ILPP1/443-471/13-3/AI

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-471/13-3/AI

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2013 r. (data wpływu 3 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem materiałów i gazetek - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem materiałów i gazetek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej: Spółka) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Działalność Spółki obejmuje przede wszystkim produkcję elementów dla branży motoryzacyjnej. Wnioskodawca produkuje m.in. pojemnościowe podgrzewacze wody, ciśnieniowe naczynia wyrównawcze dla instalacji grzewczych oraz części dla przemysłu samochodowego, m.in. koła pasowe, tłumiki drgań i przewody paliwowe ze stali nierdzewnej, z blachy stalowej i blachy aluminiowej oraz tworzyw sztucznych, a także produkty w zakresie inżynierii systemowej - ogrzewania i wykorzystania wody pitnej, użytkowej i dla celów przemysłowych, takich jak naczynia zbiorcze, systemy utrzymania ciśnienia i systemy gromadzenia energii dla ogrzewania wody pitnej i użytkowej. Spółka sprzedaje wytwarzane przez siebie produkty wielu różnym kontrahentom.

W ofercie Spółki znajduje się znaczna ilość produktów. Wnioskodawca zamieszcza informacje o oferowanych do sprzedaży przez nią produktach w różnego rodzaju katalogach, ulotkach, cennikach. Katalogi, ulotki i cenniki (dalej: Materiały) zawierają podstawowe informacje dotyczące produktów Wnioskodawcy, tj. m.in. opis produktów, ich krótką charakterystykę i ceny. Część przekazywanych materiałów zawiera zdjęcia produktów. Wymienione wyżej Materiały mają przede wszystkim charakter informacyjny i stanowią nośnik informacji handlowej o produktach oferowanych przez Spółkę.

Materiały przekazywane są kontrahentom Spółki (zarówno obecnym, jak i potencjalnym) nieodpłatnie. Ze względu na charakter działalności Spółki przekazanie informacji o jej produktach w takiej właśnie formie jest niezbędne, aby kontrahentów poinformować o ofercie Spółki, i tym samym skłonić ich do nabycia właśnie jej towarów.

Ponadto, Spółka przekazuje nieodpłatnie swoim pracownikom gazetki (dalej: Gazetki), w których znajdują się aktualności i ciekawostki "z życia zakładu". W Gazetkach zamieszczane są m.in. informacje o aktualnych i ważnych wydarzeniach, jakie mają miejsce w Spółce, prezentacje poszczególnych zakładów Spółki (każdy z zakładów wchodzących w skład Spółki ma inny profil produkcji i rodzaj produkowanych wyrobów gotowych), prezentacje poszczególnych działów Spółki (np. dział księgowości, zakupów, wysyłki), wywiady z pracownikami, mające na celu przybliżenie specyfiki ich pracy i wykonywanych obowiązków. Artykuły umieszczane w Gazetkach opatrzone są zdjęciami, aby odbiorca mógł lepiej zapoznać się z przekazywanymi treściami. Rolą wydawanych przez Wnioskodawcę Gazetek jest informowanie pracowników o tym, co dzieje się w Spółce, budowanie wśród pracowników pozytywnej relacji ze Spółką, jako ich pracodawcą. Gazetki są udostępniane pracownikom poprzez ich bezpośrednie przekazanie każdemu z pracowników (wysyłka na adres domowy). Przekazywane przez Spółkę Materiały oraz Gazetki, których niniejszy wniosek dotyczy, nie stanowią prezentów o małej wartości bądź próbek, o których mowa w art. 7 ust. 4 i ust. 7 ustawy o VAT.

Nabycie przez Spółkę Materiałów związane jest pośrednio z wykonywaną przez Wnioskodawcę działalnością opodatkowaną podatkiem VAT. Wydanie katalogów, ulotek oraz cenników wiąże się z rozprzestrzenianiem informacji o produktach sprzedawanych przez Spółkę, pośrednio także z promowaniem jej wizerunku wśród kontrahentów. Nabycie przez Spółkę Gazetek także pośrednio wiąże się z wykonywaną przez Wnioskodawcę działalnością opodatkowaną VAT: ich późniejsze przekazanie pracownikom podnosi ich wiedzę o Spółce, buduje pozytywne relacje pomiędzy Spółką i pracownikami.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia VAT związanego z nabyciem Materiałów oraz Gazetek.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie Materiałów oraz Gazetek. Katalogi, ulotki czy cenniki są materiałami o charakterze informacyjnym oraz reklamowym. Spełniają one bardzo istotną rolę w funkcjonowaniu Spółki, jako podmiotu zajmującego się handlem bardzo szerokim asortymentem produktów branży motoryzacyjnej, jak i określonym asortymentem inżynierii systemowej. Pozwalają na przedstawienie oferty Spółki w sposób dogodny dla kontrahentów Wnioskodawcy, czy też z uwagi na miejsce dystrybucji.

Gazetki spełniają natomiast istotną rolę w zakresie wewnętrznego funkcjonowania Spółki. Gazetki zawierają informacje o bieżących wydarzeniach w Spółce, o tym jak Spółka funkcjonuje, jak się rozwija. Przekazywanie tego typu informacji przez Wnioskodawcę jej pracownikom pozwala im lepiej zrozumieć specyfikę jej działalności. Takie działanie Spółki buduje pozytywną relację pomiędzy Spółką oraz jej pracownikami, a także przyczynia się do zwiększenia efektywności pracy pracowników. Zdaniem Wnioskodawcy dzięki temu, że Spółka przekazuje pracownikom Gazetki, dzięki temu, że udostępnia im wiedzę o tym, co dzieje się w firmie, są oni bardziej zmotywowani do pracy i lepiej się w niej czują.

Jak wynika z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zatem, dla uzyskania prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu przez podatnika towarów i usług warunkiem koniecznym jest istnienie związku między ponoszonymi wydatkami, a prowadzoną działalnością opodatkowaną VAT. Ustawa o VAT nie precyzuje, jak ścisły powinien być wspomniany związek, by podatnik mógł dokonać odliczenia podatku naliczonego. W orzecznictwie zarówno sądów administracyjnych, jak i Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE) podnosi się, że dla zastosowania prawa do odliczenia nie jest wymagany bezpośredni związek pomiędzy VAT naliczonym a VAT należnym, tym samym związek ten może mieć charakter pośredni.

Zagadnienie charakteru związku między wydatkami a prowadzeniem działalności opodatkowanej dla prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT (związek pośredni-bezpośredni), było już przedmiotem analiz sądów administracyjnych.

Sądy administracyjne potwierdzają prawo do odliczenia podatku naliczonego od pewnych wydatków, pomimo że nie pozostawały one w bezpośrednim związku ze sprzedażą opodatkowaną. Dla przykładu, Naczelny Sąd Administracyjny (dalej: NSA) w wyroku z dnia 14 października 2010 r., sygn. akt I FSK 1834/09 stwierdził, że: "(...) brak takiej konkretnej transakcji opodatkowanej nie musi zawsze prowadzić do utraty prawa do odliczenia VAT. W przypadku bowiem wydatków zaliczanych do tzw. kosztów ogólnych, wprawdzie nie istnieje bezpośredni związek pomiędzy zakupem tych towarów i usług a sprzedażą opodatkowaną, lecz w sytuacji gdy stanowią one element cenotwórczy produktów podatnika, pozostając w ten sposób w bezpośrednim związku z jego opodatkowaną działalnością gospodarczą - prawo do odliczenia z tytułu tych zakupów (wydatków) powinno przysługiwać podatnikowi w takim zakresie, w jakim ogólna działalność daje prawo do odliczenia VAT".

Podobne stanowisko prezentowane jest również w orzecznictwie TSUE, przykładowo w orzeczeniu z dnia 22 lutego 2001 r. w sprawie C-408/98 Abbey National plc v. Commissioners of Customs Excise. TSUE podkreślił, że brak bezpośredniego związku z konkretną czynnością podlegającą opodatkowaniu nie wyklucza prawa odliczenia podatku VAT w przypadku tzw. kosztów ogólnych działania podatnika, ponieważ gdy koszty te mogą być przypisane do działalności podatnika, która opodatkowaniu podlega, podatnikowi przysługuje prawo odliczenia podatku.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od nabywanych Materiałów oraz Gazetek. Nabycia te są bowiem pośrednio związane z działalnością Spółki: Materiały wykorzystywane są w celach informacyjnych i reklamowych, natomiast Gazetki w celach informacyjnych dla pracowników. Wnioskodawca nabywa przedmiotowe Materiały, aby móc dzięki nim zaprezentować ofertę swoich produktów, jak też wskazać na siebie, jako potencjalnego dostawcę określonego asortymentu oraz zdobyć dzięki temu odbiorców produktów.

Sprzedaż produktów Spółki podlega natomiast opodatkowaniu podatkiem VAT. Nabycie Materiałów w sposób pośredni związane jest zatem z działalnością opodatkowaną Wnioskodawcy. Z uwagi na fakt, że wydatki poniesione przez Spółkę na nabycie katalogów, ulotek i cenników są w pośredni sposób związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością opodatkowaną, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie tychże Materiałów.

Nabycie przez Spółkę Gazetek, przekazanych następnie nieodpłatnie jej pracownikom ma na celu ich informowanie o bieżącej działalności Wnioskodawcy. Działanie Spółki polegające na wydawaniu pracownikom Gazetek przyczynia się w Jej ocenie do budowy i poprawy więzi łączącej Spółkę i jej pracowników. Skutkiem powyższego jest m.in. poprawa atmosfery w pracy, lepsze samopoczucie pracowników, którzy czują się w niej lepiej poinformowani, mają informację o tym co się dzieje, co z kolei przekłada się na poprawę efektywności pracowników oraz wzrost ich motywacji.

Wskazać dodatkowo należy, że art. 88 ustawy o VAT nie przewiduje żadnych ograniczeń w zakresie odliczenia podatku naliczonego, które to ograniczenia mogłyby znaleźć zastosowanie w przedmiotowej sprawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy określa, że podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ponadto podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Ponadto, w oparciu o art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami.

Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym, związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą, np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa - mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Działalność Spółki obejmuje przede wszystkim produkcję elementów dla branży motoryzacyjnej. Wnioskodawca produkuje m.in. pojemnościowe podgrzewacze wody, ciśnieniowe naczynia wyrównawcze dla instalacji grzewczych oraz części dla przemysłu samochodowego, m.in. koła pasowe, tłumiki drgań i przewody paliwowe ze stali nierdzewnej, z blachy stalowej blachy aluminiowej oraz tworzyw sztucznych, a także produkty w zakresie inżynierii systemowej - ogrzewania i wykorzystania wody pitnej, użytkowej i dla celów przemysłowych, takich jak naczynia zbiorcze, systemy utrzymania ciśnienia i systemy gromadzenia energii dla ogrzewania wody pitnej i użytkowej. Spółka sprzedaje wytwarzane przez siebie produkty wielu różnym kontrahentom. W ofercie Spółki znajduje się znaczna ilość produktów. Wnioskodawca zamieszcza informacje o oferowanych do sprzedaży przez nią produktach w różnego rodzaju katalogach, ulotkach, cennikach. Katalogi, ulotki i cenniki (dalej także: Materiały) zawierają podstawowe informacje dotyczące produktów Wnioskodawcy, tj. m.in. opis produktów, ich krótką charakterystykę i ceny. Część przekazywanych materiałów zawiera zdjęcia produktów. Wymienione wyżej Materiały mają przede wszystkim charakter informacyjny i stanowią nośnik informacji handlowej o produktach oferowanych przez Spółkę.

Materiały przekazywane są kontrahentom Spółki (zarówno obecnym, jak i potencjalnym) nieodpłatnie. Ze względu na charakter działalności Spółki przekazanie informacji o jej produktach w takiej właśnie formie jest niezbędne, aby kontrahentów poinformować o ofercie Spółki, i tym samym skłonić ich do nabycia właśnie jej towarów. Ponadto, Spółka przekazuje nieodpłatnie swoim pracownikom gazetki, w których znajdują się aktualności i ciekawostki "z życia zakładu". W gazetkach zamieszczane są m.in. informacje o aktualnych i ważnych wydarzeniach, jakie mają miejsce w Spółce, prezentacje poszczególnych zakładów Spółki (każdy z zakładów wchodzących w skład Spółki ma inny profil produkcji i rodzaj produkowanych wyrobów gotowych), prezentacje poszczególnych działów Spółki (np. dział księgowości, zakupów, wysyłki), wywiady z pracownikami, mające na celu przybliżenie specyfiki ich pracy i wykonywanych obowiązków. Artykuły umieszczane w gazetkach opatrzone są zdjęciami, aby odbiorca mógł lepiej zapoznać się z przekazywanymi treściami. Rolą wydawanych przez Wnioskodawcę gazetek jest informowanie pracowników o tym, co dzieje się w Spółce, budowanie wśród pracowników pozytywnej relacji ze Spółką, jako ich pracodawcą. Gazetki są udostępniane pracownikom poprzez ich bezpośrednie przekazanie każdemu z pracowników (wysyłka na adres domowy). Przekazywane przez Spółkę materiały oraz gazetki, których niniejszy wniosek dotyczy, nie stanowią prezentów o małej wartości, bądź próbek, o których mowa w art. 7 ust. 4 i ust. 7 ustawy o VAT. Nabycie przez Spółkę materiałów związane jest pośrednio z wykonywaną przez Wnioskodawcę działalnością opodatkowaną podatkiem VAT. Wydanie katalogów, ulotek oraz cenników wiąże się z rozprzestrzenianiem informacji o produktach sprzedawanych przez Spółkę, pośrednio także z promowaniem jej wizerunku wśród kontrahentów. Nabycie przez Wnioskodawcę gazetek także pośrednio wiąże się z wykonywaną przez Spółkę działalnością opodatkowaną VAT: ich późniejsze przekazanie pracownikom podnosi ich wiedzę o Spółce, buduje pozytywne relacje pomiędzy Spółką i pracownikami.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem materiałów i gazetek przekazywanych nieodpłatnie kontrahentom/pracownikom.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W niniejszej sprawie warunek ten zostanie spełniony, gdyż - jak wynika z opisu sprawy - nabywane materiały, jak również tworzone gazetki wykorzystywane są na cele związane z prowadzoną działalnością i służą prawidłowemu funkcjonowaniu przedsiębiorstwa, mają związek - pośredni - z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Zatem Spółce przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z ich zakupem.

Reasumując, Spółce przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT związanego z nabyciem materiałów oraz gazetek, które są nieodpłatnie przekazywane kontrahentom lub pracownikom.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z nabyciem materiałów i gazetek. Natomiast kwestia dotycząca opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania materiałów i gazetek została załatwiona w interpretacji nr ILPP1/443-471/13-2/AI z dnia 23 sierpnia 2013 r.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,a

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl