień umowy kontrahentowi przysługuje "premia pieniężna" z tytułu osiągnięcia określonego poziomu obrotu ustalonego wg cen zakupu w okresie rozliczeniowym jednego roku. Wypłata wynagrodzenia następuje na podstawie faktury wystawionej przez kontrahenta, przy czym kwota wynagrodzenia opisana jest na fakturze jako "premia pieniężna" ze wskazaniem roku rozliczeniowego, w którym dokonane zostały transakcje będące podstawą kalkulacji.

Zgodnie z postanowieniami umowy sprzedaży wypłata dodatkowego wynagrodzenia, tj. "premii pieniężnej" nie jest w żaden sposób uzależniona od spełnienia przez odbiorcę jakichkolwiek innych warunków, poza osiągnięciem określonego poziomu obrotu wg cen zakupu. Dodatkowo zaznaczyć należy, że premia nie jest związana z konkretną dostawą produktów/towarów, a podstawą jej naliczenia jest suma wszystkich dostaw dokonanych w przyjętym umownie okresie rozliczeniowym. W przypadku spełnienia przez odbiorcę warunków umowy, ma on prawo obciążyć Spółkę z tytułu dodatkowego wynagrodzenia za zrealizowany w danym okresie rozliczeniowym obrót, przy czym obciążenie następuje na podstawie faktury VAT z wykazanym na niej podatkiem w wysokości odpowiadającej stawce podstawowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka ma prawo odliczenia podatku VAT z faktur wystawionych przez odbiorcę z tytułu "premii pieniężnej" przysługującej na podstawie umowy sprzedaży w związku z osiągnięciem określonego poziomu obrotu ustalonego wg cen zakupu.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów usług, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Wnioskodawca podkreślił nadto, że kwestia świadczenia usług została podobnie uregulowana w art. 24 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L . 347 z późn. zm.), który stanowi, że świadczenie usług oznacza każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów.

Biorąc pod uwagę wyżej powołane przepisy art. 5 i art. 8 cyt. ustawy, należy uznać - w opinii Spółki - że każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Wypłata wynagrodzenia za zrealizowanie określonego poziomu obrotów mieści się w zakresie różnego rodzaju działań podejmowanych przez podmioty gospodarcze mających na celu intensyfikację i wzrost sprzedaży towarów, w ramach których podmioty te m.in. dokonują wypłaty odbiorcom wynagrodzenia (niezależnie od stosowanej nomenklatury) w formie różnego rodzaju bonusów, premii pieniężnych lub tzw. rabatów/premii retrospektywnych za wykonywane na ich rzecz świadczenia.

Z przedstawionego w treści wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka zawarła z Odbiorcą wyrobów umowę współpracy, w której zagwarantowała Odbiorcy dodatkowe wynagrodzenie (premię) za wykonany w rocznym okresie rozliczeniowym obrót. Otrzymanie ww. premii nie jest związane z żadną konkretną dostawą, natomiast uzależnione jest od wykonania przez odbiorcę zobowiązania do dokonywania zakupów o określonej w okresie rozliczeniowym wartości.

Pojęcie usługi wynikające z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz art. 24 ust. 1 Dyrektywy UE z roku 2006 jest - zdaniem Wnioskodawcy - szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy. Usługą w rozumieniu tych przepisów jest transakcja gospodarcza, która jest związana ze świadczeniem wzajemnym stron wynikającym z danego stosunku prawnego, co oznacza, że musi istnieć stosunek prawny pomiędzy stronami (np. umowa) oraz musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem.

Ponadto, zgodnie z art. 106 ust. 1 cyt. ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy.

Natomiast stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4. art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi - zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu - suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z zastrzeżeniem ust. 3-7.

Zgodnie natomiast z art. 88 ust. 3a pkt 2 ww. ustawy nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Biorąc powyższe pod uwagę Zainteresowany stwierdza, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przepisy ustawy o VAT umożliwiają podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz nie zaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W opisanym stanie faktycznym wynagrodzenie - określone w umowie jako premia pieniężna - wypłacane jest przez Spółkę Odbiorcy w zamian i pod warunkiem osiągnięcia przez Odbiorcę określonej wartości obrotów w przyjętym (rocznym) okresie rozliczeniowym, przy czym wypłata wynagrodzenia z tego tytułu nie jest powiązana z konkretnymi dostawami dokonanymi na rzecz Odbiorcy i nie stanowi obniżki ceny za sprzedane produkty.

Zgodnie z intencją stron i zawartą umową wynagrodzenie z tego tytułu jest wypłacane w zamian za określone świadczenie Odbiorcy polegające na intensyfikacji obrotów, tj. zrealizowanie określonego wolumenu zakupów towarów Spółki w danym okresie rozliczeniowym, a co za tym idzie wzrost sprzedaży zrealizowanej przez Spółkę. Z tego też względu w opinii Spółki wypłacane wynagrodzenie stanowi ekwiwalent za określone zachowanie ze strony Odbiorcy, które to zachowanie na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy traktować jako świadczenie usługi, podlegającej opodatkowaniu tym podatkiem.

Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy:

* z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka zawarła umowę o współpracy handlowej, z której wynika, że Odbiorca w zamian za zrealizowanie w rocznym okresie rozliczeniowym obrotów o określonej w umowie wartości otrzyma wynagrodzenie ustalone jako procent od dokonanego obrotu netto, które to wynagrodzenie rozliczane będzie na podstawie faktury VAT wystawionej przez Odbiorcę i podwyższone o podatek VAT wg obowiązującej stawki podstawowej;

* biorąc pod uwagę opisany stan faktyczny oraz obowiązujący stan prawny należy uznać, że faktura VAT wystawiona przez Odbiorcę potwierdza dokonanie i realizację przez niego faktycznych czynności (działań mających na celu przede wszystkim intensyfikację obrotów i wzrost sprzedaży przez Spółkę) i stanowi świadczenie usługi, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT;

* zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w takim zakresie w jakim zakupione usługi mają związek z czynnościami opodatkowanymi, a to z tego względu, że nie zachodzą inne przesłanki wykluczające to prawo, wynikające z art. 88 ustawy - w szczególności określone w ust. 3a pkt 2 tej ustawy - Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez Odbiorcę dokumentujących czynności, za które wypłacane jest dodatkowe wynagrodzenie tj. "premia pieniężna".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 ustawy.

Przez dostawę towarów, jak wskazują przepisy art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Od dnia 1 kwietnia 2011 r. art. 29 ust. 1 ustawy otrzymał, nadane ustawą z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332), brzmienie: "Podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku".

W myśl art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Podmioty uczestniczące w obrocie gospodarczym podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie należności te zostały wypłacone a w szczególności czy podatnik otrzymuje je w związku z zachowaniem stanowiącym usługę w rozumieniu wskazanych wyżej przepisów prawa.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna związana z konkretną dostawą (dostawami) zostanie wypłacona już po dokonaniu zapłaty za konkretny towar, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo, przyznaną przed ustaleniem ceny bądź udzielaną już po jej określeniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawianej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.).

Zgodnie z § 13 ust. 1 ww. rozporządzenia, w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Natomiast zgodnie z ust. 2 § 13, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. wprowadzonym rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 255, poz. 1713), w przypadku, gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do jednej lub więcej dostaw towarów lub usług, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca;

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4;

b.

nazwę rodzaj towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

W myśl obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. § 13 ust. 2a i ust. 2b rozporządzenia, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów i usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane określone w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2;

3.

okres do którego odnosi się udzielony rabat;

4.

kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Jeżeli rabat dotyczy sprzedaży opodatkowanej różnymi stawkami, kwotę rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego, o których mowa w ust. 2 i 2a, podaje się w podziale na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku.

Należy przy tym nadmienić, że od dnia 1 kwietnia 2011 r. zagadnienia związane z wystawianiem faktur reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), w którym treść przywołanych zapisów została uregulowana w § 13 ust. 1-4 rozporządzenia.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca, celem zintensyfikowania sprzedaży oferowanych przez siebie produktów, stosuje system polegający na przyznawaniu kontrahentowi tzw. premii pieniężnej. Premia przyznawana jest z tytułu zrealizowania określonego poziomu zakupów netto w danym okresie rozliczeniowym i stanowi procentowy wskaźnik sumy wartości zrealizowanych w tym okresie transakcji. Wypłata premii nie jest w żaden sposób uzależniona od spełnienia przez Odbiorcę jakichkolwiek innych warunków, poza osiągnięciem określonego poziomu obrotu wg cen zakupu netto.

Na podstawie powyższych przepisów oraz okoliczności przedstawionych we wniosku należy stwierdzić, iż dokonywanie zakupów towarów w odpowiedniej wielkości w danym czasie nie może stanowić usługi w rozumieniu cyt. art. 8 ust. 1 ustawy. Poza transakcjami kupna-sprzedaży, pomiędzy kupującym, a sprzedającym nie dojdzie do rzeczywistego i odrębnego od tych transakcji świadczenia nabywcy na rzecz zbywającego towary, nabywca nie podejmuje żadnych dodatkowych świadczeń w celu osiągnięcia korzyści. Pomiędzy Spółką a nabywcą produktów prowadzona jest wyłącznie wymiana handlowa polegająca na odpłatnej dostawie towarów. Oznacza to, że źródło premii tkwi w umowach sprzedaży (dostawie towarów), które zostały zawarte w danym okresie czasu. Z ekonomicznego punktu widzenia, otrzymanie premii powoduje, że odbiorca ponosi mniejszy wydatek na nabycie towarów, aniżeli to wynikało z pierwotnie ustalonej ceny. Nie ma zatem podstaw, aby uznać, że - w tak przedstawionych okolicznościach - premie, wypłacone za wykonanie określonej ilości sprzedaży, stanowić będą wynagrodzenie za realizowane usługi. Samo przekroczenie określonej wartości zakupów towarów handlowych nie jest usługą i wypłacona w takim przypadku gratyfikacja w postaci premii pieniężnej nie może być utożsamiana z zapłatą za jej świadczenie.

Opisana zatem przez Wnioskodawcę premia pieniężna stanowi w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw w danym okresie rozliczeniowym, udokumentowanych poszczególnymi fakturami VAT, zmniejszający podstawę opodatkowania zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy. Wynagrodzenie to wypłacone za osiągnięcie określonego pułapu obrotów w konsekwencji dotyczy konkretnych transakcji, które stanowiły podstawę do wyliczenia wysokości obrotów z nabywcą, uprawniających do uzyskania premii. W rezultacie premia taka obniża cenę nabytego wcześniej towaru przez co rzeczywista wartość zrealizowanych przez nabywcę transakcji jest niższa o kwotę wypłaconej przez Wnioskodawcę premii.

Nie można przy tym zgodzić się z Wnioskodawcą, iż premia ta nie może być powiązana z konkretną dostawą (dostawami) towarów, albowiem Zainteresowany sam wskazał, iż jest ona wynikiem sumy dostaw dokonanych przez Spółkę w rocznym okresie rozliczeniowym na rzecz odbiorcy. A zatem obrót uprawniający do udzielenia premii ustalany jest na podstawie konkretnych faktur, jakie Wnioskodawca wystawia na rzecz kontrahenta dokumentując dokonane dostawy towarów w określonym przedziale czasowym.

W konsekwencji powyższego, skoro przyznawane przez Wnioskodawcę premie pieniężne nie stanowią zapłaty za świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, tym samym otrzymanie takich płatności nie będzie rodziło obowiązku wystawiania faktur VAT przez odbiorcę.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz nie zaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Reasumując, na podstawie przywołanych przepisów prawa i ustalonego stanu faktycznego stwierdzić należy, iż opisane w przedmiotowej sprawie faktury VAT dokumentujące wypłacenie premii pieniężnych, zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, albowiem nie dokumentują one czynności (świadczenia usług) opodatkowanych podatkiem VAT. Tym samym Wnioskodawca nie jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych przez kontrahenta w celu udokumentowania otrzymanych premii pieniężnych.

Zauważyć należy, iż niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie skutków podatkowych wypłacania przez Wnioskodawcę premii pieniężnych i prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących ich otrzymanie w sytuacji przedstawionej w opisie stanu faktycznego. Interpretacja ta nie dotyczy natomiast skutków podatkowych otrzymywania opisanych premii pieniężnych przez odbiorcę Wnioskodawcy i nie wywołuje skutków prawnych, o których mowa w art. 14k-14n ustawy - Ordynacja podatkowa, dla kontrahenta Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl