ILPP1/443-364/13-2/HW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-364/13-2/HW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, reprezentowanej przez pełnomocnika radcę prawnego, przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2013 r. (data wpływu 29 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług polegających na świadczeniu okresowego wywozu osadów powstałych w przydomowych oczyszczalniach ścieków i wprowadzaniu do zbiorników niezbędnych substancji w celu unieszkodliwienia ścieków - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług polegających na świadczeniu okresowego wywozu osadów powstałych w przydomowych oczyszczalniach ścieków i wprowadzaniu do zbiorników niezbędnych substancji w celu unieszkodliwienia ścieków.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.

Na terenie Gminy istnieją tzw. tereny nieskanalizowane, do których nie sięga klasyczna sieć kanalizacji sanitarnej. Są to w szczególności miejscowości takie jak: A i B, usytuowane w znacznej odległości od terenów mających dostęp do klasycznej kanalizacji sanitarnej, opartej o system połączonych rurociągów podziemnych. W takich przypadkach, z uwagi na bardzo wysokie koszty oraz trudności natury technicznej, organizacyjnej i prawnej, niezwykle utrudnione byłoby doprowadzanie klasycznej sieci kanalizacji sanitarnej do tych terenów.

W świetle powyższych uwarunkowań, chcąc jednak zapewnić wszystkim mieszkańcom Gminy odpowiednie standardy sanitarne, Wnioskodawca w roku 2012 rozpoczął inwestycję w zakresie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków (dalej: POŚ). Ponoszone przez Gminę wydatki na budowę POŚ są dokumentowane przez dostawcóww.ykonawców fakturami VAT z wykazaną kwotą podatku należnego. Gmina planuje, iż wraz z zakończeniem inwestycji w roku 2014, zawrze z mieszkańcami umowy na świadczenie na ich rzecz odpłatnej usługi w zakresie oczyszczania ścieków przy pomocy POŚ.

W celu świadczenia kompleksowej usługi oczyszczania ścieków przy pomocy POŚ, Gmina w pierwszej fazie jest odpowiedzialna za nabycie i zamontowanie urządzenia na nieruchomości danego mieszkańca. Zamontowane urządzenie jest udostępnione konkretnym mieszkańcom.

Dotychczas, w związku z ubieganiem się o dofinansowanie na realizację przedsięwzięcia, Gmina zawarła z mieszkańcami umowy, w świetle których mieszkańcy zobowiązali się użyczyć Gminie część działki, na której będzie posadowiona dana POŚ. Jednocześnie Gmina zobowiązała się w przedmiotowych umowach do wybudowania POŚ na części działki, będącej przedmiotem użyczenia.

Ponadto, zgodnie z umowami:

* po wybudowaniu oczyszczalni Gmina przekaże ją mieszkańcowi do użytkowania zgodnie z przeznaczeniem,

* przekazanie oczyszczalni nastąpi w formie protokołu zdawczo - odbiorczego,

* mieszkaniec zobowiązuje się do prawidłowego użytkowania oczyszczalni przez okres co najmniej 5 lat od daty otrzymania dofinansowania przez Gminę,

* w ramach użytkowania powyższej oczyszczalni mieszkaniec zobowiązany będzie do ponoszenia wszelkich kosztów z tym związanych i zapewnienia prawidłowego, nieprzerwanego funkcjonowania użytkowanej oczyszczalni,

* w razie niespełnienia powyższych obowiązków bądź też zakwestionowania realizacji umowy przez jednostkę przyznającą środki i konieczności zwrotu przyznanych środków, mieszkaniec zobowiązany jest do zwrotu pełnej kwoty wraz z odsetkami i wszelkimi kosztami.

Natomiast w drugiej fazie, aczkolwiek co do zasady jeszcze przed uruchomieniem danej POŚ, Gmina zawrze z właścicielami nieruchomości dodatkowe umowy na świadczenie usług w zakresie oczyszczania ścieków właśnie przy pomocy udostępnionych im POŚ (bądź też ewentualnie ureguluje tą kwestię w drodze aneksowania dotychczas zawartych umów o użyczenie gruntu).

Konsekwentnie, w trakcie trwania tych umów, Gmina będzie odpowiedzialna za świadczenie odpłatnej obsługi udostępnionych mieszkańcom POŚ. Obsługa ta polegać będzie głównie na świadczeniu okresowego wywozu powstałych w zbiornikach osadów (nieczystości), nalotów oraz wprowadzaniu do zbiorników niezbędnych substancji chemicznych w celu unieszkodliwiania ścieków. Elementem tej usługi będzie oczywiście też samo korzystanie (użytkowanie) z POŚ przez mieszkańców. Usługi te będą odpłatne, tj. Gmina będzie pobierać od mieszkańców z tego tytułu wynagrodzenie. Świadczenie powyższych usług za wynagrodzeniem będzie dokumentowane przez Gminę fakturami VAT. Gmina będzie wykazywać powyższe faktury w rejestrach i deklaracjach VAT oraz rozliczać z tego tytułu VAT należny.

W ten sposób Gmina objęłaby czynności, które mieszkańcy zobowiązani byliby nabywać/wykonywać we własnym zakresie. Gmina ponosić będzie w związku z powyższym wydatki bieżące związane ze świadczeniem usług obsługi POŚ, które będą dokumentowane wystawianymi na Gminę fakturami VAT z wykazaną stawką podatku należnego, np. będą to wydatki na zakup substancji unieszkodliwiania ścieków wprowadzanych do POŚ.

Wsparcie administracyjne w zakresie świadczenia powyższych usług (techniczna obsługa POŚ) Gmina zamierza powierzyć gminnemu zakładowi budżetowemu, tj. Zakładowi Gospodarki (...) (dalej: X). Gmina będzie otrzymywała od X faktury VAT z tytułu świadczenia usług administrowania POŚ.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy opisana w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym czynność świadczona przez Gminę na rzecz mieszkańców, tj. bieżąca obsługa POŚ polegająca na świadczeniu okresowego wywozu powstałych w zbiornikach osadów i wprowadzaniu do zbiorników niezbędnych substancji w celu unieszkodliwiania ścieków, stanowi dla celów VAT usługę opodatkowaną VAT, niekorzystającą ze zwolnienia od VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, opisana w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym czynność podstawowa, która będzie wykonywana przez Gminę na rzecz mieszkańców, tj. bieżąca obsługa POŚ polegająca na świadczeniu okresowego wywozu powstałych w zbiornikach osadów i wprowadzaniu do zbiorników niezbędnych substancji w celu unieszkodliwiania ścieków, stanowi dla celów VAT usługę opodatkowaną, niekorzystającą ze zwolnienia od VAT.

UZASADNIENIE stanowiska Gminy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jako, że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, iż spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet, gdy dotyczą one zadań własnych gmin, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.

Zatem, w przypadku, gdy Gmina wykonuje czynności na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. na warunkach i w okolicznościach właściwych również dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą - powinna być Ona traktowana jako podatnik VAT, gdyż w przedmiotowym zakresie działa Ona de facto w sposób analogiczny do tych podmiotów.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Mając na uwadze fakt, iż dokonywane przez Gminę czynności, o których mowa w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym nie stanowią dostawy towarów, należy wnioskować, iż na gruncie analizowanej ustawy powinny być one traktowane jako świadczenie usług.

Gmina podkreśliła, iż wskazany powyżej sposób traktowania usług bieżącej obsługi POŚ jako czynności podlegających opodatkowaniu VAT, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej z dnia 25 grudnia 2012 r., sygn. ITPP2/443-786b/12/AW, wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, który stwierdził że: "czynności, które Gmina wykona na rzecz mieszkańców w ramach realizacji tego zadania, stanowić będą odpłatne świadczenie usług, zatem wniesione wydatki będą związane z czynnościami opodatkowanymi."

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast, przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie niebędące dostawą towarów.

Z powyższego jednoznacznie wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej również w rozumieniu ustawy.

W przytoczonych przepisach została zrealizowana zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 1 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE. serii L Nr 347 str. 1 z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady. Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów. To pozwala stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usługi w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak wynika natomiast z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, iż organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 powołanej wyżej Dyrektywy 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na mocy § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Analiza wskazanych powyżej przepisów prowadzi do następujących wniosków:

1.

wyłączenie organów władzy publicznej i urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników podatku od towarów i usług oraz zwolnienie od podatku jednostek samorządu terytorialnego ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy,

2.

w celu skorzystania przez ww. podmioty z wyłączenia lub ze zwolnienia od podatku konieczne jest spełnienie dwóch kumulatywnych warunków:

* czynności - co do zasady podlegające opodatkowaniu VAT - muszą być wykonane przez ściśle określone podmioty,

* ponadto czynności te muszą być wykonywane w ramach sprawowanego przez te podmioty władztwa publicznego.

W związku z powyższym należy podkreślić, iż tylko spełnienie ww. warunków łącznie daje możliwość legalnego wyłączenia z kategorii podatników podatku od towarów i usług na mocy art. 15 ust. 6 ustawy lub zwolnienia realizowanych czynności od podatku, w oparciu o § 13 ust. 1 pkt 12 powołanego wyżej rozporządzenia.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Na terenie Gminy istnieją tzw. tereny nieskanalizowane, do których nie sięga klasyczna sieć kanalizacji sanitarnej. Są to w szczególności miejscowości usytuowane w znacznej odległości od terenów mających dostęp do klasycznej kanalizacji sanitarnej, opartej o system połączonych rurociągów podziemnych. W takich przypadkach, z uwagi na bardzo wysokie koszty oraz trudności natury technicznej, organizacyjnej i prawnej, niezwykle utrudnione byłoby doprowadzanie klasycznej sieci kanalizacji sanitarnej do tych terenów. W świetle powyższych uwarunkowań, chcąc jednak zapewnić wszystkim mieszkańcom Gminy odpowiednie standardy sanitarne, Wnioskodawca w roku 2012 rozpoczął inwestycję w zakresie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków (dalej: POŚ). Ponoszone przez Gminę wydatki na budowę POŚ są dokumentowane przez dostawcóww.ykonawców fakturami VAT z wykazaną kwotą podatku należnego. Gmina planuje, iż wraz z zakończeniem inwestycji w roku 2014, Gmina zawrze z mieszkańcami umowy na świadczenie na ich rzecz odpłatnej usługi w zakresie oczyszczania ścieków przy pomocy POŚ.

W celu świadczenia kompleksowej usługi oczyszczania ścieków przy pomocy POŚ, Gmina w pierwszej fazie jest odpowiedzialna za nabycie i zamontowanie urządzenia na nieruchomości danego mieszkańca. Zamontowane urządzenie jest udostępnione konkretnym mieszkańcom.

Dotychczas, w związku z ubieganiem się o dofinansowanie na realizację przedsięwzięcia, Gmina zawarła z mieszkańcami umowy, w świetle których mieszkańcy zobowiązali się użyczyć Gminie część działki, na której będzie posadowiona dana POŚ. Jednocześnie Gmina zobowiązała się w przedmiotowych umowach do wybudowania POŚ na części działki, będącej przedmiotem użyczenia.

Ponadto, zgodnie z umowami:

* po wybudowaniu oczyszczalni Gmina przekaże ją mieszkańcowi do użytkowania zgodnie z przeznaczeniem,

* przekazanie oczyszczalni nastąpi w formie protokołu zdawczo - odbiorczego,

* mieszkaniec zobowiązuje się do prawidłowego użytkowania oczyszczalni przez okres co najmniej 5 lat od daty otrzymania dofinansowania przez Gminę,

* w ramach użytkowania powyższej oczyszczalni mieszkaniec zobowiązany będzie do ponoszenia wszelkich kosztów z tym związanych i zapewnienia prawidłowego, nieprzerwanego funkcjonowania użytkowanej oczyszczalni,

* w razie nie spełnienia powyższych obowiązków bądź też zakwestionowania realizacji umowy przez jednostkę przyznającą środki i konieczności zwrotu przyznanych środków, mieszkaniec zobowiązany jest do zwrotu pełnej kwoty wraz z odsetkami i wszelkimi kosztami.

Natomiast w drugiej fazie, aczkolwiek co do zasady jeszcze przed uruchomieniem danej POŚ, Gmina zawrze z właścicielami nieruchomości dodatkowe umowy na świadczenie usług w zakresie oczyszczania ścieków właśnie przy pomocy udostępnionych im POŚ (bądź też ewentualnie ureguluje tą kwestię w drodze aneksowania dotychczas zawartych umów o użyczenie gruntu).

W trakcie trwania tych umów, Gmina będzie odpowiedzialna za świadczenie odpłatnej obsługi udostępnionych mieszkańcom POŚ. Obsługa ta polegać będzie głównie na świadczeniu okresowego wywozu powstałych w zbiornikach osadów (nieczystości), nalotów oraz wprowadzaniu do zbiorników niezbędnych substancji chemicznych w celu unieszkodliwiania ścieków. Elementem tej usługi będzie oczywiście też samo korzystanie (użytkowanie) z POŚ przez mieszkańców. Usługi te będą odpłatne, tj. Gmina będzie pobierać od mieszkańców z tego tytułu wynagrodzenie. Świadczenie powyższych usług za wynagrodzeniem będzie dokumentowane przez Gminę fakturami VAT. Gmina będzie wykazywać powyższe faktury w rejestrach i deklaracjach VAT oraz rozliczać z tego tytułu VAT należny.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że na podstawie zawartych umów z mieszkańcami odpłatna obsługa udostępnionych przez Gminę POŚ mieszkańcom będzie stanowić niewątpliwie czynność cywilnoprawną (nie zaś publicznoprawną), a zatem dla tych czynności Gmina wystąpi w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a czynności te w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług będą traktowane jako odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jak stanowi art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Należy zauważyć, że ani przepisy ustawy, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia od podatku dla usług, o których mowa we wniosku obejmujących bieżącą obsługę POŚ, polegającą na świadczeniu okresowego wywozu powstałych w zbiornikach osadów i wprowadzaniu do zbiorników niezbędnych substancji w celu unieszkodliwiania ścieków, w związku z czym, usługi te będą opodatkowane według właściwej stawki podatku VAT.

Reasumując, przedmiotowe usługi bieżącej obsługi POŚ polegające na świadczeniu okresowego wywozu powstałych w zbiornikach osadów i wprowadzaniu do zbiorników niezbędnych substancji w celu unieszkodliwiania ścieków, świadczone przez Gminę będą stanowić czynności opodatkowane VAT, niekorzystające ze zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej opodatkowania usług polegających na świadczeniu okresowego wywozu osadów powstałych w przydomowych oczyszczalniach ścieków i wprowadzaniu do zbiorników niezbędnych substancji w celu unieszkodliwienia ścieków.

Wniosek w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z wydatkami na budowę POŚ został załatwiony w interpretacji indywidualnej z dnia 19 lipca 2013 r. nr ILPP1/443-364/13-3/HW. Natomiast kwestia dotycząca prawa do odliczenia od wydatków bieżących związanych ze świadczeniem bieżącej obsługi POŚ została rozstrzygnięta w interpretacji indywidualnej z dnia 19 lipca 2013 r. nr ILPP1/443-364/13-4/HW.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl