ILPP1/443-368/10-4/BD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-368/10-4/BD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 22 marca 2010 r. (data wpływu: 29 marca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 maja 2010 r. (data wpływu: 28 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku z tytułu realizacji projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku z tytułu realizacji projektu. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 24 maja 2010 r. (data wpływu: 28 maja 2010 r.) o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. Obecnie ubiega się o dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa w ramach Osi Priorytetowej IV "Społeczeństwo Informacyjne", Działania IV.3., "E-technologie dla przedsiębiorstw" z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.

Realizowany projekt polega na nabyciu i wdrożeniu u Wnioskodawcy zintegrowanego pakietu narzędzi informatycznych, pozwalający na wymianę danych z partnerem biznesowym. Dzięki realizacji projektu Wnioskodawca m.in.: usprawni proces generowania dokumentów oraz dostarczania danych i informacji, uprości dostęp do informacji oraz usprawni proces zamawiania produktów. Zakres rzeczowy projektu obejmuje przede wszystkim zakup sprzętu komputerowego i oprogramowania, a także usług doradztwa technicznego oraz szkoleń niezbędnych między innymi do prawidłowego wdrożenia systemu. Projekt w około 60% jest finansowany z dotacji, a w około 40% ze środków własnych Wnioskodawcy.

Zakup towarów i usług sfinansowany z ww. dotacji będzie służył działalności Wnioskodawcy, w tym w szczególności wykonywaniu przez niego czynności opodatkowanych.

Z pisma uzupełniającego z dnia 24 maja 2010 r. wynikają następujące informacje:

1.

do przedmiotu działalności Spółki należy przede wszystkim:

* produkcja wyrobów farmaceutycznych,

* produkcja wyrobów kosmetycznych,

* produkcja materiałów medycznych i sprzętu medycznego,

* produkcja wyrobów spożywczych,

* prowadzenie handlu detalicznego i hurtowego wyrobów wytworzonych przez Spółkę,

* prowadzenie handlu detalicznego i hurtowego wyrobów wytworzonych przez inne podmioty gospodarcze.

2.

Spółka na chwilę składania wniosku oraz niniejszych wyjaśnień informuje, iż zakup towarów i usług w związku z realizacją projektu, będzie związany z wykonywaniem wyłącznie czynności opodatkowanych. Spółka natomiast nie wyklucza, iż w dalszej perspektywie czasowej, nabyte na poczet realizacji projektu usługi i towary będą mogły być wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych, bądź niepodlegających opodatkowaniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w zakresie w jakim towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie towarów i usług sfinansowanych z ww. dotacji.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje, z pewnymi wyjątkami, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego.

Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego jest konstrukcyjnym elementem podatku od towarów i usług. Zgodnie z zasadą neutralności, podatek naliczony i zawarty w wydatkach ponoszonych na opodatkowaną działalność gospodarczą nie będzie z ekonomicznego punktu widzenia obciążał tej działalności. Zgodnie z wyżej wskazanym przepisem, aby Wnioskodawca mógł odliczyć VAT naliczony przy dokonywanych zakupach powinien:

* mieć status podatnika i być zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,

* wykorzystywać nabyte towary i usługi do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przepisy nie uzależniają prawa i możliwości odliczenia podatku VAT od jakichkolwiek innych przesłanek, które powinny być spełnione przez podatnika, w szczególności nie uzależniają prawa do odliczenia VAT, od tego z jakich źródeł pozyskał środki na sfinansowanie określonych wydatków.

Wobec powyższego Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w zakresie w jakim będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych zakupione, z dofinansowania, o których mowa w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, towary i usługi, będzie miał prawo do odliczenia VAT naliczonego od takich zakupów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl natomiast art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

W świetle art. 90 ust. 4 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 3 określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30.000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu. Przepis ten stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna (art. 90 ust. 8 ustawy).

Na podstawie art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

* przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2,

* nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

Kwota podatku naliczonego do odliczenia ustalona na podstawie proporcji wyliczonej przy zastosowaniu powyższych zasad, nie jest jednak ostateczna.

Stosownie bowiem do art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli różnica między proporcją odliczenia określoną w art. 90 ust. 4a proporcją określoną w zdaniu poprzednim nie przekracza 2 punktów procentowych.

W myśl art. 91 ust. 2 ustawy, w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320), która weszła w życie od dnia 1 grudnia 2008 r., w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. w przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Zgodnie z art. 91 ust. 2a ustawy, obowiązek dokonywania korekt w ciągu 10 lat, o którym mowa w ust. 2, nie dotyczy opłat rocznych pobieranych z tytułu oddania gruntu w użytkowanie wieczyste; w przypadku tych opłat przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio.

Korekty, o której mowa w ust. 1 i ust. 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy (art. 91 ust. 3 ustawy).

Należy zauważyć, iż ustawa przewiduje również korektę podatku naliczonego w przypadku zmiany przeznaczenia nabytych towarów i usług.

Zgodnie bowiem z art. 91 ust. 7 ustawy, przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Szczegółowe zasady dokonywania korekt w przypadku zmiany przeznaczenia nabytych towarów i usług określone zostały w art. 91 ust. 7a-7d ustawy.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka, jako czynny podatnik podatku VAT, ubiega się o dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa projektu. Realizowany projekt polega na nabyciu i wdrożeniu u Wnioskodawcy zintegrowanego pakietu narzędzi informatycznych, pozwalający na wymianę danych z partnerem biznesowym. Zakres rzeczowy projektu obejmuje przede wszystkim zakup sprzętu komputerowego i oprogramowania, a także usług doradztwa technicznego oraz szkoleń niezbędnych między innymi do prawidłowego wdrożenia systemu.

Zakup towarów i usług w związku z realizacją projektu, będzie związany z wykonywaniem wyłącznie czynności opodatkowanych. Spółka natomiast nie wyklucza, iż w dalszej perspektywie czasowej, nabyte na poczet realizacji projektu usługi i towary będą mogły być wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych, bądź niepodlegających opodatkowaniu.

Wobec powyższego w odpowiedzi na zadane we wniosku pytanie należy stwierdzić, że stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie towarów i usług sfinansowanych z otrzymanej dotacji.

Zatem Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia całości podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną.

Nadmienić jednakże należy, iż w sytuacji wystąpienia zakupów kwalifikowanych jako zakupy związane ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną, Spółka zobowiązana będzie wydzielić tę część podatku naliczonego, która związana będzie ze sprzedażą opodatkowaną i tylko ta część będzie podlegała odliczeniu. Natomiast w sytuacji, gdy wydzielenie takie nie będzie możliwe, Spółka będzie zobowiązana do stosowania proporcji sprzedaży, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy.

Ponadto, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie ponoszonych wydatków w części związanej z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wskazuje się ponadto, iż w przypadku zmiany przeznaczenia nabytych towarów i usług, w przedmiotowej sprawie mogą znaleźć zastosowanie przepisy art. 91 ust. 7-7d ustawy.

Tut. Organ podkreśla również, że ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Dla prawa do odliczenia podatku VAT nie ma natomiast znaczenia sposób finansowania dokonanych zakupów. Istotny jest ich związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl