ILPP1/443-412/14-2/HW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-412/14-2/HW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 19 maja 2014 r. (data wpływu 20 maja 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej "Spółka", "Wnioskodawca") jest polskim podatnikiem CIT i VAT, rozliczającym się w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie prowadzonych ksiąg handlowych. Obecnie Spółka prowadzi działalność gospodarczą w wielu obszarach. Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest:

a.

handel towarami pochodzenia krajowego i zagranicznego na szczeblu hurtu, zaopatrzenie materiałowo-techniczne jednostek produkcyjnych X, Grupy Kapitałowej X oraz innych podmiotów gospodarczych;

b.

handel towarami konsumpcyjnymi (rynkowymi) pochodzenia krajowego i zagranicznego na szczeblu hurtu i detalu poprzez własną sieć Centrów Zaopatrzenia Budownictwa oraz Domów Handlowych;

c.

import i eksport towarów i usług produkcyjnych;

d.

handel samochodami oraz świadczenie usług serwisowych;

e.

produkcja obejmująca głównie produkcję wiązek przewodów elektrycznych dla kontrahentów krajowych i zagranicznych oraz przewodów hydraulicznych dla maszyn i urządzeń górniczych i budowlanych. Z uwagi na działania restrukturyzacyjne Wnioskodawca planuje sprzedaż części swojego majątku w postaci Zakładu Produkcji.

Zbycie zostanie dokonane na podstawie Umowy (dalej: Umowa) sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawartej w formie aktu notarialnego. W wyniku tej transakcji majątek Wnioskodawcy związany z realizacją funkcji produkcyjnych (wymienionych w punkcie e) zostanie przeniesiony na Nabywcę. Przedmiotem transakcji będą w szczególności:

* kompleks nieruchomości w tym:

* zabudowanych - obejmujący prawa użytkowania wieczystego gruntów oraz zabudowę w postaci budynków produkcyjno-magazynowych z częścią biurowo-socjalną,

* niezabudowanych bezpośrednio przylegających i niezbędnych do prawidłowego użytkowania nieruchomości zabudowanych - obejmujący prawa użytkowania wieczystego gruntów;

* środki trwałe (z grup 3, 4, 5, 6, 7, 8 klasyfikacji środków trwałych w tym w szczególności maszyny i urządzenia do produkcji wraz z niezbędnym oprogramowaniem zapewniającym ich prawidłowe funkcjonowanie, sprzęt komputerowy, samochody i wózki widłowe oraz inne składniki majątku, czyli całość środków pozwalająca na dalsze prowadzenie działalności przez Nabywcę w dotychczasowym zakresie);

* prawa i obowiązki wynikające z wszelkich umów zawartych na potrzeby funkcjonowania zbywanej części przedsiębiorstwa (w tym rynek zbytu), przy czym przejęcie zobowiązań dotyczących zbywanej części przedsiębiorstwa nastąpi pod warunkiem uzyskania oświadczeń wierzycieli w przedmiocie wyrażenia zgody na takie przejęcie;

* prawa do posługiwania się nadanymi Certyfikatami (np. ISO);

* należności i zobowiązania, przy czym przejęcie zobowiązań dotyczących zbywanej części przedsiębiorstwa nastąpi pod warunkiem uzyskania oświadczeń wierzycieli w przedmiocie wyrażenia zgody na takie przejęcie;

* zapasy towarów, materiałów oraz półproduktów i produktów w toku niezbędnych do funkcjonowania zbywanej części przedsiębiorstwa;

* cała infrastruktura techniczna, wykorzystywana na potrzeby funkcjonowania zbywanej części przedsiębiorstwa;

* środki pieniężne;

* księgi wszelkie dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej włącznie z dokumentacją dotyczącą tajemnicy przedsiębiorstwa, danymi klientów, cennikami;

* przejście pracowników zatrudnionych w Zakładzie Produkcji Wnioskodawcy w trybie art. 231 Kodeksu pracy.

W skład wyżej opisanej transakcji sprzedaży będzie wchodził Zakład Produkcji. Zakład nie stanowi Oddziału Spółki, natomiast jest wyodrębniony, poprzez uregulowania wewnętrzne Wnioskodawcy, w Schemacie Organizacyjnym Spółki (stanowiącym załącznik do Regulaminu Organizacyjnego). W skład Zakładu wchodzą następujące Komórki, Zespoły, Wydziały i Sekcje (również wyodrębnione w Strukturze Organizacyjnej Spółki):

* Komórki organizacyjne Dyrektora Zakładu oraz jego Zastępców,

* Wydziały Produkcji (wraz z podległymi wydziałami obsługi pomocniczej),

* Zespół Planowania i Rozwoju Produkcji,

* Zespół Handlu i Marketingu (wraz z podległymi magazynami),

* Sekcja Analiz Ekonomicznych i Dokumentacji,

* Zespół Zarządzania Jakością.

Obecnie dla Zakładu Produkcji, poprzez prowadzony w Spółce system ewidencji rachunkowej, przypisywane są koszty i przychody oraz należności i zobowiązania, które podlegają analizie na potrzeby zarządcze.

Należy jednocześnie wskazać, że po sprzedaży Zakładu Nabywca będzie miał możliwość kontynuowania działalności Wnioskodawcy w pełnym zakresie w oparciu o nabyte składniki majątkowe i niemajątkowe.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy opisany powyżej zespół składników majątkowych i niemajątkowych wykorzystywanych przez Wnioskodawcę do prowadzenia działalności gospodarczej należy uznać za Zorganizowaną Część Przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, a w konsekwencji czy opisana powyżej transakcja będzie podlegała wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, opisany powyżej zespół składników materialnych i niematerialnych wykorzystywanych przez Spółkę do prowadzenia działalności gospodarczej należy uznać za Zorganizowaną Część Przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej. VATU), a w konsekwencji opisana powyżej transakcja nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów usług zgodnie z art. 6 pkt 1 VATU.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 VATU, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 VATU, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary zgodnie z art. 2 pkt 6 VATU rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Stosownie do art. 8 ust. 1 VATU, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej. Jednocześnie przepis art. 6 VATU wskazuje na wyłączenia określonych czynności spod zakresu stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Są tutaj wskazane te czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszcząc się w zakresie odpłatnej dostawy towarów, czy też odpłatnego świadczenia usług. Z uwagi jednakże na stosowne wyłączenie, czynności te nie podlegają opodatkowaniu.

Stosownie bowiem do art. 6 pkt 1 VATU, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ustawodawca w ww. przepisie nie zdefiniował, co należy rozumieć pod pojęciem "transakcji zbycia". Uwzględniając zakres przedmiotowy ustawy o podatku od towarów i usług pojęcie to należy rozumieć w sposób zbliżony do pojęcia "dostawy towarów w ujęciu art. 7 ust. 1 VATU. tzn. zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa obejmuje wszelkie czynności w ramach których, następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem tych czynności, jak właściciel np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aport).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Stosownie do zapisu zawartego w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jednocześnie przepisy art. 6 ustawy wskazują na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Są tutaj wskazane te czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszcząc się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług. Z uwagi jednakże na stosowne wyłączenie, czynności te - chociaż można je zakwalifikować jako odpłatną dostawę towarów czy też odpłatne świadczenie usług - nie podlegają opodatkowaniu.

I tak, w świetle art. 6 pkt 1 ustawy - przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Wyłączenie stosowania ustawy o podatku od towarów i usług przewidziane w przepisie art. 6 pkt 1 ustawy obejmuje jednakże tylko te czynności zrównane z pojęciem dostawy towarów, których przedmiotem jest przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa.

Należy zauważyć, że regulacja zawarta w art. 6 pkt 1 ustawy, stanowi implementację art. 19 ust. 1 i 2 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE. L Nr 347, poz. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE.

W myśl art. 19 ust. 1 i 2 Dyrektywy 2006/112/WE w przypadku przekazania, odpłatnie lub nieodpłatnie lub jako aportu do spółki całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego. W przypadkach gdy odbiorca nie podlega w pełni opodatkowaniu, państwa członkowskie mogą przedsięwziąć środki niezbędne w celu uniknięcia zakłóceń konkurencji. Mogą także przyjąć wszelkie niezbędne środki, aby zapobiec uchylaniu się od opodatkowania lub unikaniu opodatkowania poprzez wykorzystanie przepisów niniejszego artykułu.

Wobec tego w niniejszej sprawie kwestią wymagającą interpretacji jest ustalenie istnienia lub nieistnienia podstaw do zastosowania przepisu art. 6 pkt 1 ustawy.

Pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa określone zostało w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy, który stanowi, że pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa, jako przedmiot zbycia, musi zatem stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu.

Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych. Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Zatem wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa występuje w strukturze organizacyjnej podatnika. Ocena ta musi być dokonywana według podstawowego kryterium, tj. ustalenia jaką rolę składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Podsumowując, zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.

Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Przesłanki takiego wyodrębnienia są spełnione w sytuacji organizacyjnego wyodrębnienia w wewnętrznej strukturze przedsiębiorstwa oraz ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych w sposób pozwalający na przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań związanych z tą częścią przedsiębiorstwa.

Jednocześnie zorganizowana część przedsiębiorstwa powinna być gospodarczo samodzielna, zanim dojdzie do transakcji zbycia. Zatem, wydzielona jednostka jeszcze przed jej zbyciem powinna uzyskać samodzielność gospodarczą i realizować ją w praktyce. Skutki prawne po stronie zbywcy nie powinny bowiem zależeć od zdarzeń przyszłych i niepewnych (samodzielne realizowanie zadań gospodarczych) powstałych już w innym podmiocie (u nabywcy).

Mając na uwadze powyższe, wskazać należy, że nie wystarczy zatem zorganizowanie jakiejkolwiek masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym. W przeciwnym razie nie można bowiem uznać, że dojdzie do powstania zespołu składników, które mogłyby stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:

1.

istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań;

2.

zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;

3.

składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;

4.

zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Podkreślić należy, że interpretacji pojęcia "zorganizowana część przedsiębiorstwa", określonego w art. 2 pkt 27e ustawy, należy dokonywać w ramach wykładni prowspólnotowej z uwzględnieniem cyt. normy art. 19 Dyrektywy 112. Regulacja ta natomiast była przedmiotem orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

W wyroku z dnia 27 listopada 2003 r. w sprawie Zita-Modes (C-497/01) Trybunał stwierdził, że " (...) pojęcie zbycia, czy to za wynagrodzeniem, czy też bez lub w charakterze aportu wniesionego do spółki, całości aktywów lub jej części, należy interpretować tak, iż obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa lub niezależnej części przedsiębiorstwa, włącznie z jego rzeczowymi składnikami oraz, w zależności od konkretnego przypadku, składnikami niematerialnymi, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej, natomiast nie obejmuje ono zwykłego zbycia aktywów, takiego jak sprzedaż zapasów produktów". Z orzeczenia tego wynika ponadto, że - w świetle tej normy dyrektywy - nabywca całości lub części majątku podatnika powinien mieć zamiar prowadzenia działalności nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie działać tylko w celu niezwłocznego zlikwidowania danej działalności oraz sprzedaży ewentualnych zapasów.

Podobnie Trybunał wypowiedział się w wyroku z dnia 10 listopada 2011 r., w sprawie C-444/10 Finanzamt Ludenscheid przeciwko Christem Schriever, wskazując, że regulacja art. 5 (8) VI Dyrektywy Rady (obecnie art. 19 Dyrektywy 112) obejmuje przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części, w tym składników materialnych i ewentualnie niematerialnych, łącznie składających się na przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną prowadzić samodzielną działalność gospodarczą, nie obejmuje zaś samego zbycia towarów, jak sprzedaż zapasu produktów. Jak wskazuje Trybunał, stwierdzenie, że nastąpiło przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części w rozumieniu art. 19 Dyrektywy 112, wymaga, by całość przekazanych składników pozwalała na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej. Kwestię, czy całość ta musi obejmować określone dobra, zarówno ruchome, jak nieruchome, należy rozpatrywać z punktu widzenia charakteru prowadzonej działalności gospodarczej.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest polskim podatnikiem CIT i VAT, rozliczającym się w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie prowadzonych ksiąg handlowych. Obecnie Spółka prowadzi działalność gospodarczą w wielu obszarach. Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest:

a.

handel towarami pochodzenia krajowego i zagranicznego na szczeblu hurtu, zaopatrzenie materiałowo-techniczne jednostek produkcyjnych X., Grupy Kapitałowej X oraz innych podmiotów gospodarczych;

b.

handel towarami konsumpcyjnymi (rynkowymi) pochodzenia krajowego i zagranicznego na szczeblu hurtu i detalu poprzez własną sieć Centrów Zaopatrzenia Budownictwa oraz Domów Handlowych;

c.

import i eksport towarów i usług produkcyjnych;

d.

handel samochodami oraz świadczenie usług serwisowych;

e.

produkcja obejmująca głównie produkcję wiązek przewodów elektrycznych dla kontrahentów krajowych i zagranicznych oraz przewodów hydraulicznych dla maszyn i urządzeń górniczych i budowlanych.

Z uwagi na działania restrukturyzacyjne Wnioskodawca planuje sprzedaż części swojego majątku w postaci Zakładu Produkcji.

Zbycie zostanie dokonane na podstawie Umowy sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawartej w formie aktu notarialnego (dalej: Umowa). W wyniku tej transakcji majątek Wnioskodawcy związany z realizacją funkcji produkcyjnych (wymienionych w punkcie e) zostanie przeniesiony na Nabywcę. Przedmiotem transakcji będą w szczególności:

* kompleks nieruchomości w tym:

* zabudowanych - obejmujący prawa użytkowania wieczystego gruntów oraz zabudowę w postaci budynków produkcyjno-magazynowych z częścią biurowo-socjalną,

* niezabudowanych bezpośrednio przylegających i niezbędnych do prawidłowego użytkowania nieruchomości zabudowanych - obejmujący prawa użytkowania wieczystego gruntów;

* środki trwałe (z grup 3, 4, 5, 6 7, 8 klasyfikacji środków trwałych w tym w szczególności maszyny i urządzenia do produkcji wraz z niezbędnym oprogramowaniem zapewniającym ich prawidłowe funkcjonowanie, sprzęt komputerowy, samochody i wózki widłowe oraz inne składniki majątku, czyli całość środków pozwalająca na dalsze prowadzenie działalności przez Nabywcę w dotychczasowym zakresie);

* prawa i obowiązki wynikające z wszelkich umów zawartych na potrzeby funkcjonowania zbywanej części przedsiębiorstwa (w tym rynek zbytu), przy czym przejęcie zobowiązań dotyczących zbywanej części przedsiębiorstwa nastąpi pod warunkiem uzyskania oświadczeń wierzycieli w przedmiocie wyrażenia zgody na takie przejęcie;

* prawa do posługiwania się nadanymi Certyfikatami (np. ISO);

* należności i zobowiązania, przy czym przejęcie zobowiązań dotyczących zbywanej części przedsiębiorstwa nastąpi pod warunkiem uzyskania oświadczeń wierzycieli w przedmiocie wyrażenia zgody na takie przejęcie;

* zapasy towarów, materiałów oraz półproduktów i produktów w toku niezbędnych do funkcjonowania zbywanej części przedsiębiorstwa;

* cała infrastruktura techniczna, wykorzystywana na potrzeby funkcjonowania zbywanej części przedsiębiorstwa;

* środki pieniężne;

* księgi wszelkie dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej włącznie z dokumentacją dotyczącą tajemnicy przedsiębiorstwa, danymi klientów, cennikami;

* przejście pracowników zatrudnionych w Zakładzie Produkcji Wnioskodawcy w trybie art. 231 Kodeksu pracy.

W skład wyżej opisanej transakcji sprzedaży będzie wchodził Zakład Produkcji. Zakład nie stanowi Oddziału Spółki, natomiast jest wyodrębniony, poprzez uregulowania wewnętrzne Wnioskodawcy, w Schemacie Organizacyjnym Spółki (stanowiącym załącznik do Regulaminu Organizacyjnego). W skład Zakładu wchodzą następujące Komórki, Zespoły, Wydziały i Sekcje (również wyodrębnione w Strukturze Organizacyjnej Spółki):

* Komórki organizacyjne Dyrektora Zakładu oraz jego Zastępców,

* Wydziały Produkcji (wraz z podległymi wydziałami obsługi pomocniczej),

* Zespół Planowania i Rozwoju Produkcji,

* Zespół Handlu i Marketingu (wraz z podległymi magazynami),

* Sekcja Analiz Ekonomicznych i Dokumentacji,

* Zespół Zarządzania Jakością.

Obecnie dla ww. Zakładu, poprzez prowadzony w Spółce system ewidencji rachunkowej, przypisywane są koszty i przychody oraz należności i zobowiązania, które podlegają analizie na potrzeby zarządcze. Po sprzedaży Zakładu Nabywca będzie miał możliwość kontynuowania działalności Wnioskodawcy w pełnym zakresie w oparciu o nabyte składniki majątkowe i niemajątkowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy transakcja sprzedaży ww. składników majątkowych i niematerialnych stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa (ZCP) i czy tym samym sprzedaż ta nie będzie podlegała przepisom o podatku od towarów i usług.

Jak wyjaśniono powyżej, podstawowym wymogiem do uznania dostawy majątku za zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań, należności oraz środków pieniężnych), podlegający wydzieleniu w istniejącym przedsiębiorstwie na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych). Istotnym jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie, a tak - jak wskazał Zainteresowany - jest w analizowanym przypadku. Wnioskodawca w opisie sprawy wskazał bowiem, że: "Nabywca będzie miał możliwość kontynuowania działalności Wnioskodawcy w pełnym zakresie w oparciu o nabyte składniki majątkowe i niemajątkowe".

Ponadto, jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, mający być przedmiotem sprzedaży Zakład Produkcji... jest wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie pod względem funkcjonalnym, organizacyjnym i finansowym.

Na wyodrębnienie funkcjonalne wskazuje bowiem fakt, że - jak wynika z opisu sprawy - Zakład Produkcji jest wyodrębniony, poprzez uregulowania wewnętrzne Wnioskodawcy i jest zdolny do samodzielnego kontynuowania działalności.

O istnieniu wyodrębnienia organizacyjnego świadczy natomiast informacja, że Zakład jest wyodrębniony, poprzez uregulowania wewnętrzne Spółki, w jej schemacie organizacyjnym i w jego skład wchodzą: Komórki organizacyjne Dyrektora Zakładu oraz jego Zastępców, Wydziały Produkcji (wraz z podległymi wydziałami obsługi pomocniczej), Zespół Planowania i Rozwoju Produkcji, Zespół Handlu i Marketingu (wraz z podległymi magazynami), Sekcja Analiz Ekonomicznych i Dokumentacji, Zespół Zarządzania Jakością.

Z kolei wyodrębnienie finansowe zespołu składników majątkowych jest przez Wnioskodawcę realizowane poprzez prowadzony w Spółce system ewidencji rachunkowej, za pomocą którego przypisywane są koszty i przychody oraz należności i zobowiązania, które podlegają analizie na potrzeby zarządcze.

Wskazać należy, że fakt wyłączenia niektórych składników materialnych i niematerialnych może pozostać bez wpływu na kwalifikację zbywanych składników jako zorganizowaną część przedsiębiorstwa, podobnie jak formułowanie nazbyt rygorystycznych wymogów w odniesieniu do trzech płaszczyzn wyodrębnienia (organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej) prowadzić może do wniosków niedających pogodzić się z prowspólnotową wykładnią przepisu art. 2 pkt 27e ustawy. Najistotniejszą bowiem w niniejszej sprawie jest okoliczność, czy dany zespół składników będzie zdolny do prowadzenia samodzielnej działalności gospodarczej, a tak - zgodnie z oświadczeniem Wnioskodawcy - jest w rozpatrywanej sprawie.

Podsumowując, zespół składników materialnych i niematerialnych będący przedmiotem zbycia, będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy. W konsekwencji, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy, transakcja ta będzie podlegała wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl