ILPP1/443-424/07-2/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-424/07-2/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Gminy X przedstawione we wniosku z dnia 23 października 2007 r. (data wpływu do Urzędu Skarbowego w Wolsztynie 26 października 2007 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 21 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT sprzedaży nieruchomości zabudowanej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT sprzedaży nieruchomości zabudowanej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina X jest właścicielem nieruchomości o pow. 615 m 2 zabudowanej budynkiem gospodarczym. Przygotowując dokumentację do sprzedaży przedmiotowej nieruchomości zlecono uprawnionemu rzeczoznawcy majątkowemu wycenę nieruchomości. W operacie szacunkowym z wyceny nieruchomości rzeczoznawca wskazał, iż na gruncie znajduje się 80-letni budynek gospodarczy nie posiadający wartości rynkowej z uwagi na zły stan techniczny.

Gmina X nie posiada obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego, który określałby przeznaczenie przedmiotowej nieruchomości. W związku z powyższym wydana została dla przedmiotowej nieruchomości decyzja o warunkach zabudowy z dnia 13 grudnia 2006 r. znak RNP. 73 (...), Nr 2XX/200X. Decyzja ta orzeka, iż nieruchomość oznaczona numerem ewidencyjnym 450 przeznaczona jest na inwestycję polegającą na budowie budynku mieszkalnego i zbiornika bezodpływowego oraz o rozbiórce istniejącego budynku.

Budynek gospodarczy znajdujący się na nieruchomości określonej wyżej, stanowi budynek używany, ponieważ spełnia warunki określone w art. 43 ust. 2 pkt 1 oraz art. 43 ust. 6 (od końca roku, w którym zakończono budowę tego budynku minęło co najmniej 5 lat).

Gmina nie ponosiła wydatków na ulepszenie przedmiotowego budynku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż przedmiotowej nieruchomości - zabudowanej budynkiem gospodarczym spełniającym kryteria budynku używanego - podlega zwolnieniu od podatku VAT, czy też w związku z wydaną decyzją o warunkach zabudowy polegającą na budowie budynku mieszkalnego i zbiornika bezodpływowego oraz rozbiórce istniejącego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 22%.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż przedmiotowej nieruchomości zwolniona jest od podatku VAT. Opisana działka zabudowana jest budynkiem gospodarczym, który spełnia określone w ustawie warunki kwalifikujące go do "towarów używanych". Zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych. Definicja towarów używanych zawarta w art. 43 ust. 2 pkt 1 stanowi, iż są to budynki i budowle lub ich części jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów minęło co najmniej 5 lat. Jednakże zgodnie z art. 43 ust. 6 zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do dostawy towarów używanych jeżeli przed wprowadzeniem ich do ewidencji środków trwałych lub w trakcie użytkowania wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej, a podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków oraz użytkował te towary w okresie krótszym niż 5 lat w celu wykonywania czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę, iż wiek przedmiotowego budynku określa się na około 80 lat, a więc od momentu zakończenia budowy minęło co najmniej 5 lat oraz to, że nie zostały poniesione żadne wydatki na ulepszenie, przedmiotowy budynek stanowi towar używany.

W związku z powyższym dostawa tegoż budynku jak i również gruntu winna być zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT. Zdaniem urzędu wydana decyzja o warunkach zabudowy polegająca na budowie budynku mieszkalnego wraz ze zbiornikiem bezodpływowym oraz rozbiórce istniejącego budynku nie jest podstawą do naliczenia podatku VAT w związku ze sprzedażą przedmiotowej nieruchomości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez towary cytowana wyżej ustawa w art. 2 pkt 6 rozumie rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Natomiast przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, ww. ustawa rozumie przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel - vide art. 7 ust. 1.

Stosownie również do treści art. 29 ust. 1 i 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Przez towary używane rozumie się:

1.

budynki i budowle lub ich części - jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat;

2.

pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku.

Zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2, nie stosuje się jednak do dostawy towarów używanych, jeżeli przed wprowadzeniem ich do ewidencji środków trwałych lub w trakcie użytkowania wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej, a podatnik:

1.

miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków;

2.

użytkował te towary w okresie krótszym niż 5 lat w celu wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie ze stanem faktycznym opisanym we wniosku, Urząd Gminy zamierza zbyć nieruchomość gruntową wraz z budynkiem. Od zakończenia budowy budynku znajdującego się na nieruchomości minęło więcej niż 5 lat, przez co wypełniona została norma z art. 43 ust. 2 pkt 1 powołanej ustawy. Ponadto Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie budynku i nie dokonywał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem lub ulepszeniem budynku.

W związku z faktem, iż opisany budynek wyczerpuje przesłanki określone w powołanych przepisach stwierdzić należy, iż zbycie przedmiotowej nieruchomości wraz z budynkiem korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie powołanego wyżej art. 43 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl