ILPP1/443-432/10-6/HW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-432/10-6/HW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 14 kwietnia 2010 r. (data wpływu 15 kwietnia 2010 r.) uzupełnionym pismami z dnia 24 czerwca 2010 r. (data wpływu 28 czerwca 2010 r.) oraz z dnia 30 czerwca 2010 r. (data wpływu 2 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji "Termomodernizacja Centrum Usług Medycznych (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji "Termomodernizacja Centrum Usług Medycznych (...)". Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 24 czerwca 2010 r. oraz z dnia 30 czerwca 2010 r. o doprecyzowującymi opis stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina stara się o dofinansowanie inwestycji pn. "Termomodernizacja Centrum Usług Medycznych (...)" w ramach XXX Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013, Działanie 3.2. Projekt ten jest objęty pomocą publiczną (DE MIN/MIS).

Inwestycja polega między innymi na: wymianie pokrycia dachowego, ociepleniu ścian, wymianie stolarki okiennej i drzwiowej.

Całkowity koszt projektu to 907.501,32 zł. (poniesiono 27.576.50 zł do poniesienia - 879.924.82 zł.).

Wyżej opisane prace są i będą wykonywane w budynku, w którym obecnie mieści się Centrum Usług Medycznych, dawnej przychodni. Budynek ten jest w użytkowaniu wieczystym Gminy na mocy aktu notarialnego zawartego między gminą a "A".

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towaru i usług. W zadaniach nałożonych na gminy mieści się zaspakajanie zbiorowych potrzeb ludności m.in. takich jak ochrona zdrowia. Zadanie to realizowane jest poprzez wynajem odpłatny lokali użytkowych niepublicznym zakładom opieki zdrowotnej, które wykonują usługi z zakresu zdrowia w ramach kontraktów z NFZ i odpłatnie. Wynajmowane lokale nie stanowią całej powierzchni użytkowej a jedynie jej część, która po dokonaniu termomodernizacji ulegnie zmianie - zwiększeniu.

Pismami z dnia 24 czerwca 2010 r. i z dnia 30 czerwca 2010 r. Wnioskodawca poinformował, iż budynek będący przedmiotem inwestycji w części jest udostępniany na działalność związaną z odpłatnym wynajmem lokali użytkowych niepublicznym zakładom opieki zdrowotnej, a w części jest zamknięty (stanowi pustostan) i nie generuje żadnych obrotów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w wyżej opisanym stanie faktycznym Gminie jako czynnemu podatnikowi od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją inwestycji pn. "Termomodernizacja Centrum Usług Medycznych (...)".

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją inwestycji pn. "Termomodernizacja Centrum Usług Medycznych (...)", gdyż jest podatnikiem czynnym podatku od towarów i usług i wykonuje czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług tzn. usługi najmu na cele użytkowe.

Możliwość taką dają przepisy wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Prawo do odliczenia w wyżej opisanym przypadku będzie częściowe, tj. tylko w takiej części w jakiej użytkowany jest remontowany budynek.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanego przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty, czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem, zawartym w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Gmina stara się o dofinansowanie inwestycji pn. "Termomodernizacja Centrum Usług Medycznych (...)" w ramach XXX Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013, Działanie 3.2. Inwestycja polega między innymi na: wymianie pokrycia dachowego, ociepleniu ścian, wymianie stolarki okiennej i drzwiowej. Przedmiotowe prace są i będą wykonywane w budynku, w którym obecnie mieści się Centrum Usług Medycznych, dawnej przychodni. Budynek ten jest w użytkowaniu wieczystym Gminy na mocy aktu notarialnego zawartego między gminą a "A". Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towaru i usług. W zadaniach nałożonych na gminy mieści się zaspakajanie zbiorowych potrzeb ludności m.in. takich jak ochrona zdrowia. Zadanie to realizowane jest poprzez wynajem odpłatny lokali użytkowych niepublicznym zakładom opieki zdrowotnej, które wykonują usługi z zakresu zdrowia w ramach kontraktów z NFZ i odpłatnie. Wynajmowane lokale nie stanowią całej powierzchni użytkowej a jedynie jej część, która po dokonaniu termomodernizacji ulegnie zmianie - zwiększeniu. Budynek będący przedmiotem inwestycji w części jest udostępniany na działalność związaną z odpłatnym wynajmem lokali użytkowych niepublicznym zakładom opieki zdrowotnej, a w części jest zamknięty (stanowi pustostan) i nie generuje żadnych obrotów.

W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych oraz przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, że Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących ponoszone wydatki związane z realizacją inwestycji pn.: "Termomodernizacja Centrum Usług Medycznych (...)" w części, w jakiej są one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (najem lokali użytkowych).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13 po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl