ILPP1/443-373/09-5/AI

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-373/09-5/AI

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2009 r. (data wpływu 26 marca 2009 r.) uzupełnionym pismami z dnia 25 marca 2009 r. (data wpływu 30 marca 2009 r.) oraz z dnia 28 maja 2009 r. (data wpływu 3 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

* nieprawidłowe - w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących premie pieniężne udzielane w związku ze zrealizowaniem określonego obrotu lub terminowym regulowaniem płatności,

* prawidłowe - w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących premie pieniężne udzielane w związku ze zrealizowaniem określonego obrotu z jednoczesnym przeznaczeniem odpowiedniej powierzchni na ekspozycję.

UZASADNIENIE

W dniu 26 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących premie pieniężne. Powyższy wniosek uzupełniono pismami z dnia 25 marca 2009 r. oraz 28 maja 2009 r. o dowód opłaty oraz doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Przedmiotem działalności Spółki (Wnioskodawcy) jest produkcja sprzętu AGD. W kontraktach handlowych zawartych z nabywcami sprzętu Zainteresowany zamierza umieścić regulację dotyczącą systemu premiowego, zgodnie z którym nabywca sprzętu (dalej: Kontrahent) po osiągnięciu określonego poziomu obrotów otrzyma od Wnioskodawcy wynagrodzenie w postaci premii pieniężnej. Wypłata premii nastąpi na podstawie faktury VAT wystawionej przez Kontrahenta.

Z pisma uzupełniającego z dnia 28 maja 2009 r. wynika, iż przedmiotowy stan sprawy odnosi się do premii mających charakter pieniężny. Wypłaconych premii nie można powiązać z konkretnymi dostawami, odnoszącymi się do określonych towarów i usług lub ich grup. Premia jest wynikiem wszystkich dostaw wyrobów dokonywanych w danym okresie. Udzielenie premii związane będzie z zawieraniem długoterminowych kontraktów z klientami mającymi na celu intensyfikację sprzedaży i będzie efektem współpracy handlowej z kontrahentem.

Ponadto, premie wypłacane będą kwartalnie, półrocznie bądź rocznie - w zależności od postanowień umów handlowych. Obrót będzie w analizowanym przypadku jedyną podstawą do wypłacenia premii pieniężnych. Premie kalkulowane są jako określony procent od obrotu netto w okresie rozliczeniowym. Wysokość wypłacanej premii będzie wynikać z umów handlowych z dostawcami. Spółka jako strona udzielająca premii pieniężnej kontrahentom, nie jest zobowiązana do działań, które warunkują wypłatę premii. Natomiast kontrahenci na podstawie umów handlowych zobowiązani będą do osiągnięcia określonego poziomu obrotów - realizacji planu zakupów wyrobów Spółki. Będą również takie umowy, w których do warunku osiągnięcia określonego obrotu dodany będzie warunek przeznaczenia odpowiedniej powierzchni na ekspozycję wyrobów, czy też warunek terminowego regulowania płatności. Spółka z reguły nie będzie określać jakie działania mają podjąć kontrahenci w celu intensyfikacji sprzedaży produktów. Jednakże w niektórych przypadkach przewidziano działania takie jak ekspozycja wyrobów lub warunek terminowego regulowania płatności. W przypadku nie wywiązania się z warunków umowy kontrahent nie otrzyma premii.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka będzie posiadała prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w przypadku otrzymania od Kontrahenta faktury VAT, której przedmiotem jest premia pieniężna.

Zdaniem Wnioskodawcy, premie pieniężne przyznawane są za osiągnięcie określonego poziomu obrotów i stanowią dla Kontrahenta wynagrodzenie za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - dalej ustawa o VAT. Zgodnie z ww. artykułem, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, które nie stanowią dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ww. ustawy.

Pomiędzy Spółką a Kontrahentem istnieje stosunek zobowiązaniowy, o czym stanowi fakt, iż otrzymanie przez Kontrahenta premii pieniężnej uzależnione jest od uprzedniego spełnienia warunków określonych w umowie (uzyskania określonego poziomu obrotów). Daną transakcję należy więc potraktować jako odpłatne świadczenie usług, które podlega opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych. Ponadto, zdaniem Spółki, premie pieniężne winny być udokumentowane przez Kontrahenta fakturą VAT, co łączy się z tym, iż w przypadku otrzymania takiej faktury Spółka będzie uprawniona do odliczenia podatku VAT w niej naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* nieprawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących premie pieniężne udzielane w związku ze zrealizowaniem określonego obrotu lub terminowym regulowaniem płatności oraz

* prawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących premie pieniężne udzielane w związku ze zrealizowaniem określonego obrotu z jednoczesnym przeznaczeniem odpowiedniej powierzchni na ekspozycję.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Uwzględniając powyższe, każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy podatnik otrzymuje je w związku z zachowaniem stanowiącym usługę w rozumieniu wskazanych wyżej przepisów.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca w kontraktach handlowych zawartych z nabywcami sprzętu AGD zamierza umieścić regulację dotyczącą systemu premiowego, zgodnie z którym nabywca sprzętu po osiągnięciu określonego poziomu obrotów otrzyma od Wnioskodawcy wynagrodzenie w postaci premii pieniężnej. Wypłata premii nastąpi na podstawie faktury VAT wystawionej przez nabywcę. Wnioskodawca oświadczył, iż wypłaconych premii nie można powiązać z konkretnymi dostawami. Premia będzie wynikiem wszystkich dostaw wyrobów dokonywanych w danym okresie. Udzielenie premii związane będzie z zawieraniem długoterminowych kontraktów z klientami mającymi na celu intensyfikację sprzedaży. Ponadto, premie wypłacane będą kwartalnie, półrocznie bądź rocznie - w zależności od postanowień umów handlowych. Obrót będzie w analizowanym przypadku jedyną podstawą do wypłacenia premii pieniężnych. Premie kalkulowane są jako określony procent od obrotu netto w okresie rozliczeniowym. Wysokość wypłacanej premii będzie wynikać z umów handlowych z dostawcami. Spółka jako strona udzielająca premii pieniężnej kontrahentom, nie jest zobowiązana do działań, które warunkują wypłatę premii. Natomiast kontrahenci na podstawie umów handlowych zobowiązani będą do osiągnięcia określonego poziomu obrotów - realizacji planu zakupów wyrobów Spółki. Będą również takie umowy, w których do warunku osiągnięcia określonego obrotu dodany będzie warunek przeznaczenia odpowiedniej powierzchni na ekspozycję wyrobów, czy też warunek terminowego regulowania płatności. Spółka z reguły nie będzie określać jakie działania mają podjąć kontrahenci w celu intensyfikacji sprzedaży produktów. Jednakże w niektórych przypadkach przewidziano działania takie jak ekspozycja wyrobów lub warunek terminowego regulowania płatności. W przypadku nie wywiązania się z warunków umowy kontrahent nie otrzyma premii.

Z powyższego wynika, iż część nabywców otrzymująca premie pieniężne, nie będzie w żaden sposób związana przez Zainteresowanego koniecznością wykonywania na jego rzecz jakichkolwiek innych czynności mających na celu intensyfikację sprzedaży, czy promocję towarów. Tym samym otrzymywanie gratyfikacji pieniężnej przez nabywców nie będzie w żaden sposób związane z uzyskaniem przez Spółkę świadczenia wzajemnego, gdyż za takie świadczenie nie można uznać składania przez odbiorców zamówień.

Świadczenie usług wystąpi natomiast u tej części nabywców, którzy zobowiązani będą do przeznaczenia odpowiedniej powierzchni na ekspozycję wyrobów. Poza zakupami towarów bowiem, kontrahenci są zobowiązani do wykonania dodatkowych czynności (ekspozycja).

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz stan sprawy stwierdzić należy, iż w sytuacji udzielania premii pieniężnych w zamian za osiągnięcie określonego obrotu lub terminowe regulowanie płatności nie mamy do czynienia ze świadczeniem usług. Tym samym należy uznać, że w tym konkretnym przypadku otrzymujący premie nie świadczy na rzecz Spółki usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem czynność ta nie podlega opodatkowaniu i nie powinna być dokumentowana fakturą VAT. Natomiast, w sytuacji gdy nabywca zakupi określoną wartość towarów i dodatkowo jest zobowiązany do utworzenia np. ekspozycji sprzętu, wówczas mamy do czynienia ze świadczeniem usług i ta czynność winna zostać udokumentowana fakturą VAT (zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług), spełniającą wymogi, o których mowa w § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337).

Artykuł 86 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Jeżeli zatem w przedmiotowej sprawie premie są udzielane w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to przesłanki zawarte w art. 86 ust. 1 ustawy są spełnione.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Cytowany wyżej przepis nie ogranicza więc w każdym przypadku prawa Wnioskodawcy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego w związku z otrzymaniem od kontrahenta faktur dokumentujących udzielone przez Wnioskodawcę premie pieniężne. Premie pieniężne, wypłacane w zamian za zakupy o określonej wartości z jednoczesną ekspozycją sprzętu winny być udokumentowane przez otrzymującego fakturą VAT i opodatkowane 22% stawką podatku od towarów i usług, zatem Wnioskodawca w tych przypadkach będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w fakturze otrzymanej od kontrahenta, pod warunkiem oczywiście spełnienia przesłanek pozytywnych określonych w art. 86 ust. 1 tej ustawy oraz niezaistnienia innych przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Reasumując, premie pieniężne wypłacane przez Wnioskodawcę w zamian za zrealizowanie określonego obrotu lub terminowe regulowanie płatności nie będą stanowić wynagrodzenia za świadczenia usług i nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tym samym - z uwagi na treść art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT - Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących te premie.

Natomiast, wypłacane premie pieniężne kontrahentom w zamian za zakupy o określonej wartości z jednoczesnym przeznaczeniem odpowiedniej powierzchni pod ekspozycję sprzętu będą stanowić wynagrodzenie za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, które podlega opodatkowaniu 22% stawką podatku i w związku z tym nie zachodzi okoliczność wynikająca z art. 88 ust. 3a pkt 2 cyt. ustawy. Tym samym, Wnioskodawcy w tych przypadkach będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur wystawionych przez odbiorców, pod warunkiem niezaistnienia innych przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl