ILPP1/443-45/09-3/AI

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-45/09-3/AI

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 9 stycznia 2009 r. (data wpływu 12 stycznia 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 26 lutego 2009 r. (data wpływu 2 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji. Powyższy wniosek uzupełniono pismem z dnia 26 lutego 2009 r. o doprecyzowanie przedstawionego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT i prowadzi działalność w zakresie sportu profesjonalnego oraz działalność edukacyjną w zakresie zainteresowań uczniów, w tym prowadzenie placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniów w okresie pobierania nauki poza miejscem zamieszkania. Placówka o nazwie Niepubliczna Bursa Szkolna przy Z (...) jest wpisana w ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Starostę (...). Od roku 2009 Wnioskodawca będzie otrzymywał dotację od Starostwa na dofinansowanie kosztów bieżącej działalności placówki. Dotacja obliczana będzie w każdym miesiącu w oparciu o miesięczną informację o liczbie wychowanków objętych opieką wg stanu na pierwszy dzień danego miesiąca oraz miesięczną stawkę dotacji.

Z pisma z dnia 26 lutego 2009 r. wynika ponadto, iż kalkulując cenę jednostkową za pobyt wychowanka w bursie Wnioskodawca nie uwzględnia kwoty dotacji uzyskiwanej od Starostwa Powiatowego w (...).

Podstawę prawną przyznawanej dotacji stanowi Uchwała Rady Powiatu (...) z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla szkół i placówek niepublicznych (opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa (...) z dnia 14 stycznia 2008 r. - Nr 7, poz. 75).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymywana dotacja od Starostwa na dofinansowanie bieżącej działalności prowadzonej placówki (bursy) wyliczona wg ilości wychowanków i stawki dotacji na jednego wychowanka będzie stanowić obrót podlegający podatkowi VAT w rozumieniu art. 29 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, wartość otrzymanej dotacji ze Starostwa odnosząca się do ilości wychowanków i stawki dotacji nie powinna być obrotem stanowiącym podstawę opodatkowania podatkiem VAT. Dotacja ta przeznaczona jest na pokrycie kosztów działalności prowadzonej placówki i nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku (art. 29 ust. 1 powołanej ustawy).

Natomiast z treści przepisu art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE serii l 371 str. z późn. zm.) wynika, że podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Z powyższych przepisów wynika, iż elementem wpływającym na ewentualne zwiększenie obrotu o otrzymaną dotację jest stwierdzenie, czy jest ona przekazywana w celu sfinansowania bądź dofinansowania konkretnej dostawy lub usługi. w efekcie obrót zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, otrzymane dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów nie ma wpływu na wysokość obrotu.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie sportu profesjonalnego oraz działalność edukacyjną w zakresie zainteresowań uczniów, w tym prowadzenie placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniów w okresie pobierania nauki poza miejscem zamieszkania. Zainteresowany jest czynnym podatnikiem VAT. Od roku 2009 Wnioskodawca będzie otrzymywał dotację od Starostwa na dofinansowanie kosztów bieżącej działalności placówki. Dotacja obliczana będzie w każdym miesiącu w oparciu o miesięczną informację o liczbie wychowanków objętych opieką wg stanu na pierwszy dzień danego miesiąca oraz miesięczną stawkę dotacji. Kalkulując cenę jednostkową za pobyt wychowanka w bursie jednostka nie uwzględnia kwoty dotacji uzyskiwanej od Starostwa Powiatowego w (...).

Zatem, przedmiotowa dotacja przeznaczona będzie na pokrycie kosztów działalności prowadzonej placówki i nie będzie mieć bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług, w związku z czym nie będzie zwiększać obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, dlatego też nie będzie podlegać opodatkowaniu tym podatkiem.

Reasumując, otrzymywana dotacja od Starostwa na dofinansowanie bieżącej działalności prowadzonej placówki (bursy) wyliczona wg ilości wychowanków i stawki dotacji na jednego wychowanka nie będzie stanowić obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT w rozumieniu art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl