ILPP1/443-378/12-4/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-378/12-4/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2012 r. (data wpływu 24 kwietnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 czerwca 2012 r. (data wpływu 29 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z nabyciem autobusów finansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach projektu "Modernizacja infrastruktury (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z nabyciem autobusów finansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach projektu "Modernizacja infrastruktury (...)". Dnia 29 czerwca 2012 r. wniosek został uzupełniony o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zarząd X jest jednostką budżetową Gminy W i zajmuje się zgodnie ze statutem także zarządzeniem komunikacją miejską. W ramach swej działalności zleca wykonywanie usług przewozowych komunikacji miejskiej operatorom oraz zajmuje się dystrybucją biletów obowiązujących w komunikacji miejskiej organizowanej przez Gminę W. W ramach tej działalności dokonuje rozliczeń podatku VAT z tytułu sprzedaży biletów - VAT należny oraz zakupów usług, materiałów, środków trwałych związanych bezpośrednio z komunikacją miejską - VAT naliczony do odliczenia. W celu obniżenia kosztów zakupu usług komunikacyjnych Gmina W Zarząd (...) dokona zakupu 20 autobusów komunikacji miejskiej. Autobusy te będzie eksploatował wybrany w trybie określonym w ustawie - Prawo zamówień publicznych operator.

Zakup ten zostanie dofinansowany ze środków Unii Europejskiej z Programu Regionalnego Narodowa Strategia Spójności, Program Operacyjny dla Województwa X na lata 2007-2013 w ramach projektu "Modernizacja infrastruktury". Całkowita wartość projektu wnosi 20.670.150 zł w tym dofinansowanie 14.283.825 zł Płatności za zakupione autobusy dokona Gmina W Zarząd (...), który jest podatnikiem podatku VAT.

Dnia 29 czerwca 2012 r. Zainteresowany uzupełnił wniosek o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego wskazując, iż:

a.

nabyte samochody (autobusy) będą służyć tylko do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych lub niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT,

b.

Zarząd Dróg (...) posiada własny numer identyfikacji podatkowej NIP (...),

c.

na fakturze dokumentującej nabycie autobusów nabywcą będzie Wnioskodawca.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podatek VAT od zakupu autobusów, który jest kosztem niekwalifikowanym w ramach przyznanego dofinansowania może być rozliczony jako podatek naliczony do odliczenia podatku VAT należnego ze sprzedaży biletów komunikacji miejskiej.

Zdaniem Wnioskodawcy, jako podatnik podatku VAT rozliczający się z podatku należnego od sprzedaży biletów oraz podatku naliczonego od zakupu usług komunikacyjnych oraz innych usług związanych z utrzymaniem infrastruktury komunikacyjnej, a także zakup materiałów w środki trwałe na potrzeby komunikacji miejskiej ma prawo odliczyć VAT związany z zakupem autobusów komunikacji miejskiej od podatku należnego z tytułu sprzedaży biletów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca umożliwił jednak podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, która pozbawia podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zatem w świetle art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Ponadto, zgodnie z uregulowaniami art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zajmuje się zgodnie ze statutem zarządzeniem komunikacją miejską. W ramach swej działalności zleca wykonywanie usług przewozowych komunikacji miejskiej operatorom oraz zajmuje się dystrybucją biletów obowiązujących w komunikacji miejskiej organizowanej przez Gminę W. W ramach tej działalności dokonuje rozliczeń podatku VAT z tytułu sprzedaży biletów - VAT należny oraz zakupów usług, materiałów, środków trwałych związanych bezpośrednio z komunikacją miejską - VAT naliczony do odliczenia. W celu obniżenia kosztów zakupu usług komunikacyjnych Gmina W Zarząd (...) dokona zakupu 20 autobusów komunikacji miejskiej. Autobusy te będzie eksploatował wybrany w trybie określonym w ustawie - Prawo zamówień publicznych operator. Zakup ten zostanie dofinansowany ze środków Unii Europejskiej z Programu Regionalnego Narodowa Strategia Spójności, Program Operacyjny dla Województwa X na lata 2007-2013 w ramach projektu "Modernizacja infrastruktury (...)", obejmującą zakup nowych, przyjaznych dla środowiska autobusów". Nabyte samochody (autobusy) będą służyć tylko do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych lub niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Wnioskodawca posiada własny numer identyfikacji podatkowej w związku z czym na fakturze dokumentującej nabycie autobusów nabywcą będzie Wnioskodawca.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisany stan faktyczny wskazać należy, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu, tj. zakupu autobusów. Powyższe wynika z faktu, iż w opisanej sprawie został spełniony podstawowy warunek określony w art. 86 ust. 1 ustawy, tj. istnienie związku pomiędzy nabytymi towarami i usługami a wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawca jest bowiem czynnym podatnikiem podatku VAT i wykonuje (wyłącznie) czynności opodatkowane tym podatkiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl