ILPP1/443-346/09-4/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-346/09-4/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy Miasto, przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2009 r. (data wpływu 19 marca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 maja 2009 r. (data wpływu 11 maja 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Budowa... " - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Budowa....".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina Miasto przystąpiła do realizacji projektu pn. "Budowa......." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013, Oś priorytetowa V - Infrastruktura Społeczna, działanie V.3 - Infrastruktura edukacyjna. Przedmiotem inwestycji jest przebudowa i rozbudowa Zespołu Szkół o przyszkolną krytą pływalnię. Celem generalnym projektu jest rozwój infrastruktury edukacyjnej województwa poprzez budowę bazy sportowej szkół.

Realizując powyższy projekt nie można odzyskać poniesionych kosztów podatku VAT. Koszt ten (w takim przypadku) określany jest w kategorii wydatki kwalifikowalne. Zespół Szkół, który będzie obsługiwał basen, w rozumieniu ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) jest jednostką budżetową, i jest również podatnikiem podatku VAT. W przypadku analizowanej inwestycji istnieją dwa podmioty będące podatnikami podatku VAT - Gmina Miasto oraz Zespół Szkół, który będzie eksploatował majątek powstały w wyniku inwestycji oraz będzie pobierał opłaty z tytułu usług. Gmina Miasto jako inwestor ponosić będzie koszty budowy infrastruktury. A zatem - jak wskazuje Wnioskodawca - towary i usługi nabyte przez jednego podatnika podatku VAT - Gminę Miasto służyć będą wykonywaniu czynności opodatkowanych przez innego podatnika podatku VAT - Zespół Szkół. Oba podmioty są odrębnymi podatnikami podatku VAT. Środki w ramach RPO Województwa nie zostały zakwalifikowane jako środki bezzwrotnej pomocy w myśl rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), umowa pomiędzy beneficjentem a Instytucją Zarządzającą RPO Województwa nie podlega rejestracji w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej. Uzyskanie interpretacji indywidualnej jest Wnioskodawcy niezbędne w celu przedłożenia w Urzędzie Marszałkowskim do oceny formalnej wniosku.

Dnia 11 maja 2009 r. Wnioskodawca uzupełnił opis zdarzenia przyszłego wyjaśniając, iż Gmina Miasto realizuje projekt pn. "Budowa........." i ubiega się o refundację kosztów budowy ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w Ramach Programu Operacyjnego. Wykonanie prac budowlanych miasto zleciło wyłonionemu w trybie zamówień publicznych wykonawcy, mającemu prawo i możliwość odliczenia podatku od towarów i usług. Natomiast możliwości takiej nie posiada Gmina Miasto i ostatecznie ponosi koszt podatku od towarów i usług, opłacając wystawione przez wykonawców faktury VAT zgodnie z przyjętym harmonogramem. Po zakończeniu realizacji inwestycji prawo własności obiektu nie przechodzi na żaden inny podmiot. Obiekt pozostaje własnością Beneficjenta czyli jednostki samorządu terytorialnego, a jedynie zarząd i bieżąca eksploatacja powierzona będzie Dyrektorowi placówki oświatowej. Obiekt (basen przy Zespole Szkół) przekazany zostanie nieodpłatnie po zakończeniu inwestycji w trwały zarząd jednostce budżetowej - Zespołowi Szkół. Realizacja przedsięwzięcia będącego przedmiotem projektu jest rozwiązaniem kompleksowym, ponieważ nowopowstały basen jest ogólnie dostępny dla wszystkich mieszkańców Miasta i okolic, jednocześnie realizuje ideę kształcenia przez całe życie przyczyniając się do podniesienia poziomu kształcenia na każdym etapie edukacji poprzez rozwiązanie problemu nauki pływania.

Projekt pn. "Budowa.........", jest zgodny z założeniami Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Przedsięwzięcie realizuje jednocześnie cel szczegółowy V Osi priorytetowej "Zapewnienie dogodnych warunków do rozwoju zasobów ludzkich". Cel ten odnosi się m.in. do podniesienia poziomu usług w zakresie edukacji. Dąży do zapewnienia odpowiedniej bazy edukacyjnej i sportowej szkół w województwie.

Budowa basenu pozwoli na zmniejszenie braków bazy infrastruktury edukacyjnej (sportowej). Projekt spełnia więc kryteria stawiane przed zadaniami inwestycyjnymi ubiegającymi się o dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, Oś V Infrastruktura Społeczna, Działanie V 3 - Infrastruktura edukacyjna.

Z nowo wybudowanego obiektu korzystać będą w pierwszej kolejności dzieci i młodzież szkolna z:

* ZS - liczba uczniów 978 (z czego 311 osób korzystać będzie z zajęć na basenie),

* Gimnazjum - liczba uczniów 224, Szkoły Podstawowej - liczba uczniów 555,

* Gimnazjum - ilość uczniów 485.

Po godzinie 17-tej basen otwarty będzie dla mieszkańców osiedla i Miasta. Z obiektu korzystać będą mogły pozostałe placówki oświatowe oraz mieszkańcy z terenu Miasta. Zatem basen ma służyć do czynności opodatkowanych, a przychody z tytułu najmu bądź sprzedaży biletów wstępu bezpośrednio będzie uzyskiwał Zespół Szkół. Przy tak ukształtowanym stosunku właścicielsko zarządczym Miasto jako Beneficjent pomocy unijnej nie będzie miało możliwości odliczenia podatku VAT.

Ponadto Wnioskodawca wyjaśnił, iż zadanie objęte projektem należy do zadań własnych Gminy, określonych w art. 7 ust. 1 pkt 8 (edukacja publiczna) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Projekt pn. "Budowa........" jest zgodny z założeniami Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013, Oś V Infrastruktura Społeczna, Działanie V.3 - Infrastruktura edukacyjna. Projekt odnosi się w głównej mierze do podniesienia poziomu usług w zakresie edukacji.

Jak wskazuje Wnioskodawca realizowane zadanie nie jest związane z czynnościami opodatkowanymi Gminy - Miasta. Wnioskodawca nie posiada w związku z projektem możliwości do wykonywania czynności opodatkowanych, a przychody z tytułu najmu bądź sprzedaży biletów wstępu bezpośrednio będzie uzyskiwał Zespół Szkół. Przy tak ukształtowanym stosunku właścicielsko zarządczym Miasto jako beneficjent pomocy unijnej, nie będzie miało możliwości odliczenia podatku VAT. Gmina Miasto natomiast ponosi koszty podatku od towarów i usług, opłacając wystawione przez wykonawców inwestycji faktury zgodnie z przyjętym harmonogramem.

Po zakończeniu realizacji inwestycji prawo własności obiektu nie przechodzi na żaden inny podmiot. Obiekt pozostaje własnością Beneficjenta - Gminy Miasto czyli jednostki samorządu terytorialnego.

Zarząd i bieżąca eksploatacja powierzona będzie Dyrektorowi placówki oświatowej. Obiekt przekazany zostanie nieodpłatnie po zakończeniu inwestycji w trwały zarząd jednostce budżetowej, tj. Zespołowi Szkół.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy istnieje możliwość prawna odzyskania podatku od towarów i usług w ramach realizacji projektu pn. "Budowa basenu przy Zespole Szkół-rozbudowa infrastruktury poszerzającej ofertę kształcenia przez całe życie".

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją projektu pn. "Budowa basenu przy Zespole Szkół-rozbudowa infrastruktury poszerzającej ofertę kształcenia przez całe życie", nie będzie przysługiwało prawo do odzyskania podatku od towarów i usług. Podatek ten zatem będzie wydatkiem kwalifikowalnym do refundacji ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Jak stanowi art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem, zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Z przepisu tego wynika, iż zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy).

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca przystąpi - w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 - do realizacji projektu pn. "Budowa basenu przy Zespole Szkół-rozbudowa infrastruktury poszerzającej ofertę kształcenia przez całe życie". Przedmiotem inwestycji jest przebudowa i rozbudowa Zespołu Szkół o przyszkolną krytą pływalnię. Wnioskodawca wskazał, iż realizując powyższy projekt nie można odzyskać poniesionych kosztów podatku VAT. Zainteresowany wyjaśnia, iż podmiotem obsługującym basen jest Zespół, będący podatnikiem podatku VAT i jednostką budżetową. Ponadto - jak wyjaśnił Wnioskodawca - po zakończeniu inwestycji prawo własności wykonywanego obiektu nie przechodzi na inny podmiot. Kryta pływalnia pozostaje własnością jednostki samorządu terytorialnego. Jedynie zarząd i bieżąca eksploatacja powierzona zostanie Dyrektorowi placówki oświatowej. Po zakończeniu inwestycji obiekt zostanie nieodpłatnie przekazany w trwały zarząd szkole. Z obiektu korzystać będą uczniowie Zespołu Szkół, a także - po określonej godzinie i w sposób odpłatny - mieszkańcom miasta. Powstały w ten sposób przychód zasilać będzie budżet placówki oświatowej (Zespołu Szkół). Wnioskodawca wskazał także, iż realizacja projektu stanowi zadanie własne jednostki samorządu określone w art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym. Realizowany projekt nie jest związany z czynnościami opodatkowanymi Gminy i nie ma w przedmiotowej sprawie możliwości do wykonywania czynności opodatkowanych. Przychody z tytułu najmu bądź sprzedaży biletów wstępu bezpośrednio uzyskiwane będą przez Zespół Szkół.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT warunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Nadmienić należy, że według art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 ustawy oraz - w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług muszą być spełnione łącznie dwa warunki, a mianowicie:

* brak związku świadczonych usług z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem,

* istnienie prawa podatnika do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że nieodpłatne przekazanie w zarząd i użytkowanie majątku wytworzonego w ramach realizacji przedmiotowej inwestycji, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie będzie miał w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy - nieodpłatne przekazanie inwestycji do użytkowania odbędzie się w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością (wykonywanie we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych, wskazanych w art. 7 ust. 1 cyt. wyżej ustawy o samorządzie gminnym).

Zatem, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu, bowiem nie zostanie spełniony warunek określony w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

W zakresie przedmiotowego projektu Gmina nie będzie miała również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 10 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Gmina nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 10 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia i zwrotu podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "Budowa basenu przy Zespole Szkół-rozbudowa infrastruktury poszerzającej ofertę kształcenia przez całe życie".

Ponadto, należy zauważyć, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania za środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl