ILPP1/443-418/12-3/HW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-418/12-3/HW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. reprezentowanej przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 21 marca 2012 r. (data wpływu 9 maja 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 lipca 2012 r. (data wpływu 25 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od zakupionych środków do produkcji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od zakupionych środków do produkcji. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 lipca 2012 r. o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej "Spółka" i "Wnioskodawca") zarejestrowaną jako grupa producentów rolnych, wpisaną do rejestru, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 88, poz. 983 z późn. zm.). Spółka została utworzona przez osoby fizyczne prowadzące gospodarstwa rolne, producentów trzody chlewnej, w celu poprawy warunków rynkowych, poprawy efektywności gospodarowania wspólników, planowania produkcji ze szczególnym uwzględnieniem jej ilości, jakości koncentracji podaży oraz organizowania sprzedaży żywca oraz ochrony środowiska naturalnego. Dochody Wnioskodawcy pochodzą ze sprzedaży produktów wyprodukowanych w gospodarstwach wspólników Spółki, dla których grupa została utworzona. Wnioskodawca zamierza dochody te przeznaczyć na zakup środków produkcji, takich jak pasze, prosięta, środki trwałe, maszyny, które zostaną nieodpłatnie przekazane jej członkom. Nieodpłatne przekazanie przez Spółkę środków produkcji nie będzie się odbywało na mocy podjętej uchwały walnego zgromadzenia wspólników o podziale zysku, lecz walne zgromadzenie wspólników wyrazi jedynie zgodę na takie przekazanie. Przekazanie środków produkcji Spółka traktuje jako obojętne w zakresie podatku dochodowego.

W uzupełnieniu z dnia 19 lipca 2012 r. Wnioskodawca poinformował, iż przekazane nieodpłatnie środki do produkcji służą czynnościom opodatkowanym, czynność ta udokumentowana jest protokołem przekazania - fakturą wewnętrzną z wykazaniem podatku VAT. Wszystkie zakupione środki (do produkcji jak i maszyny rolnicze) będą służyć czynnościom opodatkowanym, będącym przedmiotem działalności grupy, tj. produkcji trzody, uprawie gruntów, bowiem przeznaczone są do zwiększenia wydajności i osiągnięcia lepszych wyników produkcyjnych przez członków grupy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy jako grupa producentów Wnioskodawca może odliczać podatek VAT od zakupionych środków do produkcji na podstawie faktur VAT sfinansowanych ze środków PROW 2007-2013 i przekazanych nieodpłatnie członkom grupy protokołem przekazania.

Zdaniem Wnioskodawcy, skoro przekazane nieodpłatnie środki do produkcji służą czynnościom opodatkowanym, a czynność ta udokumentowana jest protokołem przekazania - fakturą wewnętrzną z wykazaniem podatku VAT, to przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od zakupionych środków. Wszystkie zakupione środki (do produkcji, jak i maszyny rolnicze) będą służyć czynnościom opodatkowanym, będącym przedmiotem działalności grupy, tj. produkcji trzody, uprawie gruntów, bowiem przeznaczone są do zwiększenia wydajności i osiągnięcia lepszych wyników produkcyjnych przez członków grupy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r., przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Według art. 7 ust. 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., nadanym ustawą z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332), przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

#8722; jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Jednocześnie z treści art. 7 ust. 3 ustawy, wynika że nie uznaje się za dostawę towaru przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Zatem, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących drukowane materiały reklamowe i informacyjne bądź spełniających warunki do uznania je za prezenty o małej wartości lub próbki. Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie towarów pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Nadmienia się, że w art. 88 ust. 3a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011 r. wskazano, iż nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne m.in. w przypadku, gdy:

1.

sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:

a.

wystawionymi przez podmiot nieistniejący,

b.

w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii;

2.

transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zatem, w celu stwierdzenia czy podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanej faktury niezbędne jest nie tylko ustalenie, do wykonywania jakich czynności będą wykorzystywane towary i usługi udokumentowane tą fakturą, ale również stwierdzenie, czy nie występują przesłanki negatywne wskazane w art. 88 ust. 3a ustawy.

Ponadto, w myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Ze złożonego wniosku wynika, że Zainteresowany, jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością zarejestrowaną jako grupa producentów rolnych wpisana do rejestru, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 88, poz. 983 z późn. zm.). Spółka została utworzona przez osoby fizyczne prowadzące gospodarstwa rolne, producentów trzody chlewnej, w celu poprawy warunków rynkowych, poprawy efektywności gospodarowania wspólników planowania produkcji ze szczególnym uwzględnieniem jej ilości, jakości koncentracji podaży oraz organizowania sprzedaży żywca oraz ochrony środowiska naturalnego. Dochody Spółki pochodzą ze sprzedaży produktów wyprodukowanych w gospodarstwach wspólników Spółki, dla których grupa została utworzona. Wnioskodawca zamierza dochody te przeznaczyć na zakup środków produkcji takich jak pasze, prosięta, środki trwałe, maszyny. Spółka planuje przekazać przedmiotowe środki produkcji jej członkom. Nieodpłatne przekazanie przez Spółkę środków produkcji nie będzie się odbywało na mocy podjętej uchwały walnego zgromadzenia wspólników o podziale zysku, lecz walne zgromadzenie wspólników wyrazi jedynie zgodę na takie przekazanie. Przekazane nieodpłatnie środki do produkcji służą czynnościom opodatkowanym, czynność ta udokumentowana jest protokołem przekazania - fakturą wewnętrzną z wykazaniem podatku VAT. Wszystkie zakupione środki (do produkcji jak i maszyny rolnicze) będą służyć czynnościom opodatkowanym, będącym przedmiotem działalności grupy, tj. produkcji trzody, uprawie gruntów, bowiem przeznaczone są do zwiększenia wydajności i osiągnięcia lepszych wyników produkcyjnych przez członków grupy.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu przedmiotowych środków produkcji, bowiem zakupy te posłużą - jak wynika z wniosku - czynnościom opodatkowanym, będącym przedmiotem działalności grupy, tj. produkcji trzody, uprawie gruntów, mającym wpływ na zwiększenie wydajności i osiągnięcie lepszych wyników produkcyjnych przez członków grupy.

Tutejszy Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym zdarzeniu przyszłym i własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii prawidłowości dokumentowania i naliczenia podatku należnego dla nieodpłatnego przekazania środków produkcji.

Informuje się również, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od zakupionych środków do produkcji. Natomiast w przedmiocie udzielenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od spadków i darowizn wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl