ILPP1/443-411/08-2/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-411/08-2/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Starostwa Powiatowego, przedstawione we wniosku z dnia 11 kwietnia 2008 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu: 16 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektów współfinansowanych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektów współfinansowanych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 12 października 2007 r. Powiat zawarł umowę nr........ z Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w Warszawie o dofinansowanie dwóch projektów w ramach programu "Edukacja - program pomocy w dostępie do nauki dzieci i młodzieży niepełnosprawnych":

1.

"Wyposażenie bazy dydaktycznej i rehabilitacyjnej Ośrodka XYZ funkcjonującego w ramach Powiatowego Zespołu Szkół i Placówek Specjalnych". W ramach projektu ze środków PFRON zakupiono wyposażenie, sprzęt rehabilitacyjny oraz pomoce dydaktyczne. Ze środków PFRON wydatkowano kwotę brutto 46.841,55 zł, wkład własny Powiatu wyniósł 500,00 zł.

2.

"Likwidacja barier transportowych utrudniających lub uniemożliwiających naukę niepełnosprawnym uczniom Ośrodka Rewalidacyjnego - Wychowawczego funkcjonującego w ramach Powiatowego Zespołu Szkól i Placówek Specjalnych". W ramach tego projektu zakupiono minibus przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych. Wartość zakupu wyniosła 110.900,00 zł, przy czym ze środków PFRON wydatkowano kwotę 99.800,00 zł, natomiast wkład własny Powiatu wyniósł 11.100,00 zł.

Zgodnie z § 8 ust. 3 pkt 2 zawartej umowy, "w rozliczeniu nie uwzględnia się podatku od towarów i usług, w przypadku kiedy Beneficjent jest płatnikiem podatku VAT, a usługi będące elementem projektu podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, z wyjątkiem sytuacji, gdy Beneficjent będąc płatnikiem podatku VAT nie może obniżyć podatku należnego o podatek naliczony, ze względu na wyłączenie możliwości odliczenia podatku naliczonego, wynikające z obowiązujących przepisów prawa".

Starostwo Powiatowe jako jednostka budżetowa prowadzi obsługę finansowo-księgową Powiatu. Powiatowy Zespół Szkół i Placówek Specjalnych nie odliczył podatku VAT naliczonego w fakturach za zakupione w ramach realizacji projektów elementy wyposażenia, środki trwałe i pomoce dydaktyczne jak również środka trwałego jakim jest bus do przewozu niepełnosprawnych wychowanków Ośrodka Rewalidacyjnego - Wychowawczego. Ośrodek ten nie prowadzi sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca w świetle obowiązujących przepisów prawa ma możliwość obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego przy zakupach środków trwałych oraz wyposażenia zrealizowanych ze środków PFRON, zgodnie z umową nr..., których beneficjentem jest Ośrodek funkcjonujący w ramach Powiatowego Zespołu Szkół Specjalnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, VAT naliczony przy zakupach wyposażenia, jak i busa do przewozu niepełnosprawnych wychowanków Ośrodka XYZ funkcjonującego przy Powiatowym Zespole Szkół i Placówek Specjalnych, dokonanych w ramach realizacji umowy, nie podlega odliczeniu od podatku należnego, ponieważ Ośrodek nie prowadzi sprzedaży opodatkowanej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl powyższych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Podstawowym warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Stosownie do przepisu § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat, należą m.in. zadania w zakresie edukacji publicznej, a także wspierania osób niepełnosprawnych (art. 4 ust. 1 pkt 1 oraz pkt 5 cyt. ustawy).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Powiat realizuje dwa projekty w ramach programu "Edukacja - program pomocy w dostępie do nauki dzieci młodzieży niepełnosprawnych". Przedmiotowe projekty współfinansowane są przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. W myśl powołanych wyżej przepisów nabywane towary związane z realizacją projektów, nie służą czynnościom opodatkowanym, ponieważ Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Ośrodek XYZ funkcjonujący w ramach Powiatowego Zespołu Szkół i Placówek Specjalnych, do którego skierowane zostanie wyposażenie, pomoce dydaktyczne i środki trwałe sfinalizowane z PFRON, nie prowadzi sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach realizowania przedmiotowego zadania.

Reasumując, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT z tytułu realizacji przedmiotowych projektów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl