ILPP1/443-336/11-2/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-336/11-2/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2, § 6 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Uniwersytetu, przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2011 r. (data wpływu 24 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z zakupem aparatury naukowo - badawczej i prowadzeniem prac związanych z osiągnięciem celów projektu pt.... - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z zakupem aparatury naukowo - badawczej i prowadzeniem prac związanych z osiągnięciem celów projektu pt....

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Uniwersytet jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie z ustawą o podatku VAT, od zakupów służących jednocześnie sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej Wnioskodawca odlicza podatek VAT naliczony wskaźnikiem struktury, który w roku 2010 wynosił 6%.

Uniwersytet zamierza złożyć wniosek o udzielenie dofinansowania projektu pt..... Budżet projektu wynosi około 300 tyś. zł w tym wkład własny jednostki wynosi około 100 tyś. zł. Projekt realizowany będzie w dolinie rzeki, na odcinku... i składać się będzie z 4 powiązanych ze sobą zadań:

Zadanie 1 - rozpoznanie rozmieszczenia starorzeczy w wybranym odcinku doliny rzeki. Jest to etap wstępny projektu prowadzący do wyboru 40 obiektów do badań szczegółowych.

Zadanie 2 - badania szaty roślinnej wybranych 40 starorzeczy. Celem zadania będzie ocena stanu zachowania siedliska przyrodniczego oraz stadium jego sukcesji. Efektem końcowym będzie mapa roślinności rzeczywistej i tendencji dynamicznych starorzeczy, wykonana w technologii GIS oraz spis gatunków roślin naczyniowych zbiornika.

Zadanie 3 - diagnoza stanu czystości wód starorzeczy. Celem zadania będzie ocena jakości wody wybranych obiektów, w tym ocena stopnia eutrofizacji starorzeczy, obecności cyjanobakterii i ich toksyn. Efektem końcowym będzie poznanie fizyko-chemicznych oraz biologicznych wskaźników wód starorzeczy.

Zadanie 4 - rozpoznanie stanu zagospodarowania przestrzennego otoczenia starorzeczy. Celem tego zadania będzie ocena struktury użytkowania gruntów najbliższej zlewni wybranych obiektów, której zasięg określony zostanie w ramach zadania 1. Efektem końcowym będzie mapa zagospodarowania przestrzennego oraz wyznaczenie stref ochronnych wokół starorzeczy wykonana w technologii GIS.

W ramach projektu Wnioskodawca planuje zakupić:

Łódź pneumatyczna 5500 (brutto), Ortofotomapa i Numeryczny Model Terenu 60000 (brutto), Mineralizator do obróbki próbek 65000 (brutto), Programy do analiz przestrzennych 4500 (brutto), Sprzęt do badań botanicznych (rejestratory GPS, Radiometr, Mikroskop) 16800 (brutto), Odczynniki i sprzęt do badań parametrów fizyko-chemicznych wody i toksyn sinicowych 35000 (brutto).

Wynikiem projektu będą doniesienia konferencyjne, bezpłatne publikacje w czasopismach naukowych, utworzenie bezpłatnej i ogólnie dostępnej bazy danych na stronie internetowej, zawierającej uzyskane wyniki badań. Do aparatury będą mieli także dostęp (ograniczony) studenci studiów dziennych, np. podczas wykonywania prac magisterskich.

Wnioskodawca zapewnia ponadto, że zakupione w ramach projektu aparatura i programy do analiz nie będą udostępniane innym podmiotom na podstawie umów cywilnoprawnych. Efekty realizacji projektu (doniesienia konferencyjne, publikacje w czasopismach) będą udostępniane nieodpłatnie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionej sytuacji Wnioskodawca ma prawo do odliczania częściowego podatku VAT naliczonego od nabycia towarów i usług związanych z zakupem aparatury naukowo-badawczej i prowadzeniem prac związanych z osiągnięciem celów projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnik ma prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w cenie nabycia towarów i usług w takim zakresie, w jakim zostały one wykorzystane do wykonania czynności opodatkowanych. z treści przepisu wynika jednoznacznie, że w razie realizacji przez podatnika wyłącznie sprzedaży nieopodatkowanej, prawo do odliczenia nie przysługuje.

Jeżeli zatem efektem końcowym projektu będzie opublikowanie wyników badań wykonywanych na zakupionej aparaturze i udostępnienie tych badań w czasopismach oraz w postaci raportu na stronach internetowych, a aparatura będzie służyła także studentom piszącym prace magisterskie, wobec powyższego zakupiona aparatura będzie wykorzystywana na cele dydaktyczne, a więc zwolnione z opodatkowania. Uniwersytet nie ma prawnej możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT zawartego w cenach towarów i usług nabytych w związku z realizacją projektu. Skoro tak, Uczelnia nie może rozliczyć się w tym zakresie proporcją określoną w art. 90 ust. 2 ustawy, ponieważ nie ma tutaj problemu wykonania prac służących sprzedaży zwolnionej i opodatkowanej, a tylko wówczas jest możliwe zastosowanie powyższej proporcji odnośnie podatku VAT.

Reasumując, Uczelnia nie ma prawnej możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w całości, ani też proporcją.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Podatnikami, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanego przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli takich z wykonaniem których związany jest należny do zapłaty podatek.

W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to na podstawie art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 1 ustawy).

Proporcję, o której mowa w ust. 2, w myśl art. 90 ust. 3 ustawy, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

W świetle art. 90 ust. 4 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 3 określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Kwota podatku naliczonego do odliczenia ustalona na podstawie proporcji wyliczonej przy zastosowaniu powyższych zasad, nie jest jednak ostateczna.

Stosownie bowiem do art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli różnica między proporcją odliczenia określoną w art. 90 ust. 4a proporcją określoną w zdaniu poprzednim nie przekracza 2 punktów procentowych.

W myśl art. 91 ust. 3 ustawy, korekty, o której mowa w ust. 1 i ust. 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Zainteresowany jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r., od zakupów służących jednocześnie sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej Wnioskodawca odlicza podatek VAT naliczony wskaźnikiem struktury, który w roku 2010 wynosił 6%. Zainteresowany zamierza złożyć wniosek o udzielenie dofinansowania projektu pt....

Wynikiem projektu będą doniesienia konferencyjne, bezpłatne publikacje w czasopismach naukowych, utworzenie bezpłatnej i ogólnie dostępnej bazy danych na stronie internetowej, zawierającej uzyskane wyniki badań. Do aparatury będą mieli także dostęp (ograniczony) studenci studiów dziennych, np. podczas wykonywania prac magisterskich. Wnioskodawca zapewnia, że zakupione w ramach projektu aparatura i programy do analiz nie będą udostępniane innym podmiotom na podstawie umów cywilnoprawnych. Efekty realizacji projektu (doniesienia konferencyjne, publikacje w czasopismach) będą udostępniane nieodpłatnie.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny sprawy wskazać należy, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu. Powyższe wynika z faktu, iż nie został spełniony podstawowy warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, tj. nabyte towary i usługi nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, gdyż efekty przedmiotowego projektu - jak wskazał Wnioskodawca - będą udostępniane nieodpłatnie, nie na podstawie umów cywilnoprawnych. Tym samym, Uniwersytet nie ma możliwości zastosowania regulacji zawartych w przytoczonych przepisach art. 90 ust. 2 i następnych ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy zauważyć, iż stosownie do przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego, a w szczególności na oświadczeniu, iż wynikiem projektu będą doniesienia konferencyjne, bezpłatne publikacje, bezpłatna i ogólnie dostępna baza danych na stronie internetowej, a w konsekwencji, że efekty projektu będą udostępniane nieodpłatnie.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Ponadto informuje się, iż od dnia 1 kwietnia 2011 r., w związku ze zmianą wprowadzoną ustawą z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332), art. 91 ust. 1 ustawy otrzymał brzmienie: "Po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego".

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl