ILPP1/443-372/10-4/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-372/10-4/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miasta, przedstawione we wniosku z dnia 24 marca 2010 r. (data wpływu 29 marca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 maja 2010 r. (data wpływu 24 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT z tytułu realizowanego zadania pn. "Przebudowa rowów przydrożnych w pasie drogowym (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT z tytułu realizowanego zadania pn. "Przebudowa rowów przydrożnych w pasie drogowym (...)". Powyższy wniosek uzupełniono pismem z dnia 20 maja 2010 r. o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Przedmiotem zadania pn. "Przebudowa rowów przydrożnych w pasie drogowym (...)" jest odprowadzenie wody deszczowej z części pasa drogowego do istniejącego zbiornika retencyjnego. Zlikwiduje to zagrożenie przepływu wód opadowych na nieruchomości niżej położone, co w okresie roztopów wiosennych oraz po intensywnych opadach atmosferycznych miało miejsce.

Działania przewidziane w ramach zadania to:

1.

budowa kanału deszczowego #216; 0,8 m z rur żelbetowych o długości 132,10 m wraz ze studniami rewizyjnymi #216; 1500 mm - 3 szt.,

2.

budowa wlotu z rowu do kanału deszczowego #216; 0,8 m wraz z osadnikiem o konstrukcji żelbetowej,

3.

budowa wylotu o konstrukcji żelbetowej do zbiornika retencyjnego na działce o nr ewid. 29/1 obręb 37,

4.

przebudowa rowów przydrożnych wzdłuż x na odcinku 84,20 m,

5.

likwidacja rowu na działce o nr ewid. 32/2 obręb 37.

Okres realizacji projektu: od maja 2010 r. do września 2010 r.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT czynnym. Wydatki poniesione przez Zainteresowanego w związku z realizacją projektu pn. "Przebudowa rowów przydrożnych w pasie drogowym (...)" nie są związane z czynnościami opodatkowanymi.

INDYWIDUALNA INTERPRETACJA w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług, wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej właściwego ze względu na siedzibę Wnioskodawcy, stanowi załącznik do wniosku do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o częściowe umorzenie pożyczki na realizację projektu pn. "Montaż urządzeń podczyszczających ścieki deszczowe na istniejących sieciach deszczowych zlokalizowanych...". Środki uzyskane z umorzenia przeznaczone będą na realizację zadania pn. "Przebudowa rowów przydrożnych w pasie drogowym (...)".

W uzupełnieniu z dnia 20 maja 2010 r. Wnioskodawca wskazał, iż:

* zadanie objęte projektem należy do zadań uregulowanych w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.),

* zadanie objęte projektem nie należy do zdań uregulowanych w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.),

* właścicielem realizowanej inwestycji po zakończeniu będzie Wnioskodawca,

* zrealizowany projekt nie zostanie oddany do użytkowania innym podmiotom, na podstawie umów cywilnoprawnych (np. dzierżawy, najmu, użyczenia).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawną możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "Przebudowa rowów przydrożnych w pasie drogowym ul. X i włączenie odpływu wód opadowych do istniejącego zbiornika retencyjnego".

Zdaniem Wnioskodawcy, który jest podatnikiem podatku VAT, w ramach wnioskowanych do dofinansowania środków nie można obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zainteresowany informuje, iż niniejszy dokument zostanie wykorzystany jako załącznik do wniosku o częściowe umorzenie pożyczki na realizację projektu pn. "Montaż urządzeń podczyszczających ścieki deszczowe na istniejących sieciach deszczowych zlokalizowanych...". Środki uzyskane z umorzenia przeznaczone będą na realizację zadania pn. "Przebudowa rowów przydrożnych w pasie drogowym (...)".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), dalej zwanej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem, wskazanym w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powoływanej wyżej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne gminy obejmują m.in. sprawy w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, a także wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 3 cyt. ustawy).

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca, będący czynnym podatnikiem podatku VAT, realizuje projekt pn. "Przebudowa rowów przydrożnych w pasie drogowym (...)", którego zadaniem jest likwidacja zagrożenia przepływu wód opadowych na nieruchomości niżej położone, co w okresie roztopów wiosennych oraz po intensywnych opadach atmosferycznych miało miejsce.

Okres realizacji projektu: od maja 2010 r. do września 2010 r. Wydatki poniesione przez Zainteresowanego w związku z realizacją ww. projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zadanie objęte projektem należy do zadań uregulowanych w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Właścicielem realizowanej inwestycji po zakończeniu będzie Wnioskodawca. Zrealizowany projekt nie zostanie oddany do użytkowania innym podmiotom, na podstawie umów cywilnoprawnych.

W przedmiotowej sprawie środki na realizację ww. projektu pochodzić będą z częściowego umorzenia przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pożyczki na realizację zadania pn. "Montaż urządzeń podczyszczających ścieki deszczowe na istniejących sieciach deszczowych zlokalizowanych...".

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie będzie spełniony, gdyż Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego realizując inwestycję wykonuje zadania własne, a zakupy dokonane w ramach realizacji projektu nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowego zadania.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów przysługuje zarejestrowanym podatnikom podatku VAT i obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.

W opisanym we wniosku przypadku środki na realizację projektu nie będą stanowić środków, o których mowa w powołanych wyżej przepisach, gdyż pochodzić będą z częściowego umorzenia pożyczki. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Przebudowa rowów przydrożnych w pasie drogowym (...)", na podstawie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl