ILPP1/443-347/07-2/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-347/07-2/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2007 r. (data wpływu: 25 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest siecią hurtowni elektrotechnicznych, która w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarła umowy handlowe z producentami artykułów elektrotechnicznych. W umowach tych zostały określone warunki, po spełnieniu których producenci są zobowiązani wypłacić Spółce dodatkową premię pieniężną tzw. bonus. Wartość tej premii pieniężnej jest wynikiem iloczynu zrealizowanych obrotów netto i ustalonego w umowie procentu. Do warunków, które decydują o uzyskaniu takiej premii pieniężnej należą:

1.

realizowanie zakupów wg. ściśle określonych w umowie progów ich wartości - im wyższa wartość zakupów tym wyższa premia pieniężna (wyższy procent);

2.

terminowe płacenie wszystkich zobowiązań wobec kontrahentów;

3.

kupowanie określonych, ustalonych w umowie konkretnych grup produktów;

4.

brak zwrotów wcześniej zakupionych towarów;

5.

działania marketingowe mające na celu zwiększenie sprzedaży wybranych towarów lub grup towarów danego producenta.

Opisany powyżej stan faktyczny - skutkujący występowaniem Spółki w roli nabywcy towarów a zarazem beneficjenta premii pieniężnej - ma zastosowanie również w sytuacji odwrotnej tj. takiej, kiedy Spółka działając w charakterze dostawcy towarów dla swoich kontrahentów wypłaca im premie pieniężne po spełnieniu opisanych powyżej warunków.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy zrealizowanie przez nabywcę określonej wartości obrotu z tytułu zrealizowanych zakupów u jego kontrahenta oraz terminowe realizowanie płatności z tytułu zawartego kontraktu można uznać za wykonanie usługi.

2.

Czy wynagrodzenie za wykonanie tejże usługi, czyli premia pieniężna, podlega opodatkowaniu VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Usługa ma natomiast charakter odpłatny wtedy, gdy świadczący ją podmiot uzyskuje świadczenie wzajemne od odbiorcy, pod warunkiem, że między usługą a otrzymanym świadczeniem wzajemnym istnieje bezpośredni związek.

Zmierzając do intensyfikacji procesu sprzedaży towarów oferowanych w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, dostawca kształtuje wzajemne relacje z nabywcami poprzez wypłacanie im premii pieniężnych z tytułu dokonywania nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób. Ze względu na to, że działania nabywcy mają bezpośredni wpływ na wysokość otrzymywanej premii, premia ta jest wynagrodzeniem za osiągnięcie określonego poziomu zakupów.

W ocenie Spółki uzyskana premia pieniężna nie ma więc charakteru dobrowolnego, lecz zależy od określonego zachowania nabywcy. Pomiędzy stronami istnieje zatem relacja zobowiązaniowa, którą należy uznać za świadczenie usługi za wynagrodzeniem, a jej odpłatność została określona jako procent wartości sprzedaży. Innymi słowy chodzi tu o sytuację, w której konkretna operacja gospodarcza przynosi zindywidualizowane korzyści nabywcy, a wartość wzajemna świadczona w zamian za usługi ściśle związana jest korzyściami uzyskiwanymi z danej operacji.

W ocenie Spółki, przestawione powyżej postanowienia umowne oraz przytoczona argumentacja świadczą o tym, że premie pieniężne przyznawane nabywcy stanowiąc dodatkową korzyść za spełnienie określonych zachowań, pozostają w bezpośrednim związku przyczynowym z obrotem towarami w ramach zawartej umowy.

Zdaniem Spółki przyznane premie pieniężne są odrębnym przedmiotem opodatkowania. W związku z powyższym, na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Spółka uznaje, iż wypłacana premia pieniężna stanowiąc zapłatę za świadczenie usług, podlega opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

Wobec powyższego stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl