ILPP1/443-430/08-3/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-430/08-3/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki akcyjnej przedstawione we wniosku z dnia 22 kwietnia 2008 r. (data wpływu 24 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnej oraz prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących udzielenie premii - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnej oraz prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących udzielenie premii.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe).

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca - (dalej: Spółka) będąc dystrybutorem wyrobów tytoniowych, żywności, napojów, artykułów użytku domowego i osobistego oraz wyrobów farmaceutycznych - udziela kontrahentom nabywającym wyroby Spółki, w związku z dobrze układającą się współpracą, bonusów - premii pieniężnych (tj. wypłaca Kontrahentom określone sumy pieniężne). Bonusy - premie pieniężne przyznawane są w związku z osiągnięciem przez Kontrahentów odpowiedniego poziomu zakupów produktów sprzedawanych przez Spółkę oraz w sporadycznych przypadkach w związku z dokonywaniem przez Kontrahentów terminowych płatności za nabyte przez nich produkty.

Wypłacane bonusy - premie pieniężne, nie są związane z konkretną dostawą towarów realizowaną przez Spółkę na rzecz Kontrahentów, lecz dotyczą ogółu dostaw realizowanych w ustalonych pomiędzy Spółką a Kontrahentem okresach rozliczeniowych (wielkość bonusu - premii pieniężnej uzależniona jest od wartości sprzedaży dokonanej w danym okresie rozliczeniowym). W praktyce bonusy - premie pieniężne dla poszczególnych Kontrahentów są ustalane za okresy miesięczne, kwartalne i roczne.

Powyższą sytuację Kontrahenci traktują jako świadczenie na rzecz Spółki usług w postaci powyżej wskazanych zachowań polegających na dokonywaniu określonej ilości zakupów oraz terminowych płatności, gdzie otrzymywany przez Kontrahentów bonus - premia pieniężna stanowi wynagrodzenie za wykonaną przez nich usługę.

Po zakończeniu okresu rozliczeniowego, na podstawie informacji o wysokości osiągniętego w danym okresie rozliczeniowym obrotu (ustalonego zgodnie z zasadami zawartymi w porozumieniach oraz umowach o współpracy) Kontrahenci wystawiają faktury VAT na Spółkę, w których to dokumentowana jest wysokość udzielonego im bonusu - premii z uwzględnieniem 22% podatku VAT.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny (zdarzenie przyszłe), w celu wyeliminowania wątpliwości co do zasad traktowania na gruncie VAT bonusów - premii pieniężnych wypłacanych przez Spółkę na rzecz Kontrahentów będących nabywcami produktów, Spółka pragnie potwierdzić rozumienie odpowiednich przepisów ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz znowelizowanego z dniem 1 stycznia 2008 r. przepisu art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT należy przyjąć, że dla potrzeb rozliczeń VAT bonusy - premie pieniężne wypłacane przez Spółkę na rzecz Kontrahentów powinny być uznawane za wynagrodzenie Kontrahentów z tytułu świadczenia usług na rzecz Spółki, podlegające opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych.

2.

Czy Spółka będzie uprawniona do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT wystawionych przez Kontrahentów w związku z przyznaniem bonusów - premii pieniężnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu VAT podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Natomiast na podstawie art. 29 ust. 4 ww. ustawy o VAT, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Mając na uwadze powyższe regulacje, a także treść pisma Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. nr PP3-812-1222/2004/AP/4026, w ocenie Spółki słuszne jest twierdzenie, że w przypadkach gdy wypłacony bonus - premia pieniężna jest związany z konkretną dostawą (dostawami), to nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być ona traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ww. ustawy o VAT, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy.

Z kolei w sytuacji, gdy podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że bonusy - premie pieniężne wypłacane z tytułu dokonywania nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób, a premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą, należy uznać, że wypłacony bonus - premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy towarów (beneficjenta bonusu - premii). Skutkiem tego pomiędzy stronami istnieje relacja zobowiązaniowa, którą na gruncie przepisów dotyczących podatku VAT należy uznać za odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Biorąc pod uwagę powołane powyżej przepisy podatkowe, a także wspomniane pismo Ministra Finansów, Spółka stoi na stanowisku, iż w przedstawionej sytuacji otrzymywane przez Kontrahentów bonusy - premie pieniężne z tytułu dokonywania określonej ilości zakupów towarów oraz terminowych płatności za te towary, powinny być uznane dla potrzeb VAT za rodzaj wynagrodzenia kontrahentów z tytułu świadczonych na rzecz Spółki usług. A tak świadczone usługi podlegają opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych (przy czym wypłata bonusu - premii nie stanowi po stronie Spółki czynności skutkującej powstaniem obowiązku podatkowego w VAT, natomiast obowiązek ten powstaje po stronie Kontrahenta otrzymującego bonus - premię). Konsekwentnie - dla wypełnienia dyspozycji art. 106 ust. 1 ustawy o VAT - kontrahent będący podatnikiem VAT, powinien udokumentować fakt otrzymania bonusu - premii pieniężnej wystawiając fakturę VAT.

Ad. 2.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi przysługuje co do zasady prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle powyższego przepisu - zdaniem Wnioskodawcy - prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT wystawionych przez kontrahentów dokumentujących nabycie usług, powinno skutkować prawem Spółki do odliczenia w zakresie, w jakim te usługi wykorzystane zostaną przez Spółkę do wykonywania czynności opodatkowanych. W analizowanej sprawie będącej przedmiotem wniosku faktury otrzymane od kontrahentów dokumentują wypłacone przez Spółkę bonusy - premie pieniężne, które związane są z realizowanym obrotem produktami Spółki na rzecz kontrahentów, opodatkowanym VAT. Nie może zatem budzić wątpliwości fakt, iż podatek naliczony wykazany na takich fakturach wystawionych przez kontrahentów związany jest z wykonywaniem przez Spółkę czynności podlegających opodatkowaniu.

Jednocześnie, zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2008 r. nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą VAT nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Mając przy tym na uwadze fakt zakwalifikowania bonusów - premii pieniężnych wypłacanych przez Spółkę Kontrahentom jako czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, w ocenie Spółki w analizowanym stanie faktycznym (zdarzenie przyszłe) wskazany powyżej przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, nie znajdzie zastosowania.

Na potwierdzenie swojego stanowiska w przedmiocie odliczenia podatku Spółka przytacza interpretacje indywidualną z dnia 7 marca 2008 r. PPP1-443-111/08-4/JF wydaną przez Ministra Finansów na podstawie znowelizowanych przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa.

W konsekwencji powyższych uwag Spółka stoi na stanowisku, iż w świetle przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) oraz znowelizowanego wraz z dniem 1 stycznia 2008 r. przepisu art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, należy przyjąć, że dla potrzeb rozliczeń VAT przedmiotowe bonusy - premie pieniężne wypłacane przez Spółkę na rzecz kontrahentów z tytułu świadczenia usług na rzecz Spółki (podlegające opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych), skutkują prawem do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT Kontrahentów w związku z przyznaniem im bonusów - premii pieniężnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl