ILPP1/443-352/08-2/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-352/08-2/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2008 r. (data wpływu 31 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług kominiarskich - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 marca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług kominiarskich.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca od roku 1992 wykonuje działalność gospodarczą w zakresie usług kominiarskich. Działalność prowadzona jest pod numerem PKD 74.70.Z - sprzątanie i czyszczenie obiektów.

Wykonywana działalność polega na:

* czyszczeniu przewodów kominowych dymnych, wentylacyjnych oraz spalinowych,

* usuwaniu sadzy, gruzu, gniazd ptasich i innych nieczystości,

* czyszczeniu kominów, palenisk, urządzeń grzewczych, kotłów, udrożnieniu przewodów kominowych itp.,

* sprawdzaniu stanu technicznego,

* wydawaniu opinii,

* wykonywaniu odbioru nowych budynków, obiektów po remontach oraz ich modernizacji,

* dokonywaniu drobnych napraw jak: wymiana drzwiczek kontrolnych, wycierowych, wymiana ław kominiarskich, kratek wentylacyjnych, uszczelnianie przewodów kominowych itp.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką stawką podatku VAT należy opodatkować usługi kominiarskie wykonywane w budynkach mieszkalnych wielo i jednorodzinnych oraz w budynkach użyteczności publicznej.

Zdaniem Wnioskodawcy, do czynności polegających na konserwacji przewodów kominowych i wentylacyjnych zalicza się:

* czyszczenie przewodów kominowych,

* usuwanie sadzy,

* usuwanie gruzu,

* usuwanie gniazd ptasich,

* czyszczenie pieców,

* czyszczenie innych zanieczyszczeń.

Ww. czynności mieszące się w grupowaniu PKWiU 74.70.15 wykonywane w budynkach mieszkalnych, winny być opodatkowane 7% stawką podatku VAT.

Natomiast inne prace związane z usługą kominiarską, powinny być opodatkowane podatkiem w stawce 22%, zarówno w budynkach mieszkalnych jak i budynkach użyteczności publicznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast zgodnie z ust. 2 art. 41 ustawy o VAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 12 i ust. 12a ww. ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Ponadto, zgodnie z art. 2 pkt 12 cyt. ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumieć należy budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Na podstawie zapisu art. 41 ust. 12b ustawy o VAT, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

Z powyższego wynika, że o możliwości zastosowania 7% stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 12 i 12a ustawy decyduje spełnienie przesłanek przewidzianych w tych przepisach.

Ponadto, zgodnie z treścią § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12,

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia roboty budowlano-montażowe, remont i konserwacja, dlatego też należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego. W myśl art. 3 pkt 7 i 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.) przez:

- roboty budowlane - należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego, zaś przez

- remont - należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Natomiast pojęcie konserwacja, zgodnie z § 3 pkt 4 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 sierpnia 1999 r. w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych (Dz. U. Nr 74, poz. 836) - oznacza wykonywanie robót mających na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN SA, W-wa 1999, s. 336), konserwacja oznacza czynność mającą na celu utrzymanie czegoś w dobrym stanie, konserwowanie.

Jak wynika z opisanego stanu faktycznego Wnioskodawca świadczy usługi kominiarskie polegające na:

* czyszczeniu przewodów kominowych dymnych, wentylacyjnych oraz spalinowych,

* usuwaniu sadzy, gruzu, gniazd ptasich i innych nieczystości,

* czyszczeniu kominów, palenisk, urządzeń grzewczych, kotłów, udrożnienia przewodów kominowych itp.,

* sprawdzaniu stanu technicznego,

* wydawaniu opinii,

* wykonywaniu odbioru nowych budynków, po remontach oraz ich modernizacji,

* dokonywaniu drobnych napraw jak: wymiana drzwiczek kontrolnych, wycierowych, wymiana ław kominiarskich, kratek wentylacyjnych, uszczelnianie przewodów kominowych itp.

Zdaniem Podatnika szereg usług świadczonych w budynkach mieszkalnych - czyszczenie przewodów kominowych, usuwanie sadzy, usuwanie gruzu, usuwanie gniazd ptasich, czyszczenie pieców, czyszczenie innych zanieczyszczeń - mieści się w grupowaniu PKWiU 74.70.15 (usługi sprzątania i czyszczenia obiektów) i winno być opodatkowane 7% stawką podatku VAT. Pozostałe czynności wymienione we wniosku - zdaniem Zainteresowanego-należy opodatkować podstawową, 22% stawką VAT.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż usługi kominiarskie wykonywane w obiektach budownictwa mieszkaniowego (zarówno wielo jak i jednorodzinnych) oraz innych obiektach spełniających definicję budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zawartą w art. 41 ust. 12a ustawy o VAT lub wymienionych w § 5 ust. 1a pkt 1 rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, polegające na czyszczeniu przewodów kominowych, usuwaniu sadzy, gruzu, gniazd ptasich, innych zanieczyszczeń, sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 74.70.15 - usługi czyszczenia pieców i kominów - mieszczą się w pojęciu robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych i podlegają opodatkowaniu według preferencyjnej 7% stawki podatku.

Należy jednak wskazać, iż oprócz usług wymienionych w stanowisku Wnioskodawcy z 7% stawki VAT korzystają także wykonywane w ww. obiektach usługi polegające na dokonywaniu drobnych napraw (tj.: wymiana drzwiczek kontrolnych, wycierowych, wymiana ław kominiarskich, kratek wentylacyjnych, uszczelnianie przewodów kominowych itp.). Czynności te bowiem, również mieszczą się w pojęciu robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych.

Wykonywanie ww. usług w budynkach nie będących obiektami, o których mowa w art. 41 ust. 12a ustawy lub w § 5 ust. 1a pkt 1 cytowanego rozporządzenia, winno być opodatkowane stawką podstawową w wysokości 22%.

Natomiast, usługi kominiarskie polegające jedynie na okresowej kontroli stanu technicznego przewodów kominowych, dymnych, spalinowych i wentylacyjnych czy wydawaniu opinii o stanie przewodów kominowych oraz dokonywanie odbiorów nowych budynków, obiektów po remontach oraz ich modernizacji nie mieszczą się w definicji "remonty i roboty budowlano-montażowe oraz konserwacyjne" i do tego rodzaju usług należy zastosować stawkę podstawową, tj. 22% niezależnie od tego, w jakich obiektach są wykonywane.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl