ILPP1/443-448/09-3/BP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-448/09-3/BP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zakładu Gospodarki Komunalnej, przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2009 r. (data wpływu: 10 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - zakład budżetowy otrzymał od Gminy zlecenie zimowego utrzymania dróg powiatowych. Gmina zawarła wcześniej porozumienie ze Starostwem Powiatowym, zgodnie z którym zobowiązała się do zimowego utrzymania dróg powiatowych, znajdujących się na obszarze Gminy w zamian za zryczałtowane wynagrodzenie w kwocie 24.000,00 zł za rok. Gmina zleciła wykonanie zadania swojemu zakładowi budżetowemu - Wnioskodawcy. Rada Gminy podjęła uchwałę przyznającą Wnioskodawcy dotację przedmiotową na wykonanie zadania w wysokości 24.000,00 zł na rok.

Przyznana dotacja przedmiotowa pokrywa w części koszty zimowego utrzymania dróg. Pozostałą kwotę Wnioskodawca pokrywa z własnych środków. Utrzymanie dróg gminnych, będące zadaniem własnym Gminy, Podatnik wykonuje z wykorzystaniem zakupionego przez Gminę materiału. Od wydatków poniesionych na zimowe utrzymanie dróg gminnych Podatnik nie odlicza podatku od towarów i usług.

Ponieważ zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), utrzymanie dróg powiatowych nie jest zadaniem własnym gminy, a zatem Wnioskodawca jako zakład budżetowy ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług od zakupów związanych z wykonaniem tego zadania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca prawidłowo postąpił odliczając podatek od towarów i usług od zakupów związanych z wykonaniem zadania objętego dotacją.

Zdaniem Wnioskodawcy, rozliczenie za wykonane usługi w opisanej formie stanowi sprzedaż świadczonych usług, a zatem przysługuje mu prawo do odliczenia podatku od towarów i usług od dokonanych zakupów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124. Natomiast stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści przytoczonych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Powyższa zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca otrzymał od Gminy zlecenie zimowego utrzymania dróg powiatowych. Gmina zawarła wcześniej porozumienie ze Starostwem Powiatowym, zgodnie z którym zobowiązała się do zimowego utrzymania dróg powiatowych, znajdujących się na obszarze Gminy w zamian za zryczałtowane wynagrodzenie w kwocie 24.000,00 zł za rok. Gmina zleciła wykonanie tego zadania swojemu zakładowi budżetowemu, czyli Wnioskodawcy. Rada Gminy podjęła uchwałę przyznającą Wnioskodawcy dotację przedmiotową na wykonanie zadania w wysokości 24.000,00 zł na rok. Przyznana dotacja przedmiotowa pokrywa w części koszty zimowego utrzymania dróg. Pozostałą kwotę Wnioskodawca pokrywa z własnych środków.

W interpretacji indywidualnej z dnia 30 czerwca 2009 r. znak ILPP1/443-448/09-2/BP stwierdzono, że w analizowanym przypadku dotacja przedmiotowa jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług według stawki właściwej dla usługi, na którą jest przeznaczona - tj. nie korzysta ze zwolnienia.

Mając na uwadze treść przytoczonych przepisów oraz opis stanu faktycznego, należy stwierdzić, że Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku ze świadczeniem usługi polegającej na zimowym utrzymaniu dróg powiatowych, sfinansowanych dotacją przedmiotową przyznaną przez Gminę.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji indywidualnej załatwiono niosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego. Natomiast wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie uznania dotacji przedmiotowej za obrót stanowiący podstawę opodatkowania załatwiono interpretacją indywidualną z dnia 30 czerwca 2009 r. znak ILPP1/443-448/09-2/BP.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl