ILPP1/443-354/09-5/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-354/09-5/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 26 lutego 2009 r. (data wpływu 20 marca 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 czerwca 2009 r. (data wpływu: 4 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wniesienia aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki komandytowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wniesienia aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki komandytowej. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 4 czerwca 2009 r. o informacje dotyczące przedstawionego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni, prowadzi działalność gospodarczą pod nazwą P.P.H.U. i planuje przystąpić do spółki komandytowej w charakterze komandytariusza. W celu pokrycia swych udziałów zamierza wnieść aportem swoje przedsiębiorstwo, w skład którego wchodzą m.in.:

* środki trwałe w postaci: maszyn, urządzeń, środków transportu i innych,

* surowce pozostające w magazynach w postaci tkanin, koronek, tiuli itp., w tym dodatki w postaci ramiączek, ozdób, zapinek, haftek itp. oraz opakowania czyli pudełka, folie,

* produkcja w toku, czyli wyroby w postaci: wykrojów, surowców wydanych aktualnie w produkcji,

* wyroby gotowe: bielizna,

* wartości niematerialne i prawne w postaci znaków towarowych, autorskich praw majątkowych, licencji na programy komputerowe itp.,

* zobowiązania w postaci: kwot należnych dostawcom krajowym i zagranicznym w tym zobowiązania wynikające z umów kredytu i leasingu operacyjnego,

* kapitał,

* wyposażenie pomieszczeń: meble, drobny sprzęt biurowy itp.

Aport obejmie w zasadzie wszystkie składniki wchodzące w skład przedsiębiorstwa, z wyjątkiem nieruchomości oraz budynków przedsiębiorstwa.

W skład aportu wejdzie natomiast umowa przedwstępna, w ramach której Wnioskodawczyni zobowiąże się do zawarcia umowy dzierżawy lub najmu nieruchomości zabudowanych wchodzących w skład przedsiębiorstwa z tworzoną spółka komandytową. Umowa ta zostanie zawarta z przyszłym komplementariuszem w spółce komandytowej, tj. ze Spółką z o.o.f. Po zawiązaniu spółki komandytowej, komplementariusz dokona cesji praw z umowy przedwstępnej na spółkę komandytową.

Przedmiotowe nieruchomości Wnioskodawczyni nabyła wraz z mężem. Nieruchomości te zabudowane zostały budynkami użytkowymi. W latach 1993 oraz 2003 zostały przyjęte do ewidencji środków trwałych w ramach prowadzonego przez Zainteresowaną przedsiębiorstwa. Wnioskodawczyni wskazała, że wówczas rozpoczęła użytkowanie ww. nieruchomości i do chwili obecnej korzysta z nich w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Po dokonaniu aportu Wnioskodawczyni pozostanie nadal właścicielką udziałów w nieruchomościach oraz budynków wchodzących w skład przedsiębiorstwa. W związku z tym planuje prowadzenie działalności jedynie w zakresie wynajmu, dzierżawy nieruchomości.

W nowej formie prawnej w dalszym ciągu będzie prowadzona ta sama działalność, którą Zainteresowana obecnie prowadzi z wykorzystaniem składników wniesionych aportem.

Wnioskodawczyni jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, który w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje w całości czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Po wniesieniu aportu, składniki majątkowe nadal będą wykorzystywane w tego samego rodzaju działalności opodatkowanej.

W piśmie z dnia 4 czerwca 2009 r. stanowiącym uzupełnienie do wniosku Zainteresowana wskazała, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonywała czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług wg stawki 22% i 7% oraz 0% dla eksportu i dostaw wewnątrzwspólnotowych. Podobnie czynności te będzie wykonywać powstała spółka komandytowa będąca nabywcą przedsiębiorstwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wniesienie aportem do spółki komandytowej zorganizowanej części przedsiębiorstwa prowadzonego przez Wnioskodawczynię, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawczyni, w myśl art. 6 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa zostało zdefiniowane w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, zgodnie z którym zorganizowana część przedsiębiorstwa to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Ze względu na legalnie określone pojęcie, aby mówić o aporcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą być spełnione przesłanki wynikające z przytoczonej definicji. W interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe (np. postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy z dnia 14 maja 2007 r., znak DG/415-IX/70-17/07; interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 4 listopada 2008 r. znak ILPB1/415-581/08-4/AG) wskazuje się na następujące przesłanki:

1.

musi istnieć zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,

2.

zespół ten powinien być organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

3.

składniki przedsiębiorstwa przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

4.

zespół składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące wskazane zadania.

W sytuacji Zainteresowanej aport zorganizowanej części przedsiębiorstwa jak wskazywano w opisie zdarzenia przyszłego - będzie obejmował składniki materialne i niematerialne w tym zobowiązania, w postaci środków trwałych, produkcji w toku, opakowań, wyrobów gotowych, wartości niematerialnych i prawnych takich jak prawo z rejestracji znaku towarowego oraz zobowiązania w postaci umów kredytowych, a także zobowiązanie z umowy przedwstępnej do zawarcia umowy najmu bądź dzierżawy nieruchomości (wchodzących obecnie w skład przedsiębiorstwa). Wymienione składniki stanowią zbiór organizacyjnie związanych ze sobą środków, dzięki którym możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej.

Mając na uwadze, iż planowany aport obejmie w zasadzie całe dotychczasowe przedsiębiorstwo Wnioskodawczyni (z wyjątkiem nieruchomości - w tym zakresie zostanie zawarta umowa przedwstępna z przyszłym komplementariuszem w spółce, który sceduje uprawnienia z niej wynikające na spółkę komandytową), jest to zespół składników organizacyjnie i finansowo wyodrębniony. Jednocześnie istnieje możliwość przyporządkowania dochodów otrzymywanych z prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności do składników majątkowych wykorzystywanych w jego działalności. W związku z powyższym w ocenie Zainteresowanej przesłanka wyodrębnienia finansowego i organizacyjnego jest spełniona.

Wnoszone aportem składniki wykorzystywane są przez Wnioskodawczynię w prowadzonej działalności gospodarczej. Takiemu właśnie działaniu gospodarczemu mają służyć. Jak wskazano powyżej, po wniesieniu aportu spółka komandytowa będzie prowadzić działalność gospodarczą w tym samym zakresie, co prowadzona dotychczas działalność. Prowadzenie tej działalności mają umożliwić właśnie wnoszone składniki majątku, organizacyjnie powiązane i pozwalające na prowadzenie produkcji etc. Wskazuje to na gospodarcze przeznaczenie wnoszonych aportem składników majątku.

Składniki majątkowe wchodzące w skład aportu obejmą prawie całe przedsiębiorstwo Wnioskodawczyni, z wyjątkiem nieruchomości, lecz za to z zobowiązaniem po stronie Zainteresowanej do zawarcia umów najmu bądź dzierżawy wynikającym z umowy przedwstępne, z której uprawnienia zostaną przeniesione przez komplementariusza na spółkę. Celem dokonywanych przekształceń jest jedynie zmiana formy prawnej działalności z dalszą jej kontynuacją w postaci spółki komandytowej. Tym samym zespół składników objętych aportem pozwala na dalsze prowadzenie działalności gospodarczej w dotychczasowym zakresie. W tym sensie zespół składników mógłby stanowić odrębne przedsiębiorstwo realizujące wskazane zadania.

Z uwagi na powyższe, w ocenie Wnioskodawczyni należy przyjąć, iż planowany aport składników majątkowych ma postać zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Jak wskazuje treść przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zgodnie z treścią przepisu art. 7 ust. 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W związku z tym również pojęcie "transakcji zbycia" należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu "dostawy towarów" w rozumieniu przytoczonego powyżej art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, tzn. "zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, w tym np.: przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aportu).

Reasumując, zdaniem Wnioskodawczyni czynność polegająca na wniesieniu aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki komandytowej, na podstawie art. 6 pkt 1 nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawczyni.

Tut. Organ pragnie zaznaczyć, że wyodrębnienie finansowe zorganizowanej części przedsiębiorstwa oznacza sytuację, w której poprzez ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie nie dochodów przedsiębiorstwa (jak wskazała Wnioskodawczyni) ale przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej przedstawionego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wniesienia aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki komandytowej.

W kwestii dotyczącej opisanego zdarzenia przyszłego w zakresie obowiązku korekty podatku w związku z wniesieniem aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki komandytowej, została wydana odrębna interpretacja indywidualna z dnia 5 czerwca 2009 r. nr ILPP1/443-354/09-6/KG.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl