ILPP1/443-428/11-4/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-428/11-4/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2, § 6 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki jawnej, przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2011 r. (data wpływu 11 marca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 maja 2011 r. (data wpływu 27 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania do celów podatkowych prawa do zastosowania obniżonej stawki podatku dla usług budowlanych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania do celów podatkowych prawa do zastosowania obniżonej stawki podatku dla usług budowlanych. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 maja 2011 r. o wskazanie jakie skutki prawno-podatkowe rodzić będzie po stronie Wnioskodawcy fakt stosowania przez Spółkę "Oświadczeń dla celów podatkowych".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca Spółka jawna (dalej Spółka) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się m.in. wykonywaniem, dostarczaniem oraz montażem stolarki okiennej i drzwiowej z PCV i aluminium do obiektów budowlanych, w tym objętych społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu przepisu art. 41 ust. 12-12c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W powyższym stanie rzeczy Spółka będzie zobowiązania pobrać normalną stawkę podatku VAT, jeśli budynek, do którego dostarczony będzie powyższy towar i usługi nie będzie spełniał ustawowych przesłanek z art. 41 ust. 12-12c ustawy.

W piśmie z dnia 24 maja 2011 r. stanowiącym uzupełnienie do wniosku, Wnioskodawca wyjaśnił, iż fakt stosowania przez Wnioskodawcę "Oświadczeń dla celów podatkowych" sporządzonych wg wzoru zamieszczonego w pkt 55 wniosku ORD-IN rodzić będzie skutki prawno-podatkowe w postaci możliwości zastosowania przez Wnioskodawcę obniżonej stawki podatku VAT. W związku z faktem, iż Spółka nie ma praktycznej możliwości zweryfikowania spełniania przez kontrahentów ustawowych przesłanek do zastosowania preferencyjnej stawki podatku, oświadczenie z pkt 55 wniosku, podpisane przez kontrahenta powinno zwolnić Wnioskodawcę z konieczności odprowadzenia wyższej (normalnej) stawki podatku. W razie stwierdzenia post factum, że zamawiający nie spełnia ustawowych przesłanek do zastosowania obniżonej stawki podatku, różnicę pomiędzy obniżoną a normalną stawką podatku oraz inne ewentualne obciążenia finansowe z tego wynikłe, powinny obciążać wyłącznie zamawiającego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, może pobierać obniżoną stawkę podatku VAT - 7%, na opisaną w pkt 54 dostawę towarów i usług, do obiektów budowlanych, mając za podstawę do stosowania tej preferencyjnej stawki jedynie oświadczenie zamawiającego dla celów podatkowych, że jego obiekt spełnia ustawowe przesłanki do jej zastosowania, wg poniższego wzoru:

"Oświadczenie dla celów podatkowych

W związku ze złożonymi w Spółce jawnej zamówieniem obejmującym wykonanie, dostawę i montaż stolarki okiennej/drzwiowej (1) z PCV/aluminium do obiektu budowlanego Zamawiającego położonego w.........przy ul.......... Zamawiający niniejszym oświadcza, że obiekt budowlany, do którego ma zostać dostarczona i w którym ma być zamontowana zamówiona stolarka jest obiektem objętym społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu przepisu art. 41 ust. 12-12c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). (2).

1.

Niewłaściwe skreślić

2.

12a. Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

12b. Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

12c. W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.".

Zdaniem Wnioskodawcy, wobec braku możliwości weryfikacji danych technicznych czy przeznaczenia poszczególnych obiektów budowlanych przez Spółkę należy przyjąć stanowisko, że po poinformowaniu i podpisaniu przez Zamawiającego oświadczenia o spełnieniu przez obiekt budowlany, do którego zamówił przedmiotową dostawę towarów i usług, Spółka ma prawo zastosować obniżoną stawkę 7%. Poprzez złożenie powyższego oświadczenia dla celów podatkowych, zamawiający zwalnia Spółkę z negatywnych konsekwencji pobrania zbyt niskiego podatku od towarów i usług w razie stwierdzenia przez organ podatkowy, że obiekt budowlany nie spełniał ustawowych przesłanek uprawniających do zastosowania obniżonej stawki podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w świetle art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast, przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy (...).

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Przepisem art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), oraz art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), od dnia 1 stycznia 2011 r. dodano do ustawy przepis art. 146a ustawy, zgodnie z którym w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3.

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4.

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy, w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., do dostawy, budowy, remontu i modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym stosuje się 8% stawkę podatku.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, w myśl ust. 12a powołanego artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b. Art. 41 ust. 12b ustawy stanowi natomiast, że do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

Zgodnie z ust. 12c cyt. artykułu, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Ponadto, na podstawie § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649) obowiązującego w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 5 kwietnia 2011 r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

1.

towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;

2.

robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;

3.

robót konserwacyjnych dotyczących:

a.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,

b.

lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont (§ 7 ust. 2 rozporządzenia). Przy czym, zgodnie z § 7 ust. 3, przepisu ust. 1 pkt 3 powołanego wyżej § 7 rozporządzenia, nie stosuje się, jeżeli wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych przekracza 50% tej podstawy.

Powyższe przepisy rozporządzenia, w identycznym brzmieniu, od dnia 6 kwietnia 2011 r. uregulowane zostały w § 7 ust. 1-3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392).

Artykuł 2 pkt 12 ustawy, zawiera definicję obiektów budownictwa mieszkaniowego, zgodnie z którą obiektami takimi są budynki mieszkalne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych dział PKOB 11 obejmuje:

* budynki mieszkalne jednorodzinne - 111,

* budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe - 112,

* budynki zbiorowego zamieszkania - 113.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się m.in. wykonywaniem, dostarczaniem oraz montażem stolarki okiennej i drzwiowej z PCV i aluminium do obiektów budowlanych, w tym objętych społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu przepisu art. 41 ust. 12-12c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W ramach współpracy ze swoimi klientami Wnioskodawca zamierza stosować "Oświadczenia dla celów podatkowych", które mają skutkować możliwością zastosowania przez Spółkę obniżonej stawki podatku VAT. Powyższe wynika z faktu, iż Spółka nie ma praktycznej możliwości zweryfikowania spełniania przez kontrahentów ustawowych przesłanek do zastosowania preferencyjnej stawki podatku. W ocenie Spółki oświadczenie podpisane przez kontrahenta powinno zwolnić Wnioskodawcę z konieczności odprowadzenia wyższej (normalnej) stawki podatku, a w razie stwierdzenia post factum, że zamawiający nie spełnia ustawowych przesłanek do zastosowania obniżonej stawki podatku, różnicę pomiędzy obniżoną a normalną stawką podatku oraz inne ewentualne obciążenia finansowe z tego wynikłe, powinny obciążać wyłącznie zamawiającego.

Z unormowań zawartych w przytoczonych powyżej przepisach wynika, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. obniżona do wysokości 8% stawka VAT ma zastosowanie wyłącznie w przypadku dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (art. 41 ust. 12-12c ustawy). Obniżoną stawką objęte są również - stosownie do ww. § 7 ust. 1 pkt 2 i pkt 3 rozporządzenia - niektóre roboty konserwacyjne. Co należy rozumieć przez obiekty społecznym programem mieszkaniowym zostało ściśle zdefiniowane w cyt. wyżej art. 2 pkt 12 ustawy. Ustawodawca nie określił natomiast, czy i w jaki sposób podatnicy winni są dokumentować fakt, iż ww. czynności dotyczą obiektów objętych społecznym programem mieszkaniowym.

Podkreślić należy, że podatnik podlega, na mocy ustaw podatkowych, obowiązkowi podatkowemu rozumianemu jako nieskonkretyzowana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego, w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w ustawach - art. 4 ustawy z dnia 2 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.). Powyższe oznacza, że obowiązek podatkowy powstaje w związku z zaistnieniem zdarzenia, dla którego ustawa podatkowa przewiduje powstanie takiego zobowiązania. W związku z tym podatnik jest obowiązany posiadać wiedzę jakie czynności rodzą powstanie obowiązku podatkowego, co więcej obowiązany jest do samodzielnego obliczenia podatku.

W konsekwencji powyższego, jeżeli Wnioskodawca wykonuje i dostarcza wraz z montażem stolarkę okienną i drzwiową z PCV i aluminium do obiektów budowlanych, to by dla tychże transakcji miał prawo do zastosowania obniżonej do 8% stawki podatku VAT, na nim ciąży obowiązek stwierdzenia, czy obiekt budowlany, którego dotyczy transakcja, jest obiektem budownictwa mieszkaniowego objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Reasumując, przepisy podatkowe nie normują w jaki sposób należy udokumentować, fakt że obiekt budowlany, którego dotyczą prace jest obiektem objętym społecznym programem mieszkaniowym. Z uwagi jednak na to, że stosowanie obniżonych stawek podatku ma charakter wyjątkowy, Wnioskodawca winien przyjąć taki sposób dokumentowania sprzedaży, aby z całości dokumentacji wynikało, że dla danej transakcji spełnione zostały przesłanki wynikające z art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Podkreślić należy, iż przedmiot zaklasyfikowania budynku do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska odnośnie klasyfikacji przedmiotowego budynku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl