ILPP1/443-403/12-2/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-403/12-2/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 kwietnia 2012 r. (data wpływu 2 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług - jest:

* prawidłowe - w zakresie korekty podatku należnego wykazanego na fakturze VAT dokumentującej wykonanie usług zabudowy wnęk,

* nieprawidłowe - w zakresie określenia momentu, od którego należy dokonać ww. korekty.

UZASADNIENIE

W dniu 2 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku należnego wykazanego na fakturze VAT dokumentującej wykonanie usług zabudowy wnęk oraz określenia momentu, od którego należy dokonać ww. korekty.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Firma zajmuje się produkcją i montażem mebli kuchennych oraz wykonuje usługi trwałej zabudowy wnęk na zamówienie klienta. Wnioskodawca usługę wykonuje z elementów zakupionych u producenta lub dystrybutora. W przypadku sprzedaży mebli kuchennych, Zainteresowany stosuje stawkę podatku VAT 23%, natomiast dla usług zabudowy wnęk w obiektach objętych społecznym programem mieszkaniowym stosował od początku roku 2011 obniżoną stawkę podatku VAT w wysokości 8%.

Wartość usługi zabudowy wnęki ustalana jest w kwocie brutto z indywidualnym klientem. Dopiero od tej kwoty metodą "w stu" liczony jest podatek VAT oraz stawka netto. Klient - osoba fizyczna niebędąca przedsiębiorcą nie ma prawa do odliczenia zapłaconego podatku VAT. Chcąc dostosować się do stanowiska Ministerstwa Finansów z dnia 18 sierpnia 2011 r. będącego odpowiedzią na interpelację poselską nr 23652 oraz mając na uwadze szereg interpretacji indywidualnych (np. lLPP4/443-734/11-2/EWW z dnia 18 stycznia 2012 r.) Firma chce skorygować błędnie zastosowaną stawkę podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy sporządzając korekty deklaracji rozliczeniowych za okres, w którym niesłusznie naliczony był podatek VAT 8% od zabudowy wnęki firma może ustalić wartość podatku VAT 23% metodą "w stu" od pierwotnie ustalonej z klientem i zastosowanej do wyliczenia podatku VAT 8% kwoty brutto.

Przykład: było: brutto 1000,00 zł netto 925,93 zł, VAT 8% 74,07 zł; będzie: brutto 1000,00 zł, netto 813,01 zł, VAT 23% 186,99 zł.

2. Czy Firma powinna skorygować błędnie naliczony VAT od stycznia 2011 r., czy też dopiero od momentu pojawienia się oświadczenia Ministra Finansów zawierającego stanowisko w tej sprawie, czyli od sierpnia 2011 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, można ustalić wysokość podatku VAT 23% przy zastosowaniu metody "w stu", ponieważ tą samą metodą ustalono uprzednio wartość podatku VAT 8%. Istotny jest również fakt, że klienci indywidualni nie dopłacą sprzedawcy różnicy podatku, który wyniknie z ewentualnego przeliczenia VAT metodą "od stu", ponieważ dla nich cena za zabudowę wnęki, to ustalona pierwotnie kwota brutto.

Zainteresowany uważa również, że podatek VAT błędnie naliczony powinniśmy skorygować począwszy od sierpnia 2011 r., ponieważ od stycznia 2011 r. do sierpnia 2011 r. brak było jasnych przesłanek do zastosowania stawki podstawowej do zabudowy wnęk. Ponadto, pojawiło się w tym czasie szereg interpretacji indywidualnych, które jasno stwierdzały fakt, iż stawka 8% jest stawką właściwą dla sprzedaży zabudowy wnęki w obiektach budownictwa społecznego, co wprowadziło w błąd wiele Firm, w tym Wnioskodawcę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe - w zakresie korekty podatku należnego wykazanego na fakturze VAT dokumentującej wykonanie usług zabudowy wnęk,

* nieprawidłowe - w zakresie określenia momentu, od którego należy dokonać ww. korekty.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Przez sprzedaż natomiast, w myśl art. 2 pkt 22 ustawy, rozumieć należy odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się produkcją i montażem mebli kuchennych oraz wykonuje usługi trwałej zabudowy wnęk na zamówienie klienta. Zainteresowany w przypadku sprzedaży mebli kuchennych, stosuje stawkę podatku VAT 23%, natomiast dla usług zabudowy wnęk w obiektach objętych społecznym programem mieszkaniowym stosował od początku roku 2011 obniżoną stawkę podatku VAT w wysokości 8%. Wnioskodawca wskazał, iż wartość usługi zabudowy wnęki ustalana jest w kwocie brutto z indywidualnym klientem. Dopiero od tej kwoty metodą "w stu" liczony jest podatek VAT oraz stawka netto. Obecnie Wnioskodawca chcąc dostosować się do stanowiska Ministerstwa Finansów z dnia 18 sierpnia 2011 r. będącego odpowiedzią na interpelację poselską nr 23652 zamierza skorygować błędnie zastosowaną 8% stawkę podatku VAT.

Zatem wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii dokonania korekty wystawionych faktur VAT z 8% stawką podatku VAT, wyliczoną tzw. metodą "w stu".

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Przepis art. 106 ust. 1 ustawy określa, iż podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

Jak wynika z przytoczonego przepisu art. 106 ust. 1 ustawy, podatnik wystawia fakturę w przypadku sprzedaży towaru lub usługi. Faktura VAT jest dokumentem sformalizowanym (potwierdzającym zaistnienie określonej zaszłości gospodarczej), który powinien spełniać szereg wymogów przewidzianych przepisami prawa. Prawidłowość materialno-prawna faktury VAT zachodzi wówczas, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, czyli w istocie stwierdza fakt nabycia określonych towarów lub usług.

W ocenie tut. Organu, przez wystawienie faktury należy rozumieć sporządzenie wyżej wymienionego dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi (nabywcy towaru lub usługi), a także przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego.

W myśl art. 106 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia:

1.

określi szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania;

2.

może określić wzory faktur dla wszystkich lub niektórych rodzajów czynności;

3.

może określić przypadki, w których faktury mogą być wystawiane przez inne podmioty niż wymienione w ust. 1 i 2, oraz szczegółowe zasady i warunki wystawiania faktur w takich przypadkach.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w powołanym artykule, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), zwane dalej rozporządzeniem.

Faktura VAT jest dokumentem potwierdzającym zaistnienie zdarzenia gospodarczego (potwierdzeniem nabycia określonych towarów i usług lub też otrzymania zaliczki) i nierozerwalnie związana jest z powstaniem obowiązku podatkowego. Wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie ww. dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi (nabywcy), a przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego.

W praktyce zdarzają się jednakże sytuacje, gdy po wystawieniu faktury VAT następują zdarzenia gospodarcze mające wpływ na treść pierwotnej faktury lub faktura zawiera błędy. W takiej sytuacji ustawodawca wskazuje na możliwość skorygowania takiej faktury VAT poprzez wystawienie faktury korygującej. Zatem faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur, bowiem celem ich wystawienia jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości.

Ustawodawca przewidział w przepisach rozporządzenia możliwość skorygowania faktur - przepis § 13 i § 14 rozporządzenia.

W myśl § 14 ust. 1 rozporządzenia, fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Zgodnie z § 14 ust. 2 rozporządzenia, faktura korygująca dotycząca podwyższenia ceny powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych podwyżką ceny;

3.

kwotę podwyższenia ceny bez podatku;

4.

kwotę podwyższenia podatku należnego.

Natomiast faktura korygująca wystawiana w przypadku pomyłek, o których mowa w ust. 1, zawiera dane określone w ust. 2 pkt 1 i pkt 2 lit. a, kwoty podane w omyłkowej wysokości oraz kwoty w wysokości prawidłowej (§ 14 ust. 3 rozporządzenia).

Ze wskazanych przepisów wynika, że faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu.

A zatem, co do zasady, korygowanie treści pierwotnie wystawionej faktury VAT powinno nastąpić przez wystawienie przez Wnioskodawcę faktury korygującej.

Podstawę opodatkowania, o której mowa w powołanym wyżej art. 29 ust. 1 ustawy, zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b (art. 29 ust. 4 ustawy).

Ponadto, zgodnie z treścią art. 29 ust. 9 ustawy, w przypadku wykonania czynności, o których mowa w art. 5, dla których nie została określona cena, podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów lub usług pomniejszona o kwotę podatku, z zastrzeżeniem ust. 10 i 12.

Jednocześnie, zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. Nr 97, poz. 1050 z późn. zm.), ceną jest wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę; w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym.

Zaznacza się, iż metoda "od stu" jest metodą stasowaną standardowo dla ustalenia kwoty podatku. Metoda "w stu" jest natomiast metodą stosowaną w przypadku cen urzędowych i jest także dopuszczalna w przypadku, gdy sprzedawca stosuje jako ceny sprzedaży umowne ceny brutto.

Z treści opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca wystawiając faktury VAT za świadczone usługi stosował 8% stawkę podatku VAT wyliczoną metodą "w stu" i w chwili obecnej zamierza dokonać korekty deklaracji rozliczeniowych za okres, w którym błędnie był naliczony ww. podatek.

W świetle powyższych regulacji prawnych oraz odnosząc się do opisu zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż wskutek wystawienia faktur za świadczenie przedmiotowych usług ze stawką 8%, doszło do zaniżenia podatku należnego za miesiące, w których wystawiono te faktury.

Co istotne w przedmiotowej sprawie obrót stanowi kwota należna, która jest jednocześnie kwotą brutto. W związku z zastosowaniem przez Wnioskodawcę, w przedmiotowej sprawie, metody obliczenia podatku na podstawie wartości brutto, kwota należna nie ulega zmianie. Zatem dla obliczenia poprawnie kwoty podatku należnego, w sytuacji gdy prawidłową stawką dla świadczonej usługi jest stawka 23%, konieczne jest zastosowanie metody "w stu" i naliczenie podatku od wartości brutto.

W świetle powyższego otrzymana przez Wnioskodawcę kwota należna z tytułu świadczenia usług zabudowy wnęk, będzie stanowiła kwotę należną w związku z wykonanej czynności, czyli kwotę obejmującą całość świadczenia należnego od nabywcy, którą dla wyliczenia obrotu (podstawy opodatkowania) należy traktować jako kwotę brutto zawierającą podatek VAT, dla którego wyliczenia należy zastosować metodę "w stu". Metoda "w stu" pozwala na obliczanie podatku należnego, w której podstawą opodatkowania, wbrew zasadzie z art. 29 ust. 1 ustawy, nie jest kwota netto, lecz kwota brutto, czyli cena w rozumieniu ww. art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o cenach.

Wobec tego Wnioskodawca w związku z błędnym wykazaniem w deklaracjach VAT-7 kwot podatku należnego, wynikającego z nieprawidłowych kwot podatku w wystawionych fakturach, wyliczonych w oparciu o metodę "w stu", winien dokonać korekty przedmiotowych deklaracji poprawiając zawarte w nich błędne dane w zakresie wykazanego podatku należnego.

W tym stanie rzeczy Wnioskodawca jest uprawniony do korekty VAT należnego z tytułu niesłusznego opodatkowania stawką 8% świadczonych usług zabudowy wnęk poprzez ustalenie wartości podatku należnego w wysokości 23% metodą "w stu" od wartości brutto i wystawienie korekt faktur oraz złożenie deklaracji za miesiące, w których wykazano nieprawidłowy podatek należny.

Ponadto, przedmiotem zapytania Zainteresowanego jest kwestia określenia momentu, od którego należy dokonać korekty błędnie naliczonego podatku należnego z tytułu świadczenia usług polegających na zabudowie wnęk.

Jak wskazał Wnioskodawca, jego zdaniem momentem tym jest moment pojawienia się oświadczenia Ministra Finansów - będącego odpowiedzią na interpelację poselską-zawierającego jednoznaczne stanowisko w tej sprawie, tj. dzień 18 sierpień 2011 r.

Należy wskazać, iż przez interpelację, w myśl Słownika języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN SA, strona internetowa - www.sjp.pwn.pl), należy rozumieć zapytanie skierowane przez przedstawiciela parlamentu do rządu lub do któregoś z jego członków bądź zapytanie w sprawach urzędowych skierowane do władz administracyjnych.

Wobec tego instytucja interpelacji wiąże się ściśle z wykonywaną przez parlament funkcją kontrolną. Zatem w świetle polskiej tradycji parlamentarnej, a przede wszystkim aktualnie obowiązujących przepisów konstytucji i Regulaminu Sejmu, zasadniczą postacią indywidualnej kontroli poselskiej jest interpelacja, zaś jej zmodyfikowaną postacią jest zapytanie poselskie.

Jak stanowi treść art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.), źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.

W konsekwencji należy stwierdzić, iż instytucja interpelacji poselskiej wiąże się ściśle z wykonywaną przez parlament funkcją kontrolną, a udzielona przez rząd odpowiedź na nią, nie ma charakteru aktu stosowania prawa. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał możliwości dokonania korekty błędnie naliczonego podatku należnego z momentem pojawienia się odpowiedzi na interpelację poselską w sprawie właściwej stawki podatku VAT na montaż stałej zabudowy w mieszkaniach, tj. z dniem 18 sierpnia 2011 r.

Zaznacza się, iż prawidłowe stawki podatku VAT obowiązują z chwilą wejścia w życie przepisów prawa regulujących przedmiotowe kwestie, zatem w tej sytuacji od dnia 1 stycznia 2011 r.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym zdarzeniu przyszłym, które nie zostały objęte pytaniem oraz własnym stanowiskiem w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności opodatkowania podatkiem VAT usług polegających na zabudowie wnęk.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku należnego wykazanego na fakturze VAT dokumentującej wykonanie usług zabudowy wnęk oraz określenia momentu, od którego należy dokonać ww. korekty. Natomiast, w kwestii dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl