ILPP1/443-397/14-4/JSK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-397/14-4/JSK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2014 r. (data wpływu 15 maja 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 maja 2014 r. (data wpływu 28 maja 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Szlak ukrytych skarbów" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Szlak ukrytych skarbów". Wniosek uzupełniono w dniu 28 maja 2014 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz o opłatę za wydanie interpretacji indywidualnej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie (dalej: Wnioskodawca, Zainteresowany, Stowarzyszenie) działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. poz. 855 z późn. zm.), prowadzi działalność mającą na celu pozyskiwanie funduszy dla rozwoju obszarów wiejskich z krajowych środków publicznych z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2007-2013, na realizację operacji pn. "Szlak ukrytych skarbów". Stowarzyszenie realizuje operację w ramach działania 421 Wdrażanie projektów współpracy w latach 2013- 2015.

Celem Stowarzyszenia, według Statutu, jest prowadzenie działalności pożytku publicznego na rzecz ogółu społeczności w zakresie ekologii oraz rozwoju obszarów wiejskich przez:

a.

wspieranie działań chroniących środowisko naturalne (rekultywacja gruntów zdegradowanych ekologicznie),

b.

bezpośrednie oddziaływanie na władzę państwową i administrację samorządową oraz inne podmioty w celu likwidacji bezpośrednich zagrożeń środowiska,

c.

uczestnictwo w opiniowaniu inwestycji mogących ingerować w środowisko naturalne człowieka lub trwale je zmieniać,

d.

działanie na rzecz swobodnego dostępu do informacji dotyczących problematyki ekologicznej,

e.

propagowanie przedsięwzięć proekologicznych,

f.

opracowanie Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR) w rozumieniu przepisów Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich dla obszaru działania Stowarzyszenia,

g.

wspieranie działań na rzecz realizacji LSR dla obszaru działania Stowarzyszenia,

h.

promocja obszarów wiejskich na obszarze działania Stowarzyszenia,

i.

mobilizowanie ludności do aktywnego udziału w procesie rozwoju obszarów wiejskich położonych na terenie działania Stowarzyszenia,

j.

rozwój i promocja turystyki.

Z uzupełnienia wniosku z dnia 27 maja 2014 r. wynika, że Wnioskodawca nie jest organizacją pożytku publicznego. Zgodnie ze Statutem Stowarzyszenia, dla realizacji celów statutowych może ono prowadzić działalność gospodarczą i oświatową, z której dochody przeznacza się na realizację celów statutowych Stowarzyszenia.

Od dnia powstania Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, lecz świadczy usługi wyłącznie statutowe, całkowicie nieodpłatnie, zaliczane do grupowania 91 według PKWiU.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a wydatki związane z realizacją wymienionych we wniosku będą związane z usługami świadczonymi przez Stowarzyszenie, prowadzące nieodpłatną działalność statutową, tj. niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT.

Działanie pn. "Szlak ukrytych skarbów" będzie polegać na utworzeniu "Szlaku Ukrytych Skarbów" (SUS) promującego miejsca i obiekty stanowiące atrakcje turystyczno-rekreacyjne, do tej pory mało znane, czyli ukryte skarby.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie ma możliwość odliczenia VAT od poniesionych kosztów dotyczących dotacji przy realizacji operacji w zakresie działania 421 Wdrażanie projektów współpracy "Szlak ukrytych skarbów" w latach 2013- 2015.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odliczenia VAT naliczonego od poniesionych kosztów, ponieważ nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 21.

Środki przyznane na realizację operacji w zakresie działania 421 Wdrażanie projektów współpracy w latach 2013-2015, wyznaczenie "Szlaku Ukrytych Skarbów" (SUS) zostaną wykorzystane do realizacji celów statutowych Stowarzyszenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2013 r., obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r., działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast w świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności (art. 2 ust. 2 cyt. ustawy).

Na mocy art. 34 ww. ustawy - Prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznacza się, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak stanowi art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy - w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

#8210; z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Ponadto w oparciu o art. 88 ust. 4 ustawy - w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r. - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, na podstawie art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Stowarzyszenie działa na podstawie ustawy o stowarzyszeniach, prowadzi działalność mającą na celu pozyskiwanie funduszy dla rozwoju obszarów wiejskich z krajowych środków publicznych z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2007-2013, na realizację operacji pn. "Szlak ukrytych skarbów". Stowarzyszenie realizuje operację w ramach działania 421 Wdrażanie projektów współpracy w latach 2013- 2015.

Celem Stowarzyszenia, według Statutu, jest prowadzenie działalności pożytku publicznego na rzecz ogółu społeczności w zakresie ekologii oraz rozwoju obszarów wiejskich przez: wspieranie działań chroniących środowisko naturalne (rekultywacja gruntów zdegradowanych ekologicznie), bezpośrednie oddziaływanie na władzę państwową i administrację samorządową oraz inne podmioty w celu likwidacji bezpośrednich zagrożeń środowiska, uczestnictwo w opiniowaniu inwestycji mogących ingerować w środowisko naturalne człowieka lub trwale

je zmieniać, działanie na rzecz swobodnego dostępu do informacji dotyczących problematyki ekologicznej, propagowanie przedsięwzięć proekologicznych, opracowanie Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR) w rozumieniu przepisów Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich dla obszaru działania Stowarzyszenia, wspieranie działań na rzecz realizacji LSR dla obszaru działania Stowarzyszenia, promocja obszarów wiejskich na obszarze działania Stowarzyszenia, mobilizowanie ludności do aktywnego udziału w procesie rozwoju obszarów wiejskich położonych na terenie działania Stowarzyszenia, rozwój i promocja turystyki.

Wnioskodawca nie jest organizacją pożytku publicznego. Zgodnie ze Statutem Stowarzyszenia, dla realizacji celów statutowych może ono prowadzić działalność gospodarczą i oświatową, z której dochody przeznacza się na realizację celów statutowych Stowarzyszenia.

Od dnia powstania Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, lecz świadczy usługi wyłącznie statutowe, całkowicie nieodpłatnie, zaliczane do grupowania 91 według PKWiU. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a wydatki związane z realizacją inwestycji są związane z czynnościami niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT.

Działanie będzie polegać na utworzeniu "Szlaku Ukrytych Skarbów" (SUS) promującego miejsca i obiekty stanowiące atrakcje turystyczno-rekreacyjne, do tej pory mało znane, czyli ukryte skarby.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Zainteresowanego dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a zakupione w celu realizacji ww. projektu towary i usługi nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji Zainteresowany nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.

Podsumowując, Stowarzyszenie - niebędące zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT - nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług od poniesionych kosztów dotyczących realizacji operacji w zakresie działania 421 Wdrażanie projektów współpracy pn. "Szlak ukrytych skarbów" w latach 2013-2015.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl