ILPP1/443-403/10-5/AI

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-403/10-5/AI

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 1 kwietnia 2010 r. (data wpływu 6 kwietnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 maja 2010 r. (data wpływu 10 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania zbywanych składników za zorganizowaną część przedsiębiorstwa i stawki podatku dla poszczególnych składników - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania zbywanych składników za zorganizowaną część przedsiębiorstwa i stawki podatku dla poszczególnych składników. Powyższy wniosek uzupełniono pismem z dnia 6 maja 2010 r. o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - Spółka z o.o. (zwana dalej x) planuje przejęcie części pracowników likwidowanej spółki (zwana dalej y). Pracownicy są zatrudnieni przez y w dziale q i zajmują się:

* pracami badawczymi i wdrażaniem produkcji drutów, kabli, systemów okablowania i związanych z nim komponentów,

* projektowaniem systemów okablowania dla przemysłu motoryzacyjnego,

* wykonywaniem rysunków technicznych, ww. systemów okablowania,

* sporządzaniem wyceny kosztów wytwarzania oraz kosztów materiałowych dotyczących systemów okablowania,

* zamawianiem i zatwierdzaniem dokumentacji technicznej komponentów do systemów okablowania,

* tworzeniem, nadzorem i aktualizacją baz danych zawierających dokumentację techniczną systemów okablowania,

* zarządzaniem procesem zmian technicznych w produkcie dla potrzeb Grupy x,

* wykonywaniem innych zadań zlecanych przez podmioty powiązane, m.in.: wsparcie w zakresie kontroli jakości, opieka nad klientem, wsparcie w innych zakresach funkcjonalnych związanych z działalnością w zakresie produkcji, świadczenie na rzecz podmiotów powiązanych usług dostarczania danych i informacji na potrzeby prowadzenia rejestru VAT.

Decyzja spółki x o podjęciu takiego kroku podyktowana jest chęcią zwiększenia przychodów poprzez świadczenie usług związanych z pracami badawczo-rozwojowymi. Realizacja tego celu wymaga zatrudnienia specjalistów z doświadczeniem. To właśnie nagromadzona wiedza i umiejętności potencjalnych pracowników stanowią najistotniejszy czynnik niezbędny do realizacji tego celu.

Spółka y i x należą do jednej grupy kapitałowej. Likwidacja y wiąże się ze zwolnieniem jej pracowników. Spółka x, mając w planach rozwój w nowych sektorach, chce z jednej strony, wyjść naprzeciw pracownikom przejmując ich na podstawie art. 231 Kodeksu pracy od spółki y, z drugiej strony chce realizować swoje plany rozwoju biznesu.

Spółka x dysponuje zapleczem z zakresu finansów i HR niezbędnego do pełnego wykorzystania potencjału nowych pracowników. Jednocześnie, w celu zapewnienia możliwie płynnego i nieuciążliwego dla pracowników przejścia do nowego pracodawcy, Spółka planuje:

* zakupić od likwidowanej spółki y meble, biurka, wyposażenie biurowe i licencje na wykorzystanie programów komputerowych;

* wynająć biura w tym samym miejscu, w którym działalność prowadziła likwidowana spółka y.

Przejęci pracownicy będą korzystali ze wsparcia funkcjonującego w x działu HR i będą podlegać Regulaminowi Pracy tak jak wszyscy pracownicy x.

Spółka x nie planuje przejęcia zobowiązań ani roszczeń likwidowanej spółki y. Tym bardziej nie zamierza przejmować przyjętej w likwidowanej spółce y struktury finansowej, gdyż księgowanie kosztów i przychodów będzie odbywać się według zasad funkcjonujących w x.

Jeżeli spółka x będzie kontynuować współpracę z dotychczasowymi kontrahentami likwidowanej spółki y, to będzie się to odbywać na nowych zasadach ustalonych w umowach zawartych pomiędzy x a tymi kontrahentami.

Spółka x nie przejmuje:

* struktury finansowej, rachunków bankowych ani nagromadzonych środków finansowych;

* nieruchomości y;

* zobowiązań y ani jej wierzytelności.

Z pisma z dnia 6 maja 2010 r., stanowiącego uzupełnienie do wniosku wynika, że nabycie składników materialnych i niematerialnych nastąpi na podstawie umowy sprzedaży zawartej pomiędzy x a y w likwidacji. Ww. czynności wykonywane przez pracowników zatrudnionych przez y Spółka z o.o. w dziale q stanowią przedmiot działalności tego działu.

Likwidacji ulega spółka y, jako całe przedsiębiorstwo, skutkiem czego jest m.in. likwidacja całej spółki. W wyniku tej likwidacji spółka x (i) przejmie jedynie część pracowników likwidowanej spółki, którzy jednak w ocenie x nie są w stanie działać jako samodzielne przedsiębiorstwo lub jako jego zorganizowana część oraz (ii) kupi od likwidowanej spółki niektóre meble, biurka, wyposażenie biurowe i licencje na wykorzystanie programów komputerowych. Powyższe czynności stanowią element czynności likwidacyjnych spółki y i ze swojej istoty są niezbędne, aby doszło do upłynnienia całego majątku y. Planowany przez x zakup mebli, biurek, wyposażenia biurowego licencji na wykorzystanie programów komputerowych, jak również przejęcie części pracowników y jest jednym z elementów złożonego procesu likwidacji y.

Zbiór składników będących przedmiotem transakcji nabycia przez x od y może być wyodrębniony (w znaczeniu w jakim wyodrębnienie jest potrzebne do określenia przedmiotu sprzedaży), przy czym składniki te nie stanowią niezaIeżnego przedsiębiorstwa realizującego niezależnie zadania gospodarcze. Tylko część zobowiązań można przypisać bezpośrednio do tego działu.

Przedmiotem transakcji zakupu będą niektóre składniki y, takie jak meble, biurka, wyposażenie biurowe i licencje na wykorzystanie programów komputerowych.

Spółka x nie planuje przejęcia zobowiązań ani roszczeń likwidowanej spółki y. Tym bardziej nie zamierza przejmować przyjętej w likwidowanej spółce y struktury finansowej, gdyż księgowanie kosztów i przychodów będzie odbywać się według zasad funkcjonujących w x.

Spółka x nie przejmuje:

* struktury finansowej, rachunków bankowych ani nagromadzonych środków finansowych;

* nieruchomości y;

* zobowiązań y ani jej wierzytelności;

* kontraktów, w których y jest stroną.

Przejmowane składniki wchodzą obecnie w skład działu q wyodrębnionego w strukturach y. Jego wyodrębnienie na płaszczyźnie finansowej jest możliwe podobnie jak innych działów funkcjonujących w y, np. działu finansowego. Podobnie, przejmowane składniki wejdą w skład działu x. Dział ten będzie wyodrębniony, ale w takim samym stopniu jak pozostałe działy x (np. dział finansowy, czy dział HR). Wyodrębnienie na poziomie finansowym będzie więc możliwe (podobnie jak takie wyodrębnienie jest możliwe dla działu HR i działu finansowego), jako, że x (i y) prowadzi księgowość pozwalającą na dokonanie takiej operacji dla wszystkich działów. Celem prowadzenia takiej księgowości jest monitorowanie opłacalności (w oparciu o rachunek ekonomiczny) poszczególnych elementów składających się na całe przedsiębiorstwo (poczynając od działów spółki aż do pojedynczego pracownika).

x nabywa również urządzenia (m.in. sprzęt komputerowy, meble) stanowiące majątek ruchomy. x nie nabywa natomiast budowli ani ich części, choć jak wskazano we wniosku x nie wyklucza wynajęcia niektórych pomieszczeń w budynkach, które wykorzystywała likwidowana spółka y. Nieruchomości należące do y będą upłynnione w procesie likwidacji, w którym x nie uczestniczy.

Oprócz wymienionych we wniosku składników majątkowych w postaci mebli, wyposażenia biurowego i licencji na wykorzystanie programów komputerowych Spółka nie będzie nabywać innych składników materialnych i niematerialnych. x nie przejmie kontraktów i nie będzie kontynuować zleceń ani ściągać należności mających jakikolwiek związek z przejętymi pracownikami y. Przy czym, co również wskazano we wniosku, x nie wyklucza możliwości zawarcia z dotychczasowymi kontrahentami likwidowanej spółki y nowych umów, jednakże nie może być tu mowy o następstwie prawnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

czy w opisanym zdarzeniu przyszłym zespół składników materialnych i niematerialnych, będący przedmiotem planowanej transakcji sprzedaży może zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług.

2.

czy sprzedaż takiego zespołu składników będzie podlegać opodatkowaniu VAT według stawki właściwej dla poszczególnych składników będących przedmiotem sprzedaży.

Zdaniem Wnioskodawcy:

1.

w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego Spółka stoi na stanowisku, iż przejęcie części pracowników i nabycie wymienionych elementów majątku likwidowanej spółki nie będzie nabyciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa, ani w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ani w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług.

2.

sprzedaż tych składników będzie opodatkowana VAT według właściwej stawki dla poszczególnych składników będących przedmiotem sprzedaży.

UZASADNIENIE

W art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), ustawodawca zdefiniował zorganizowaną część przedsiębiorstwa (dalej ZCP) jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej ustawa o CIT) pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa należy rozumieć organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Zakresy definicyjne omawianych ustaw są więc spójne, przy czym ustawa o CIT kładzie dodatkowy nacisk na istnienie zobowiązań jako części ZCP.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa musi zatem charakteryzować niezależność finansowa i organizacyjna, a po wydzieleniu część przedsiębiorstwa powinna mieć możliwość stanowienia niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego określone zadania gospodarcze.

Powyższa definicja, poparta praktyką organów podatkowych na przestrzeni ostatnich lat, jest podstawą do wyróżnienia trzech następujących warunków jakie muszą być spełnione aby uznać, że mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa:

1.

ZCP to zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym wierzytelności i zobowiązań) wyodrębniony organizacyjnie i finansowo;

2.

wyodrębnione składniki muszą być przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych;

3.

po wyodrębnieniu część przedsiębiorstwa może być niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym te zadania.

Dopiero przy łącznym spełnieniu powyższych trzech warunków można uznać dany zbiór składników materialnych i niematerialnych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Oznacza to, że w przedstawionym stanie faktycznym, jeżeli choć jeden z wyżej wymienionych warunków nie zostanie spełniony, to wówczas należy uznać, ze przedmiotem transakcji sprzedaży nie jest ZCP.

Takie stanowisko prezentuje również Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z dnia 19 października 2009 r., sygn. lTPP1/443-671/09/KM.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż zorganizowana część przedsiębiorstwa jest nie tylko zbiorem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych). Aby zespół składników majątkowych stanowił ZCP nie wystarczy również stwierdzenie możliwości prowadzenia działalności gospodarczej w oparciu o ten zbiór. Musi on bowiem charakteryzować się wystarczającym stopniem zorganizowania dla prowadzenia takiej działalności.

Objawem takiego zorganizowania jest wydzielenie takiego zespołu składników na płaszczyźnie organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej.

Wnioskodawca wskazuje, iż identyczne stanowisko prezentują organy podatkowe w interpretacjach:

* z dnia 1 stycznia 2010 r., sygn. ITPP2/443-939a/09/AD;

* z dnia 25 stycznia 2010 r., sygn. IPPP1-443-1225/09-3/MP.

Ad.1 Wyodrębnienie organizacyjne i finansowe składników materialnych i niematerialnych.

Wyodrębnienie finansowe składników materialnych i niematerialnych jest kluczowe dla uznania danego zbioru składników za ZCP. Wyodrębnienie to musi być wystarczające by możliwe było określenie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań w stosunku do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Oznacza to, że nie są wymagane specjalne rozwiązania instytucjonalne w zakresie wyodrębnienia finansowego. Analiza zmierzająca do oceny, czy warunek ten jest spełniony powinna skoncentrować się na analizie praktyki przyjętej działalności w danym przedsiębiorstwie.

W ocenie x opisany warunek w przypadku analizowanego stanu faktycznego nie zostanie spełniony i z tego powodu należy uznać, że przedmiotem nabycia nie będzie ZCP, lecz zespół składników majątkowych.

W opisanym zdarzeniu przyszłym należy zwrócić uwagę nie tylko na stronę formalną, ale również na aspekt realny wyodrębnienia finansowego.

Spółka x jak wskazano przejmie część pracowników likwidowanej spółki yna podstawie art. 231 Kodeksu pracy, jak również kupi od niej część mebli i licencji komputerowych. W takim stanie sprawy po pierwsze nie ma w planowanych działaniach, ani prawnego, ani faktycznego przejęcia jakiejkolwiek struktury finansowej. Wydzielone składniki nie obejmują żadnych zobowiązań, ani wierzytelności. Dotyczy to również kont bankowych czy ewidencji księgowej operacji. Elementy te nie będą stanowić przedmiotu sprzedaży. Oznacza to brak możliwości finansowego wyodrębnienia przejmowanych składników, które nabywane będą przez x po cenach rynkowych ustalonych pomiędzy x a y w umowie sprzedaży.

Jednocześnie spółka x nie przejmie żadnych zobowiązań, ani wierzytelności spółki y. Choć nie wyklucza podjęcia współpracy z kontrahentami likwidowanej spółki. Podjęcie takiej współpracy odbędzie się na podstawie nowych umów, niezależnych prawnie od istnienia aktualnych więzów zobowiązaniowych między y a innymi podmiotami.

Zobowiązania jako składnik niematerialny mają fundamentalne znaczenie dla uznania danego zbioru składników majątkowych za ZCP. Jak wskazano nie tylko stanowią element umożliwiający wyodrębnienie finansowe, ale również stanowią nieodłączny element zespołu składników materialnych i niematerialnych.

Identyczne stanowisko prezentuje Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 10 grudnia 2009 r., sygn. IBPB1/415-779/09/AB.

Ad.2 Wyodrębnienie składników i ich przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych.

Drugim warunkiem, którego spełnienie jest konieczne, aby przedmiotem sprzedaży była ZCP (a nie poszczególne składniki materialne i niematerialne) jest wyodrębnienie składników majątkowych w połączeniu z ich przeznaczeniem do realizacji określonych zadań gospodarczych. Należy tu więc ocenić trzy kwestie. Po pierwsze wyodrębnienie składników, po drugie przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych, po trzecie związek obu tych elementów.

W ocenie x opisany warunek w przypadku analizowanego zdarzenia przyszłego nie zostanie spełniony i z tego powodu należy uznać, że przedmiotem nabycia nie będzie ZCP, lecz zespół składników majątkowych.

Niewątpliwie w opisanym zdarzeniu przyszłym dochodzi do wyodrębnienia składników majątkowych. Meble i prawo do korzystania z licencji komputerowych stanowią zbiór policzalny i konkretny. Również przejmowani pracownicy mogą być indywidualnie określeni. Niemniej jednak takie wyodrębnienie faktyczne nie jest wystarczające w danej sprawie aby uznać przedmiot nabycia za ZCP. Podstawą wyodrębnienia omawianych składników mogłyby być również systemy księgowe czy elementy z zakresu HR. Z formalnego punktu widzenia mogłyby one stanowić potwierdzenie, że nabywane elementy składają się na niezależne przedsiębiorstwo przeznaczone do realizacji określonych zadań. Tymczasem, spółka x nie przejmie ani systemów księgowych, ani elementu HR likwidowanej spółki y. To znaczy, że nabywane przez x składniki majątkowe nie będą podlegały wyodrębnieniu na tych podstawach. Powyższe wskazuje, że nabywane przez xskładniki nie stanowią ZCP.

Kwestią dyskusyjną pozostaje również przeznaczenie tego zbioru do realizacji określonych celów gospodarczych. W przypadku x nabywane składniki majątkowe będą wykorzystywane do świadczenia usług wykonywanych przez przejętych od y pracowników. Niemniej jednak możliwość wykorzystania nabytych składników majątkowych przez x do jakichkolwiek zadań gospodarczych jest oczywista.

Ad. 3 Wyodrębniona część jako niezależne przedsiębiorstwo realizujące samodzielnie swoje zadania.

Trzecim warunkiem, którego spełnienie jest niezbędne do uznania, że x nabywa ZCP jest możliwość funkcjonowania wyodrębnionej części jako niezależnego przedsiębiorstwa realizującego swoje zadania. Warunek ten zawiera w sobie zarówno elementy wchodzące w skład pozostałych dwóch warunków (wyodrębniona część składników), jak również wprowadza nowy element (możliwość samodzielnej realizacji zadań po ich wyodrębnieniu).

Stwierdzenie niespełnienia tego warunku skutkuje tym, że x nie nabywa ZCP, lecz poszczególne składniki majątkowe. Oznacza to bowiem, że mamy do czynienia wyłącznie z określoną masą majątkową co jest niewystarczające do uznania nabywanych składników jako ZCP.

Podobny pogląd wyraził Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 1 lutego 2010 r., w której stwierdził, że za ZCP można uznać wyłącznie taki zespół składników majątkowych, które mają pełną odrębność pozwalającą na samodzielne funkcjonowanie w obrocie gospodarczym.

W opisanym zdarzeniu przyszłym należy w takim razie ocenić realną możliwość funkcjonowania omawianych składników majątkowych jako przedsiębiorstwa.

Nabywane przez x składniki to meble, prawa do wykorzystywania licencji komputerowych i część pracowników likwidowanej spółki. Zbiór ten nie obejmuje kont bankowych, nieruchomości, zobowiązań ani wierzytelności. Co za tym idzie nie ma również środków, ani miejsca na prowadzenie jakiejkolwiek działalności. Omawiane elementy nie zawierają również systemu księgowego ani elementu HR.

W rezultacie, biorąc pod uwagę realia rynkowe, samodzielne funkcjonowanie takich składników w celu realizacji zadań gospodarczych byłoby niemożliwe. Brak jest bowiem funduszy (finansowania), mechanizmów działania, podstaw do zawierania porozumień z kontrahentami, możliwości promocji i prowadzenia rozliczeń, brak zaplecza, które zapewnia dział HR.

Istnieje wprawdzie możliwość potencjalnego zapewnienia tych elementów poprzez np. outsourcing (m.in. reklama, księgowość). Jednakże outsourcing ma swoje granice i nie może dotyczyć tak szerokiego zakresu działań aby nie naruszać istoty prowadzonej działalności. W opisanym zdarzeniu przyszłym należy uznać, że nawet zastosowanie takiego rozwiązania nie dałoby możliwości samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej przez omawiany zespół składników majątkowych i przejmowanych pracowników.

Na możliwość samodzielnej realizacji określonych zadań gospodarczych (prowadzenia działalności gospodarczej) jako elemencie, którego wystąpienie jest konieczne do uznania, że przedmiotem nabycia jest ZCP, wskazuje Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 10 grudnia 2009 r., sygn. IBPB1/1/415-779/09/AB.

W rezultacie, analizowany warunek (wyodrębnienia nabywanej części jako niezależne przedsiębiorstwo realizujące samodzielnie swoje zadania) nie zostanie spełniony i tym samym w przypadku planowanej przez x transakcji o nabyciu ZCP nie może być mowy. x bowiem nabędzie poszczególne składniki majątkowe y, które powinny dla celów VAT zostać opodatkowane VAT według stawek właściwych dla poszczególnych składników.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie podatku od towarów i usług uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez towary - w świetle art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej. Przy czym usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 (art. 8 ust. 3 ustawy).

Jednocześnie art. 6 ustawy wskazuje na wyłączenia określonych czynności spod zakresu stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Są tutaj wskazane te czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszcząc się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług. Z uwagi jednakże na stosowne wyłączenie, czynności te nie podlegają opodatkowaniu.

Stosownie bowiem do treści art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ustawodawca w ww. przepisie nie zdefiniował, co należy rozumieć pod pojęciem "transakcji zbycia". Uwzględniając zakres przedmiotowy ustawy o podatku od towarów i usług pojęcie to należy rozumieć w sposób zbliżony do pojęcia "dostawy towarów" w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa obejmuje wszelkie czynności w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem tych czynności jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aport).

Wyłączenie stosowania ustawy o podatku od towarów i usług przewidziane w przepisie art. 6 pkt 1 ustawy obejmuje jednakże tylko te czynności zrównane z pojęciem dostawy towarów, których przedmiotem jest przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują terminu "przedsiębiorstwo". Z tej przyczyny dla celów określenia zakresu pojęcia "przedsiębiorstwo" wykorzystuje się regulację zawartą w art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), który to przepis stanowi, że przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej.

Obejmuje ono w szczególności:

1.

oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

2.

własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

3.

prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

4.

wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

5.

koncesje, licencje i zezwolenia;

6.

patenty i inne prawa własności przemysłowej;

7.

majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

8.

tajemnice przedsiębiorstwa;

9.

księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Natomiast, zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa jest - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 27e ustawy - organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto, wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Podsumowując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:

1.

istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,

2.

zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

3.

składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

4.

zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca planuje przejęcie części pracowników likwidowanej spółki z o.o. Pracownicy są zatrudnieni w dziale q.

Likwidacja spółki z o.o. wiąże się ze zwolnieniem jej pracowników. Natomiast Wnioskodawca dysponuje zapleczem z zakresu finansów i HR niezbędnego do pełnego wykorzystania potencjału nowych pracowników. Jednocześnie, w celu zapewnienia możliwie płynnego i nieuciążliwego dla pracowników przejścia do nowego pracodawcy, spółka planuje zakupić od likwidowanej spółki y meble, biurka, wyposażenie biurowe i licencje na wykorzystanie programów komputerowych oraz wynająć biura w tym samym miejscu, w którym działalność prowadziła likwidowana spółka z o.o.

Wnioskodawca nie planuje przejęcia zobowiązań ani roszczeń likwidowanej spółki z o.o. Tym bardziej nie zamierza przejmować przyjętej w likwidowanej spółce struktury finansowej, gdyż księgowanie kosztów i przychodów będzie odbywać się według zasad funkcjonujących w x.

Ponadto, Wnioskodawca nie przejmie:

* struktury finansowej, rachunków bankowych ani nagromadzonych środków finansowych;

* nieruchomości y;

* zobowiązań y ani jej wierzytelności.

Nabyte składniki, jak wskazał Zainteresowany, nie będą stanowić niezależnego przedsiębiorstwa realizującego niezależne zadania gospodarcze.

Jak wskazano wyżej podstawowym wymogiem do uznania sprzedaży majątku za zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań, należności oraz środków pieniężnych), podlegający wydzieleniu w istniejącym przedsiębiorstwie na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych). Istotnym jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie.

Z opisu sprawy wynika, że z przedmiotu sprzedaży zostały wyłączone: struktura finansowa, rachunki bankowe, nagromadzone środki finansowe, nieruchomości, zobowiązania oraz wierzytelności Spółki z o.o. y oraz kontrakty, w których spółka ta jest stroną. Wyłączenie tych składników z transakcji powoduje, iż będący przedmiotem sprzedaży zespół składników majątkowych nie posiada potencjalnej zdolności do niezależnego działania gospodarczego, jako samodzielny podmiot gospodarczy.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że przepis art. 6 pkt 1 ustawy, nie będzie miał zastosowania w sprawie będącej przedmiotem wniosku. Przepis ten bowiem jak wyżej wskazano, odnosi się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Natomiast, fakt wydzielenia z przedmiotu sprzedaży nieruchomości, zobowiązań, wierzytelności, nagromadzonych środków finansowych stanowi istotny element opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego pozwalający uznać, iż przedmiotem transakcji nie będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, lecz składniki majątku przedsiębiorstwa, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych, tj. według właściwych stawek podatkowych lub z zastosowaniem zwolnienia, o ile takie będzie wynikało z przepisów.

Nadmienić należy, iż na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział jednakże stawki preferencyjne, obniżone, tj. 7%, 3% i 0% oraz zwolnienie od podatku.

I tak, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do treści art. 43 ust. 2 ustawy, przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2 rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca nabywa urządzenia (m.in. sprzęt komputerowy, meble) stanowiące majątek ruchomy spółki likwidowanej. Ponadto nabywa licencje na wykorzystanie programów komputerowych. Zainteresowany nie nabywa natomiast budynków i budowli, ani ich części. Oprócz wymienionych we wniosku składników majątkowych w postaci mebli, wyposażenia biurowego i licencji na wykorzystanie programów komputerowych Spółka nie będzie nabywać innych składników materialnych i niematerialnych.

Jeżeli więc nabywane składniki będą stanowić towary używane, spełniające warunki o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zastosowanie będzie miało zwolnienie od podatku.

Natomiast składniki majątku niespełniające przesłanek do zastosowania przedmiotowego zwolnienia powinny być opodatkowane wg właściwych dla nich stawek podatku.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie możliwości uznania zbywanych składników za zorganizowaną część przedsiębiorstwa i stawki podatku dla poszczególnych składników. Z kolei wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie możliwości uznania zbywanych składników za zorganizowaną część przedsiębiorstwa i stawki podatku dla poszczególnych składników została załatwiona w interpretacji nr ILPP1/443-403/10-4/AI z dnia 29 czerwca 2010 r.

Natomiast, kwestia dotycząca stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie zorganizowanej części przedsiębiorstwa została załatwiona w interpretacjach nr ILPB3/423-304/10-4/EK oraz ILPB3/423-304/10-5/EK w dniu 29 czerwca 2010 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl