ILPP1/443-431/12-5/PG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-431/12-5/PG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2012 r. (data wpływu 11 maja 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 5 lipca 2012 r. (data wpływu 9 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dotyczących zakupów towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności zwolnionych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dotyczących zakupów towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności zwolnionych. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 lipca 2012 r. (data wpływu 9 lipca 2012 r.) o informacje uzupełniające opis sprawy, własne stanowisko w sprawie oraz dodatkową opłatę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną osiągającą przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, prowadzonej pod nazwą..., w zakresie usług edukacyjnych (PKD 85.59.B - pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane). Zainteresowana posiada status czynnego podatnika VAT.

Wnioskodawczyni prowadzi szkolenia i wykłady w ramach projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiej, tj. z Europejskiego Funduszu Społecznego, w których jest beneficjentem, co oznacza osobę fizyczną, której ustawa przyznaje zdolność prawną, realizującą projekt w ramach PO KL na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie projektu.

Projekty te otrzymały dofinansowanie z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki wynoszące 100% kosztów projektu.

Wnioskodawczyni dodatkowo bierze udział w realizowaniu projektów dofinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego jako Partner, co oznacza "instytucję wymienioną we wniosku o dofinansowanie, uczestniczącą w jego realizacji, wnoszącą do projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne lub finansowe, realizującą Projekt wspólnie w Beneficjentem na warunkach określonych w umowie partnerstwa".

Celem prowadzonych w ramach projektów szkoleń i wykładów jest podniesienie kwalifikacji osób w zakresie, który pozostaje w bezpośrednim związku z zawodem, który wykonują i branżą, w jakiej są zatrudnieni. Ponadto szkolenia i wykłady mają za zadanie zaktualizować wiedzę, dotychczas zgromadzoną przez uczestników, celem wzrostu jakości świadczonych przez nich usług.

Zgodnie z zapisami wniosku o dofinansowanie ww. projektu, rezultatem szkoleń i wykładów będzie odpowiednio:

* poprawa jakości usług 114 mikro, małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność w branży: hotelarska/restauracyjna/uzdrowiskowa poprzez podniesienie kwalifikacji zatrudnionych w nich 57 kelnerów, 86 kelnerek, 19 recepcjonistów, 29 recepcjonistek,

* wzrost wiedzy i świadomości 108 kobiet i 252 mężczyzn odpowiedzialnych za zarządzanie w (...) przedsiębiorstwach przechodzących procesy modernizacyjne, w zakresie korzyści płynących z wykorzystania szkoleń i doradztwa jako narzędzia wspierającego proces zmian w przedsiębiorstwie,

* podniesienie poziomu wiedzy z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi oraz elastycznych form pracy i metod organizacji pracy przez 300 osób w wieku 45+, w tym 108 kobiet 192 mężczyzn, pełniących funkcje kierownicze w 240 mikro i małych przedsiębiorstwach.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawczyni wskazała, że gdy bierze udział w realizowaniu projektów dofinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego jako Partner, świadczone przez nią usługi również finansowane są w całości ze środków publicznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w konsekwencji uznania świadczonych usług za zwolnione z VAT Zainteresowanej nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony zawarty w zakupach towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności zwolnionych.

Zdaniem Wnioskodawczyni, na mocy art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Wnioskodawczyni uważa, że w konsekwencji uznania świadczonych przez nią usług za zwolnione z opodatkowania VAT nie ma ona prawnej możliwości do uwzględnienia podatku naliczonego VAT, zawartego w zakupach towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności zwolnionych, w deklaracji VAT, a tym samym do jego odzyskania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (...).

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione lub niepodlegające opodatkowaniu, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną osiągającą przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie usług edukacyjnych. Posiada status czynnego podatnika VAT. Zainteresowana prowadzi szkolenia i wykłady w ramach projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiej, tj. Europejskiego Funduszu Społecznego, w których jest beneficjentem, co oznacza osobę fizyczną, której ustawa przyznaje zdolność prawną, realizującą projekt w ramach PO KL na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie projektu. Projekty te otrzymały dofinansowanie z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki wynoszące 100% kosztów projektu.

Wnioskodawczyni dodatkowo bierze udział w realizowaniu projektów dofinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego jako Partner, co oznacza "instytucję wymienioną we wniosku o dofinansowanie, uczestniczącą w jego realizacji, wnoszącą do projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne lub finansowe, realizującą Projekt wspólnie w Beneficjentem na warunkach określonych w umowie partnerstwa". W tym przypadku świadczone przez nią usługi również finansowane są w całości ze środków publicznych.

Jak wynika z opisu sprawy, celem prowadzonych w ramach projektów szkoleń i wykładów jest podniesienie kwalifikacji osób w zakresie, który pozostaje w bezpośrednim związku z zawodem, który wykonują i branżą, w jakiej są zatrudnieni. Ponadto szkolenia i wykłady mają za zadanie zaktualizować wiedzę, dotychczas zgromadzoną przez uczestników, celem wzrostu jakości świadczonych przez nich usług.

Dodatkowo, jak wskazała Zainteresowana, nie jest ona podmiotem objętym systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, nie jest wpisana do ewidencji szkół i placówek niepublicznych a usługi przez nią świadczone nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Zatem w niniejszej sprawie istotne jest stwierdzenie, czy usługi świadczone przez Wnioskodawczynię korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Jak wynika z interpretacji z dnia 23 lipca 2012 r. o sygn. ILPP1/443-431/12-4/PG usługi kształcenia i doskonalenia zawodowego osób fizycznych opisane we wniosku korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że w niniejszej sprawie Wnioskodawczyni nie ma prawnej możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT dokumentujących zakupy towarów i usług wykorzystywanych do świadczenia opisanych we wniosku usług. W tym przypadku bowiem nie jest spełniony podstawowy warunek dający podatnikowi prawo do odliczania podatku od towarów i usług, wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy, tj. nie występuje związek z czynnościami opodatkowanymi (sprzedażą opodatkowaną).

Reasumując, Zainteresowanej nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony zawarty w zakupach towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT, tj. związanych z przedmiotowymi usługami szkoleniowymi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje jednocześnie, że w niniejszej interpretacji został załatwiony wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dotyczących zakupów towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności zwolnionych. Natomiast pozostała część wniosku dotycząca zwolnienia od podatku świadczonych usług szkoleniowych, została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji indywidualnej z dnia 23 lipca 2012 r. o sygn. ILPP1/443-431/12-4/PG.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl