ILPP1/443-336/07-2/AI

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-336/07-2/AI

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy X przedstawione we wniosku z dnia 17 października 2007 r. (data wpływu 22 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu zakupów poniesionych na realizację Projektu: "Promocja (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu zakupów poniesionych na realizację Projektu: "Promocja (...)".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina X zawarła z Wojewodą Y umowę o dofinansowanie Projektu: "Promocja (...)". Celem Projektu jest wzrost znaczenia turystyki biznesowej jako czynnika stymulującego rozwój gospodarczy X i Z. Zgodnie z umową, Gminie X zostało przyznane dofinansowanie na realizację przedmiotowego Projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. W ramach realizacji Projektu Gmina X poniesie wydatki z tytułu:

* budowy strony internetowej,

* promocji w internecie, w prasie i magazynach branżowych,

* przygotowania filmu promocyjnego,

* przygotowania prezentacji multimedialnej,

* wydania katalogów i broszur,

* zamówienia ogłoszeń w prasie i magazynach branżowych promujących miasto,

* udziału w zagranicznych targach turystyki biznesowej,

* zorganizowania podróży studyjnych dziennikarzy i tour operatorów warsztatów roboczych,

* przygotowania studium wykonalności.

Poniesione wydatki na realizację Projektu będą skutkować powstaniem określonych produktów, do których można zaliczyć:

* rozbudowany portal internetowy wraz z bazą danych dotyczących turystyki biznesowej i kalendarza imprez biznesowych, który będzie istotnym źródłem informacji o możliwościach organizacji targów, konferencji, spotkań, podróży motywacyjnych, itp.,

* film promocyjny i prezentację o Wrocławiu, które będą mogły być wielokrotnie wykorzystywane na spotkaniach w ramach promocji miasta i regionu,

* drukowane materiały promocyjne, które będą mogły być powielane.

Przekazanie w ramach promocji Gminy ww. drukowanych materiałów informacyjnych, materiałów filmowych oraz podejmowanie przez Wnioskodawcę na rzecz miasta i całego regionu działań promocyjnych, nie spełnia wymogów uznania ww. czynności za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, dlatego wraz z realizacją Projektu nie powstanie podatek należny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupów poniesionych na realizację Projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle przedstawionego stanu faktycznego, Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu ponoszonych wydatków na realizację Projektu.

W związku z realizacją ww. Projektu powstaną określone produkty takie jak np.: rozbudowany portal internetowy, film promocyjny, a także różnego rodzaju materiały promocyjne. Udostępnianie nowopowstałych produktów w ramach promocji Gminy i regionu nie spełnia wymogów uznania ich za czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, o których mowa w przepisie art. 5 ustawy o VAT. W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupów na realizację Projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W przypadku Gminy towary i usługi nabywane w ramach realizowanego Projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym - w oparciu o § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) - Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywanych w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Podstawową zasadą dla realizacji prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jest istnienie związku tego podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w wyniku realizacji Projektu: "Promocja (...)", powstaną produkty, które nie będą wykorzystane do wykonania czynności opodatkowanych. W związku z powyższym Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, brak jest bowiem związku nabywanych towarów i usług dla potrzeb prowadzonego przedsięwzięcia ze sprzedażą opodatkowaną.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl