ILPP1/443-433/09-3/BD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-433/09-3/BD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Jawnej (...) przedstawione we wniosku z dnia 3 kwietnia 2009 r. (data wpływu: 7 kwietnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 czerwca 2009 r. (data wpływu 15 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 8 czerwca 2009 r. (data wpływu: 16 czerwca 2009 r.) o prawidłowe podpisy osób upoważnionych do reprezentowania Spółki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Przedmiotem działalności Spółki jest produkcja galanterii łazienkowej, w 100% opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Od roku 1998 Wnioskodawca posiada status Zakładu Pracy Chronionej, zatrudniając ponad 90% osób niepełnosprawnych. Spółka tworzy Zakładowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przede wszystkim ze zwolnienia od podatku PIT-4 oraz od podatku od nieruchomości. Z podatków tych 10% odprowadzane jest do PFRON, zaś pozostałe 90% jest przekazywane na konto bankowe Zakładowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (ZFRON). Środki ZFRON są środkami własnymi, przeznaczanymi na pomoc indywidualną dla pracowników niepełnosprawnych, jest to przysporzenie wyłącznie dla pracowników oraz na wydatki ogólne zakładu, służące wszystkim pracownikom niepełnosprawnym (zgodnie z art. 33 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych - Dz. U. Nr 123 poz. 776 z późn. zm.), jest to wtedy przysporzenie dla zakładu i stanowi pomoc de minimis.

W ramach ZFRON tworzony jest Indywidualny Fundusz Rehabilitacji (IFR) - min. 10%, Indywidualne Programy Rehabilitacji (IPR) - min. 15%, oraz ogólny ZFRON -75%.

Z puli 15% i 75% Spółka dokonuje zakupów na cele ogólne wszystkich zatrudnionych niepełnosprawnych i jest to przysporzenie dla zakładu jako pomoc de minimis. Wartością pomocy de minimis jest wartość środków wydatkowanych z ZFRON na tytuły określone w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2007 r. w sprawie zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 245, poz. 1810).

Dotychczas Spółka odliczała podatek VAT z faktur dotyczących zakupu środków trwałych (finansowane z ZFRON), natomiast z faktur dokumentujących inne wydatki (także finansowane z ZFRON) m.in. za spalanie odpadów medycznych, zakup materiałów i wyposażenia do sali rehabilitacyjnej, naprawy sprzętu rehabilitacyjnego, zakup środków czystości do pokoju pielęgniarki i pomieszczeń służących rehabilitacji, zakup środków medycznych, wydatki na utrzymanie domków nad jeziorem (własność ZFRON) służących wypoczynkowi i rehabilitacji pracowników niepełnosprawnych - za wodę, ścieki, światło, ochronę, naprawy itp., zakup paliwa do samochodu służącego dowożeniu pracownika niepełnosprawnego do pracy, podatek VAT naliczony nie był odliczany od podatku należnego.

Wiązało to się z faktem, iż powyższe wydatki nie stanowiły kosztów uzyskania przychodów Spółki, lecz są kosztem ZFRON.

W interpretacji indywidualnej z dnia 5 sierpnia 2008 r. Nr IPPP1-443-1005/08-2/RK Izba Skarbowa w Warszawie powołując się na art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, stwierdziła, iż z uwagi na fakt, że wydatki z ZFRON nie stanowią kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym, brak jest możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT od tych wydatków.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle aktualnie obowiązujących przepisów, firma będąca Zakładem Pracy Chronionej, której sprzedaż jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług, ma prawo do obniżania podatku należnego o podatek naliczony przy zakupach ze środków Zakładowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (z puli 75% i 15%).

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, iż od dnia 1 grudnia 2008 r. art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) został uchylony, Spółka może zastosować art. 86 ust. 1 znowelizowanej ustawy o VAT i dokonywać odliczeń podatku VAT, ponieważ cała sprzedaż jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług, a zakupione towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Podatnikami natomiast - w myśl art. 15 ust. 1 ustawy - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Spółka, będąca Zakładem Pracy Chronionej, prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji galanterii łazienkowej, opodatkowaną podatkiem VAT.

Spółka tworzy Zakładowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, przeznaczony na pomoc indywidualną dla niepełnosprawnych pracowników. W ramach ZFRON tworzony jest Indywidualny Fundusz Rehabilitacji (IFR) - min. 10%, Indywidualne Programy Rehabilitacji (IPR) - min. 15%, oraz ogólny ZFRON -75%.

Z puli 15% i 75% Spółka dokonuje zakupów na cele ogólne wszystkich zatrudnionych niepełnosprawnych i jest to przysporzenie dla zakładu jako pomoc de minimis.

Wnioskodawca odlicza podatek naliczony związany z nabyciem środków trwałych służących zatrudnionym pracownikom niepełnosprawnym. Ponoszone są także z tego tytułu inne wydatki, które - jak wskazał Wnioskodawca - nie są kosztem uzyskania przychodów w podatku dochodowym, lecz kosztem Zakładowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Stosownie do art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy - w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r. - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosowało się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostawał w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Powołany przepis art. 88 ust. 1 pkt 2 z dniem 1 grudnia 2008 r. został uchylony ustawą z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320). Oznacza to, że obecnie zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, warunkiem obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jest wyłącznie związek dokonywanych zakupów z realizowaną sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych oraz odnosząc się do zadanego we wniosku pytania należy stwierdzić, że wobec uchylenia z dniem 1 grudnia 2008 r. art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy, podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy ze środków Zakładowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, o ile będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, będzie podlegał odliczeniu na zasadach ogólnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl