ILPP1/443-335/13-3/AI

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-335/13-3/AI

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 19 kwietnia 2013 r. (data wpływu 22 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych ze świadczeniem usług odbioru ścieków - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych ze świadczeniem usług odbioru ścieków.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej: Gmina) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Gmina posiada sieci wodociągowe, za pomocą których świadczy usługi dostarczania wody swoim mieszkańcom. Gmina nie posiada natomiast klasycznej sieci kanalizacji sanitarnej. W chwili obecnej Gmina świadczy usługi odbioru ścieków poprzez zgromadzenie i wywóz płynnych nieczystości bytowych z posesji swoich mieszkańców przy użyciu ciągnika z zamontowaną beczką. Ponadto, Gmina planuje budowę Przydomowych Oczyszczalni Ścieków (dalej: POŚ). POŚ stanowiłyby uzupełnienie dla kluczowego rozwiązania w zakresie kanalizacji sanitarnej Gminy, jakim jest planowana przez Gminę budowa kolektora sanitarnego.

Gmina planuje dodatkowo wybudować kolektor sanitarny w lokalizacji pozwalającej przyłączyć do niego jak największą ilość posesji (mieszkańców). Inwestycja polegać będzie więc zasadniczo na budowie kolektora wraz z przyłączami do posesji. Gmina będzie świadczyć za pomocą wybudowanego kolektora odpłatne usługi obioru ścieków bytowych od mieszkańców do niego przyłączonych. Kolektor nie posiada jednakże funkcji oczyszczania ścieków, zatem te będą musiały następnie, docelowo trafić do oczyszczalni ścieków. Gmina jednak jej nie posiada.

W tym celu, kolektor sanitarny miałby łączyć się z infrastrukturą wodno-kanalizacyjną Miasta (inna gmina). Rurociągami podziemnymi, należącymi do Miasta, nieczystości trafiałyby z kolektora do oczyszczalni ścieków obsługiwanej z kolei przez Przedsiębiorstwo Oczyszczania Ścieków (...) (dalej: POŚ (...)). Gmina ponosiłaby koszty przesyłu/transportu ścieków (obciążenia od Miasta) oraz koszty korzystania z usług oczyszczalni ścieków (obciążenia od POŚ (...)).

Gmina planuje, po oddaniu inwestycji do użytkowania, zawarcie z mieszkańcami (względnie z firmami i instytucjami zlokalizowanymi na terenie Gminy), przyłączonymi do kolektora sanitarnego, umowy na odpłatne świadczenie przez Gminę usług odbioru ścieków. Opłaty z tytułu świadczenia usług odbioru ścieków Gmina planuje dokumentować wystawianymi fakturami VAT. Faktury te Gmina będzie ujmować w swoich rejestrach sprzedaży. Wartość netto wraz należnym podatkiem z tytułu świadczenia powyższych usług Gmina zamierza wykazywać w składanych deklaracjach VAT-7. Kwota płatności za usługi odbioru ścieków stanowiłaby dla Gminy należne wynagrodzenie. W związku z tym świadczeniem Gmina rozliczałaby VAT należny.

Do tej pory Gmina poniosła jedynie nakłady na cele projektowe dotyczące budowy kolektora sanitarnego. Gmina poniesie wydatki inwestycyjne związane z budową kolektora wraz z przyłączami oraz będzie regularnie ponosić koszty przesyłu na rzecz Miasta, koszty korzystania z oczyszczalni ścieków na rzecz POŚ (...) oraz bieżące koszty związane z utrzymaniem przedmiotowej infrastruktury (np. remonty kolektora). Wydatki te będą dokumentowane przez dostawcóww.ykonawców wystawianymi na Gminę fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina jest uprawniona do pełnego odliczenia VAT naliczonego od opisanych wydatków związanych ze świadczeniem usług odbioru ścieków.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina jest uprawniona do pełnego odliczenia VAT naliczonego od opisanych wydatków związanych ze świadczeniem usług odbioru ścieków.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z treści wskazanej powyżej regulacji wynika zatem, iż prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj.:

* nabywcą towarów/usług jest podatnik VAT oraz

* nabywane towary/usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Zdaniem Gminy, w analizowanym przypadku powyższe przesłanki będą spełnione i tym samym, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych (w tym projektowych) związanych z budową kolektora sanitarnego wraz z przyłączami, kosztów przesyłu ponoszonych na rzecz Miasta, kosztów korzystania z oczyszczalni ścieków ponoszonych na rzecz POŚ (...) oraz bieżących kosztów utrzymania przedmiotowej infrastruktury.

Powyższe wydatki są/będą dokumentowane fakturami VAT wystawianymi przez dostawcóww.ykonawców, na których jako nabywca będzie widnieć Gmina. Całość tych wydatków jest, zdaniem Gminy, bezpośrednio związana planowanym wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych, tj. świadczeniem przez Gminę odpłatnych usług odbioru ścieków.

Jak zostało bowiem wskazane w powyższym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, Gmina zamierza zawrzeć umowy cywilnoprawne z mieszkańcami, na świadczenie odpłatnej usługi w zakresie odbioru ścieków. W związku ze świadczeniem przedmiotowych usług za wynagrodzeniem Gmina będzie wystawiać na rzecz mieszkańców - odbiorców jej świadczeń, faktury VAT, bowiem usługi wykonywane przez Gminę, w Jej opinii, podlegają opodatkowaniu VAT.

W świetle powyższego, zdaniem Gminy, z uwagi na fakt, iż nabywane przez Gminę towary i usługi mają ścisły związek z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi, Gminie powinno przysługiwać prawo do odliczenia VAT naliczonego wykazanego na fakturach w tym zakresie.

W ocenie Gminy, za bezsporny należy uznać bowiem fakt, iż ponoszenie wydatków na przedmiotową infrastrukturę sanitarną jest konieczne i bezpośrednio związane ze świadczeniem usług odbioru ścieków. Bez ich poniesienia, świadczenie przedmiotowych usług byłoby niemożliwe. Nie istnieje możliwość świadczenia przedmiotowych usług w przedstawiony w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym sposób, bez ponoszenia kosztów przesyłu oraz kosztów korzystania z oczyszczalni ścieków. Gmina będzie zobligowana do uiszczania odpowiednich opłat z tego tytułu na rzecz Miasta oraz POŚ (...).

Jednocześnie, świadczenie usług odbioru ścieków na rzecz mieszkańców będzie uzależnione od utrzymania kolektora oraz przyłączy w odpowiednim stanie, co jest możliwe poprzez systematyczne ponoszenie wydatków na ich bieżące funkcjonowanie (tekst jedn.: w szczególności przeglądy techniczne, remonty, konserwacje, etc.). Całość wymienionych powyżej wydatków będzie nierozerwalnie związana z usługami odbioru ścieków z terenu Gminy oraz będzie warunkować ich świadczenie.

Ponadto, Gmina podkreśla, że stanowisko odmienne od przestawionego powyżej pozostawałoby w sprzeczności z fundamentalną zasadą opodatkowania VAT, jaką jest zasada neutralności tego podatku, podkreślana wielokrotnie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz polskich sądów administracyjnych. Przykładowo, Gmina pragnie przytoczyć orzeczenie TSUE w sprawie C-37/95 Ghent Coal, w którym Trybunał stwierdził, iż "Prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu i efektu, pod warunkiem, że sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny".

Zdaniem Gminy, nie powinna być ona traktowana inaczej/mniej korzystnie niż inne podmioty gospodarcze, dokonujące sprzedaży opodatkowanej VAT i korzystające w związku z tym z prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów/usług niezbędnych w celu wykonywania czynności opodatkowanych.

Skoro bowiem Gmina, jako czynny podatnik VAT, zobowiązana będzie uiszczać VAT należny z tytułu świadczonych usług odbioru ścieków, powinna ona mieć jednocześnie prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków warunkujących możliwość ich świadczenia.

Gmina podkreśla, że powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie również w interpretacjach Ministra Finansów wydawanych w analogicznych stanach faktycznych dla innych gmin.

Przykładem może być interpretacja indywidualna z dnia 9 lipca 2012 r., sygn. ITPP2/443-505/12/MD, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, odnosząc się do analogicznego stanu faktycznego, potwierdził w pełni stanowisko Wnioskodawcy, iż "Przedmiotowa inwestycja będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych. Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, albowiem nabyte w ramach realizacji projektu towary i usługi będą służyły wykonywanym przez Wnioskodawcę czynnościom opodatkowanym. Reasumując, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z budową sieci kanalizacji sanitarnej, ponieważ przedmiotowa inwestycja będzie służyła czynnościom opodatkowanym".

Podobne stanowisko zaprezentował Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 14 marca 2012 r., sygn. ILPP1/443-1556/11-3/NS, w której uznał, iż "Z uwagi na związek poniesionych wydatków na budowę infrastruktury kanalizacyjnej z czynnościami opodatkowanymi, które Gmina wykonywać będzie na podstawie umów cywilnoprawnych, Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ich poniesienie".

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone także w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 1 grudnia 2011 r., sygn. IPTPP1/443-915/11-3/MW, w której organ podatkowy stwierdził, że "Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że pobierane przez Gminę opłaty za odprowadzanie ścieków na podstawie umów cywilnoprawnych nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Zatem przedmiotowa inwestycja będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych. Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, albowiem nabyte w ramach realizacji projektu towary i usługi będą służyły wykonywanym przez Wnioskodawcę czynnościom opodatkowanym. Reasumując, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z budową sieci kanalizacji sanitarnej, ponieważ przedmiotowa inwestycja będzie służyła czynnościom opodatkowanym".

Podobne stanowisko zostało przedstawione w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 2 stycznia 2012 r., sygn. IPTPP2/443-650/11-5/KW, w której organ stwierdził, że "W zakresie przedmiotowej sprawy zostaną spełnione warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizowaną przez Wnioskodawcę inwestycją. Nabyte towary i usługi związane z budową sieci kanalizacji sanitarnej będą służyły wykonywanym przez Wnioskodawcę czynnościom opodatkowanym - usługi odprowadzania ścieków, świadczone odpłatnie na podstawie zawieranych z mieszkańcami umów cywilnoprawnych. Reasumując, świadczone przez Gminę usługi odprowadzania ścieków przy pomocy przedmiotowej sieci kanalizacji sanitarnej, będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. W związku z tym, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z inwestycją w zakresie budowy ww. sieci kanalizacji sanitarnej na terenie jednej z gminnych miejscowości".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

1.

z tytułu nabycia towarów i usług,

2.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

3.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Powyższe oznacza, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze, jednak transakcja nie podlega opodatkowaniu.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Z opisu sprawy wynika, iż Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Gmina posiada sieci wodociągowe, za pomocą których świadczy usługi dostarczania wody swoim mieszkańcom. Gmina nie posiada natomiast klasycznej sieci kanalizacji sanitarnej. W chwili obecnej Gmina świadczy usługi odbioru ścieków poprzez zgromadzenie i wywóz płynnych nieczystości bytowych z posesji swoich mieszkańców przy użyciu ciągnika z zamontowaną beczką. Ponadto, Gmina planuje budowę Przydomowych Oczyszczalni Ścieków, które stanowiłyby uzupełnienie dla kluczowego rozwiązania w zakresie kanalizacji sanitarnej Gminy, jakim jest planowana przez Gminę budowa kolektora sanitarnego. Gmina planuje dodatkowo wybudować kolektor sanitarny w lokalizacji pozwalającej przyłączyć do niego jak największą ilość posesji (mieszkańców). Inwestycja polegać będzie więc zasadniczo na budowie kolektora wraz z przyłączami do posesji. Gmina będzie świadczyć za pomocą wybudowanego kolektora odpłatne usługi obioru ścieków bytowych od mieszkańców do niego przyłączonych. Kolektor nie posiada jednakże funkcji oczyszczania ścieków, zatem te będą musiały następnie, docelowo trafić do oczyszczalni ścieków. Gmina jednak jej nie posiada. W tym celu, kolektor sanitarny miałby łączyć się z infrastrukturą wodno-kanalizacyjną Miasta (inna gmina). Rurociągami podziemnymi nieczystości trafiałyby z kolektora do oczyszczalni ścieków obsługiwanej z kolei przez Przedsiębiorstwo Oczyszczania Ścieków. Gmina ponosiłaby koszty przesyłu/transportu ścieków (obciążenia od Miasta) oraz koszty korzystania z usług oczyszczalni ścieków (obciążenia od POŚ (...)). Gmina planuje, po oddaniu inwestycji do użytkowania, zawarcie z mieszkańcami (względnie z firmami i instytucjami zlokalizowanymi na terenie Gminy), przyłączonymi do kolektora sanitarnego, umowy na odpłatne świadczenie przez Gminę usług odbioru ścieków. Opłaty z tytułu świadczenia usług odbioru ścieków Gmina planuje dokumentować wystawianymi fakturami VAT. Faktury te Gmina będzie ujmować w swoich rejestrach sprzedaży. Wartość netto wraz należnym podatkiem z tytułu świadczenia powyższych usług Gmina zamierza wykazywać w składanych deklaracjach VAT-7. Kwota płatności za usługi odbioru ścieków stanowiłaby dla Gminy należne wynagrodzenie. W związku z tym świadczeniem Gmina rozliczałaby VAT należny. Do tej pory Gmina poniosła jedynie nakłady na cele projektowe dotyczące budowy kolektora sanitarnego. Gmina poniesie wydatki inwestycyjne związane z budową kolektora wraz z przyłączami oraz będzie regularnie ponosić koszty przesyłu na rzecz Miasta, koszty korzystania z oczyszczalni ścieków na rzecz POŚ (...) oraz bieżące koszty związane z utrzymaniem przedmiotowej infrastruktury (np. remonty kolektora). Wydatki te będą dokumentowane przez dostawcóww.ykonawców wystawianymi na Gminę fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego.

Wątpliwości Zainteresowanego dotyczą prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych ze świadczeniem usług odbioru ścieków.

Jak wskazano powyżej, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem, z uwagi na związek poniesionych wydatków na usługi administrowania infrastrukturą kanalizacyjną z czynnościami opodatkowanymi, które Gmina wykonywać będzie na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych, Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ich poniesienie.

W niniejszej sprawie warunek ten zostanie spełniony, gdyż jak stwierdzono w wydanej w dniu 17 lipca 2013 r. interpretacji nr ILPP1/443-335/13-2/AI, odpłatne świadczenie przez Gminę usług odbioru ścieków, ze względu na brak przepisów umożliwiających zastosowanie zwolnienia od podatku w tym zakresie, będzie czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług wg właściwej stawki. Wobec powyższego, Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych ze świadczeniem usług odbioru ścieków.

Reasumując, Gmina jest/będzie uprawniona do pełnego odliczenia VAT naliczonego od opisanych wydatków związanych ze świadczeniem usług odbioru ścieków, z uwzględnieniem art. 88 ustawy.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych ze świadczeniem usług odbioru ścieków. Wniosek w zakresie opodatkowania świadczonych przez Gminę usług odprowadzania ścieków został rozstrzygnięty w interpretacji indywidualnej z dnia 17 lipca 2012 r. nr ILPP1/443-335/13-2/AI.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl