ILPP1/443-474/12-5/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-474/12-5/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy reprezentowanej przez pełnomocnika radcę prawnego, przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2012 r. (data wpływu 24 maja 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 sierpnia 2012 r. (data wpływu 10 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z kosztami aportu działek gruntu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z kosztami aportu. Dnia 10 sierpnia 2012 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina (...) (dalej: Gmina) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.

W dniu 28 czerwca 2011 r. Rada Miejska S. podjęła uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na wniesienie do Zakładu Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. z siedzibą w S. przy ul. (...) (dalej: Spółka) prawa własności nieruchomości stanowiących własność Gminy S. jako wkładu niepieniężnego/aportu.

W ramach przedmiotowego aportu zostaną wniesione do Spółki 4 działki stanowiące własność Gminy. Zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego działki będące przedmiotem aportu zostały oznaczone odpowiednio:

* Działka nr 98/2 AM 1 symbolem D jako droga;

* Działka nr 37/2 AM 1 symbolem US jako usługi sportu;

* Działka nr 4/27 AM 14 symbolem KD-L jako droga lokalna (...), U jako teren przemysłowo-usługowy;

* Działka nr 10/18 AM 18 symbolem ZN jako zieleń nieurządzona.

Dodatkowo w dniu 29 listopada 2011 r. Rada Miejsca S. podjęła uchwałę w tej samej sprawie w zakresie m.in. kolejnych 4 działek stanowiących własność Gminy. Zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego działki będące przedmiotem aportu zostały oznaczone odpowiednio:

* Działka nr 21/59 AM 2 symbolem ZP jako zieleń parkowa;

* Działka nr 107/2 AM symbolem 4ZU jako teren zieleni urządzonej i symbolem D1/2 jako droga publiczna dojazdowa;

* Działka nr 78/2 AM symbolem 45MR/MN jako zabudowa zagrodowa z urządzeniami i zagospodarowaniami towarzyszącym z możliwością adaptacji i lokalizacji zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej;

* Działka nr 485/4 AM 1 symbolem RO jako ogrody i sady przydomowe.

Na wszystkich wskazanych powyżej 8 działkach Spółka realizuje w swoim imieniu i na swoją rzecz inwestycję w zakresie budowy przepompowni ścieków. Spółka samodzielnie ponosi nakłady związane z inwestycją. Obecnie trwają jeszcze prace budowlane, jednakże inwestycja ta jest już na etapie finalnym. Spółka planuje, iż formalny odbiór oraz przekazanie do użytkowania przepompowni nastąpi w czerwcu 2012 r.

Wartość aportu zostanie ustalona jako wartość gruntów (bez wartości realizowanej przez Spółkę inwestycji). Strony nie zamierzają dokonać rozliczenia nakładów poczynionych przez Spółkę. Gmina planuje dokonać rozliczenia omawianej transakcji wniesienia aportami poszczególnych gruntów w taki sposób, że wynagrodzenie otrzymane przez Gminę składać się będzie w części z otrzymanego ogółu praw i obowiązków, tj. objęcia udziałów w Spółce w wysokości wynikającej z wyceny rynkowej przez biegłego rzeczoznawcę wg wartości netto przedmiotowych gruntów, a w części ze środków pieniężnych odpowiadających wartości podatku VAT należnego po stronie Gminy z tytułu wniesienia aportów (wartość VAT będzie uiszczone Gminie przez Spółkę w formie pieniężnej). Gmina zamierza w taki właśnie sposób udokumentować powyższe transakcje fakturami VAT, tj. ująć na nich wartość netto (równą co do zasady wartości obejmowanych udziałów) oraz podatek należny (do tej pory Gmina nie wystawiała faktury VAT oraz nie rozliczyła VAT należnego z tego tytułu).

Dnia 10 sierpnia 2012 r. Zainteresowany uzupełnił wniosek o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego wskazując, iż Gmina nie wydawała względem działek nr 10/18 AM18, 21/59 AM2 symbol ZP oraz 485/4 AM1 symbol RO, indywidualnych decyzji o warunkach zabudowy i przed dokonaniem aportu nie będzie w inny sposób zmieniać ich przeznaczenia.

Zdaniem Wnioskodawcy, przeznaczenie wskazane w obowiązującym planie zagospodarowania przestrzennego dopuszcza możliwość zabudowy, czemu dowodzi fakt udzielenia Gminie przez Starostwo pozwolenia na budowę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z kosztami dotyczącymi wniesienia aportu (np koszty wyceny, usługi doradcze i prawnicze).

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z kosztami dotyczącymi wniesienia aportów (np. koszty wyceny, usługi doradcze i prawnicze).

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami niemającymi zastosowania w przedmiotowej sytuacji.

Z treści powyższej regulacji wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:

* zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz

* pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

Odnosząc się do warunku nabywania towarów i usług przez podatnika, kwestia ta została uregulowana w art. 15 ustawy o VAT. Zgodnie z ust. 1 tego przepisu, za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do ust. 6 tej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle powyższego uznać należy, że w związku z faktem, iż wniesienie aportami poszczególnych gruntów do Spółki jest czynnością wykonywaną na podstawie umowy cywilnoprawnej, Gmina dokonując tej czynności działa w charakterze podatnika VAT.

Zdaniem Gminy istnieje również bezsprzeczna relacja podatku naliczonego związanego z kosztami dotyczącymi wniesienia aportów z dokonaniem przez Gminę transakcji podlegających opodatkowaniu VAT. Bowiem gdyby nie ponosiła ona przedmiotowych wydatków, dokonanie podlegających VAT aportów tych gruntów byłoby niemożliwe lub bardzo utrudnione.

Reasumując, przewidziany przez ustawodawcę w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT związek z czynnościami opodatkowanymi niewątpliwie istnieje w zakresie ponoszonych przez Gminę wydatków związanych z kosztami dotyczącymi wniesienia aportów. Gminie powinno zatem przysługiwać prawo do odliczenia VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących przedmiotowe wydatki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Ponadto, zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przytoczonych przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie wykonywane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany, wynajmu, dzierżawy.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy określa, że podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest wykorzystywanie zakupionych towarów lub usług do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Ponadto, w oparciu o art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (...).

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca zamierza wnieść wkład niepieniężny/aport do Spółki z o.o. prawa własności nieruchomości stanowiących własność Gminy S. Zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego przeznaczenie nieruchomości jest następujące: działka nr 98/2 AM 1 oznaczona symbolem D jako droga; działka nr 37/2 AM 1 symbol US jako usługi sportu; działka nr 427 AM 14 symbol KD-L jako droga lokalna I21P, U jako teren przemysłowo-usługowy; działka nr 10/18 AM 18 oznaczona symbolem ZN jako zieleń nieurządzona, działka nr 21/59 AM 2 symbol ZP przeznaczona pod zieleń parkową; działka nr 107/2 AM symbol 4ZU - teren zieleni urządzonej i symbol D1/2 czyli droga publiczna dojazdowa; działka nr 78/2 AM oznaczona symbolem 45MR/MN jako zabudowa zagrodowa z urządzeniami i zagospodarowaniami towarzyszącym z możliwością adaptacji i lokalizacji zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej oraz działka nr 485/4 AM 1 oznaczona symbolem RO jako ogrody i sady przydomowe. Względem tych działek nie były wydawane indywidualne decyzje o warunkach zabudowy. Niemniej, przeznaczenie wskazane w planie zagospodarowania przestrzennego dopuszcza możliwość zabudowy, czemu dowodzi fakt udzielenia Gminie przez Starostwo Powiatowe pozwolenie na budowę. Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.

W ocenie niniejszej sprawy znaczenie ma również fakt, iż w interpretacji indywidualnej nr ILPP1/443-474/12-4/MK tut. Organ stwierdził, iż dokonanie aportu działek gruntowych nr 98/2 AM1, 37/2 AM1, 4/27 AM14, 107/2 AM, 78/2 AM oraz nr 10/18 AM18, 21/59 AM2, 485/4 AM1 będzie czynnością opodatkowaną 23% stawką podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

Zatem, Zainteresowany ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z czynnością wniesienia aportu (np. koszty wyceny, usługi doradcze i prawnicze) działek nr 98/2 AM1, 37/2 AM1, 4/27 AM14, 107/2 AM, 78/2 AM oraz nr 10/18 AM18, 21/59 AM2, 485/4 AM1. Czynność ta bowiem będzie dla Wnioskodawcy, który jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Zatem spełnione zostaną obydwie obligatoryjne przesłanki zawarte w art. 86 ust. 1 ustawy, na podstawie którego odliczenie podatku VAT jest prawnie możliwe.

Niniejszą interpretacją został załatwiony wniosek w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku VAT w związku z kosztami aportu działek gruntu. Rozstrzygnięcie w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dostawy działek gruntu oraz określenia podstawy opodatkowania w związku z aportem działek gruntu, zostało załatwione w dniu 22 sierpnia 2012 r. w interpretacji nr ILPP1/443-474/12-4/MK.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl