ILPP1/443-445/13-4/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-445/13-4/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2013 r. (data wpływu 24 maja 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 lipca 2013 r. (data wpływu 1 sierpnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nieodpłatnego przekazania środków produkcji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 maja 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nieodpłatnego przekazania środków produkcji. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 30 lipca 2013 r. o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego oraz dodatkową opłatę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej Wnioskodawca) decyzją Marszałka Województwa z dnia 28 października 2011 r. uzyskała wstępne uznanie w grupie produktów "grzyby".

Spółka utworzona została przez 5 podmiotów prowadzących działalność w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej - producentów grzybów - w celu poprawy warunków rynkowych, poprawy efektywności gospodarowania wspólników, optymalizacji kosztów produkcji i stabilizowanie cen producentów, stosowanie korzystnych dla środowiska metod uprawy, technologii produkcji, a także ochrony środowiska naturalnego.

Spółka posiada dwa źródła przychodów, a tym samym dwa źródła zysków. Pierwszym źródłem jest działalność operacyjna, polegająca na zakupie grzybów od swoich wspólników (członków grupy - na podstawie faktur VAT RR - 4 wspólników oraz faktur VAT - 1 wspólnik) i ich dalszej odsprzedaży na podstawie faktur VAT. Różnica pomiędzy zakupem a sprzedażą jest dochodem grupy przeznaczonym na jej działalność. Drugim źródłem przychodów są dotacje otrzymywane od ARiMR.

Wnioskodawca zamierza wypracowany zysk pochodzący ze sprzedaży produktów wyprodukowanych w gospodarstwach członków grupy, dla których grupa została utworzona, przeznaczyć na zakup środków produkcji - podłoża do uprawy grzybów oraz konstrukcję tunelu pod uprawę grzybów, które następnie zostaną przekazanie nieodpłatnie na rzecz członków grupy. Zakupione środki przeznaczone są do zwiększenia wydajności i osiągnięcia lepszych wyników produkcyjnych - co jest również z korzyścią dla grupy. Spółka uważa, że dochód w części przeznaczony za zakup środków produkcji, które zostaną nieodpłatnie przekazane wspólnikom (członkom grupy) jest w tej części zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych.

W uzupełnieniu z dnia 30 lipca 2013 r. Wnioskodawca wskazał, iż:

1. Spółka jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT,

2.

zakupione środki produkcji będą wykorzystywane do wykonywania tylko czynności opodatkowanych,

3.

z momentem przekazania środków produkcji członkom grupy następuje przeniesienie prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółce "płatnik" podatku VAT od przekazanych nieodpłatnie środków produkcji przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeżeli przekazanie nastąpi na podstawie protokołu przekazania i wystawienia faktury wewnętrznej wykazującej kwotę "naliczonego" podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka działająca jako grupa producentów rolnych chciałaby przekazać nieodpłatnie członkom grupy środki do produkcji (m.in. podłoże, konstrukcje tunelu) protokołem przekazania. Czynność ta dokumentowana byłaby na podstawie faktur wewnętrznych z wykazanym podatkiem VAT. Ponadto, wszystkie zakupione środki (do produkcji, jak i maszyny rolnicze) służą czynnościom opodatkowanym, będącym przedmiotem działalności grupy, tj. sprzedaży grzybów, bowiem przeznaczone są do zwiększenia wydajności i osiągnięcia lepszych wyników produkcyjnych przez Jednostkę. Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że Spółce przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu przedmiotowych środków produkcji (podłoża, konstrukcje tunelu), bowiem zakupy te służą czynnościom opodatkowanym, a nieodpłatne ich przekazanie w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa zostało - jak wynika z wniosku - opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z treści powyższego przepisu wynika, że odliczenie podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym czynnym podatnikom podatku od towarów i usług, jeżeli nabyte towary i usługi służą czynnościom opodatkowanym, tzn. czynnościom, które generują podatek należny.

Natomiast prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje m.in. przy nabyciu towarów i usług:

a.

wykorzystywanych do czynności nieobjętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (tzn. niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem),

b.

wykorzystywanych do czynności wprawdzie podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, niemniej jednak na podstawie przepisów szczególnych zwolnionych od tego podatku.

Istnienie bezpośredniego związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE I 347.1 z późn. zm.). Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie TSUE.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Należy podkreślić, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, na określonych zasadach pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Powyższe oznacza, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze, jednak transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast, w myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca, będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, składa się z 5 podmiotów prowadzących działalność w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej - producentów grzybów. Wykonywana przez podmioty ww. działalność ma na celu poprawę warunków rynkowych, poprawę efektywności gospodarowania wspólników, optymalizację kosztów produkcji i stabilizowanie cen producentów, stosowanie korzystnych dla środowiska metod uprawy, technologii produkcji, a także ochronę środowiska naturalnego.

Spółka posiada dwa źródła zysków. Pierwszym źródłem jest działalność operacyjna, polegająca na zakupie grzybów od swoich wspólników (członków grupy - na podstawie faktur VAT RR - 4 wspólników oraz faktur VAT - 1 wspólnik) i ich dalszej odsprzedaży na podstawie faktur VAT. Różnica pomiędzy zakupem a sprzedażą jest dochodem grupy przeznaczonym na jej działalność. Drugim źródłem zysków są dotacje otrzymywane od ARiMR.

Wnioskodawca zamierza wypracowany zysk, pochodzący ze sprzedaży produktów wyprodukowanych w gospodarstwach członków grupy, dla których grupa została utworzona, przeznaczyć na zakup środków produkcji - podłoża do uprawy grzybów oraz konstrukcję tunelu pod uprawę grzybów, które następnie zostaną przekazanie nieodpłatnie na rzecz członków grupy. Z momentem przekazania ww. środków produkcji członkom grupy następuje przeniesienie prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.

Zakupione środki produkcji będą wykorzystywane do wykonywania tylko czynności opodatkowanych, bowiem są przeznaczone są do zwiększenia wydajności i osiągnięcia lepszych wyników produkcyjnych - co jest również z korzyścią dla grupy.

W przedmiotowej sprawie wątpliwości Zainteresowanego dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących nabycie środków produkcji w postaci podłoża do uprawy grzybów oraz konstrukcji tunelu pod uprawę grzybów dla członków grupy.

Odnosząc się do powyższego wskazać należy, iż zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie środków produkcji, tj. podłoża do uprawy grzybów oraz konstrukcji tunelu pod ich uprawę, bowiem przedmiotowe zakupy posłużą - jak wskazał Wnioskodawca - czynnościom opodatkowanym, będącym przedmiotem działalności grupy, tj. sprzedaży grzybów, mając wpływ na zwiększenie wydajności i osiągnięcia lepszych wyników produkcyjnych, co znajdzie odzwierciedlenie w obrocie Wnioskodawcy.

Reasumując, Spółka na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie ww. środków produkcji, a następnie nieodpłatnie przekazanych na rzecz członków grupy, z uwagi na fakt, iż poniesione wydatki będą służyły Spółce do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nieodpłatnego przekazania środków produkcji. Natomiast, w kwestii dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie uznania nieodpłatnego przekazania środków produkcji za czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT została wydana odrębna interpretacja indywidualna z dnia 16 sierpnia 2013 r., nr ILPP1/443-445/13-5/AW.

Ponadto, w kwestii dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie, natomiast w kwestii dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl