ILPP1/443-321/11-4/AK - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupami środków trwałych oraz wyposażenia biura, dokonywanymi w celu realizacji projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-321/11-4/AK Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupami środków trwałych oraz wyposażenia biura, dokonywanymi w celu realizacji projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2011 r. (data wpływu 22 lutego 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 maja 2011 r. (data wpływu 13 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 13 maja 2011 r. o doprecyzowanie przedstawionego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 20 września 2010 r. Wnioskodawca podpisał umowę na otrzymanie jednorazowej dotacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 (w związku z realizacją Projektu współfinansowanego za środków Europejskiego Funduszu Społecznego pod nazwą: "X") działanie 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia. Umowa podpisana została z Gminą o statusie miejskim - Beneficjentem. Kwota dotacji wynosi 40.000,00 zł i została przekazana na rachunek bankowy Wnioskodawcy w terminie 10 dni od zawarcia umowy (środki finansowe wypłacone w ramach tej umowy są pomocą de minimis). Okres wydatkowania dotacji: od dnia 1 października 2010 r. do dnia 31 grudnia 2010 r.

W ww. umowie Zainteresowany oświadczył, iż podatek VAT będzie wydatkiem kwalifikowanym (zamierzał skorzystać ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 113 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). W związku z tym załącznik nr 2 do umowy czyli Biznes Plan został wypełniony w kwotach brutto. Na podstawie tego zostanie również rozliczona dotacja - wypłata kwot brutto z faktur sfinansowanych dotacją. Jednak w dniu podpisania umowy o dofinansowanie Wnioskodawca poinformował Beneficjenta (Gminę o statusie miejskim) o rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ww. ustawy o podatku od towarów i usług. Jednocześnie Zainteresowany dołączył do umowy załącznik nr 15, w którym oświadczył, że jest podatnikiem VAT, ma możliwość odzyskania poniesionego kosztu podatku VAT oraz podatek VAT jest dla niego wydatkiem kwalifikowanym. Z przyznanej dotacji zostały zakupione środki trwałe (sprzęt komputerowy oraz oprogramowanie) potrzebne do rozpoczęcia działalności oraz wyposażenie biura.

W złożonym w dniu 13 maja 2011 r. uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany oświadczył, że zakupy środków trwałych (sprzęt komputerowy i oprogramowanie) oraz wyposażenie biura dokonywane w związku z realizacją projektu "X" są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy istnieje możliwość odliczenia podatku VAT od zakupów dokonanych przy realizacji tego projektu w sytuacji, gdy projekt jest rozliczany w kwotach brutto a Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na fakturach dotyczących rozliczenia dotacji. Nie ma znaczenia czy w ramach realizacji projektu zakupiono środki trwałe czy wyposażenie - podatnik ma prawo odliczyć podatek VAT z faktur, które sfinansowane są dotacją.

Na prawo do odliczenia podatku VAT nie ma również wpływu fakt, iż wydatki te wg ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie są kosztem uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r.).

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki:

* odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług,

* towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zatem, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Jednocześnie przedstawiona w ww. przepisie zasada, wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca umożliwił jednak podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, która pozbawia podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Jeden z takich wyjątków określono w art. 88 ust. 4 ustawy. Zgodnie z tym przepisem obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca w dniu 20 września 2010 r. podpisał umowę na otrzymanie jednorazowej dotacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, w związku z realizacją Projektu współfinansowanego za środków Europejskiego Funduszu Społecznego pod nazwą: "X", działanie 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia. Z przyznanej dotacji zostały zakupione środki trwałe (sprzęt komputerowy oraz oprogramowanie) potrzebne do rozpoczęcia działalności oraz wyposażenie biura. Zakupione środki trwałe (sprzęt komputerowy i oprogramowanie) oraz wyposażenie biura - jak oświadczył Wnioskodawca - są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zainteresowany jest podatnikiem VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania - przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT - czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie zostaną spełnione obydwa wskazane warunki, ponieważ Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji ww. projektu będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, Wnioskodawca - zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy - ma prawo do odliczenia podatku VAT w związku z zakupami środkami trwałymi oraz wyposażeniem biura, ze względu na fakt, że poniesione wydatki służą czynnościom opodatkowanym, pod warunkiem, że nie zaistnieją wyłączenia wskazane w art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl