ILPP1/443-319/11-2/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-319/11-2/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2, § 6 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 14 lutego 2011 r. (data wpływu 22 lutego 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 lutego 2011 r. (data wpływu 28 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wynajmu powierzchni klasowej na cele szkoleniowe - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wynajmu powierzchni klasowej na cele szkoleniowe. Pismem z dnia 25 lutego 2011 r. (data wpływu 28 lutego 2011 r.) uzupełniono wniosek w zakresie stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zespół Szkolno - Gimnazjalny jest jednostką budżetową dla której organem prowadzącym jest Gmina. Nie jest zarejestrowany jako odrębny podmiot podatku Vat. Gmina jest czynnym podatnikiem podatku Vat. Prowadzi sprzedaż opodatkowaną i zwolnioną od podatku. W sprzedaży zwolnionej od podatku ewidencjonuje sprzedaż posiłków dla uczniów, która prowadzona jest przez stołówkę gminnej jednostki budżetowej tj. Zespół Szkolno - Gimnazjalnego.

Sprzedaż posiłków sklasyfikowana jest jako "usługi stołówkowe w zakresie edukacyjnym" grupowanie 80.10.12. Gmina posiada również indywidualną interpretację co do prawidłowości zastosowania zwolnienia od podatku ww. grupowania 80.10.12. W 2010 r. z tytułu usług edukacyjnych - sprzedaż posiłków dla uczniów to kwota 673 272 zł. Gmina z dniem 1 września 2010 r. (uzupełnieniem skorygowano datę) udzieliła pełnomocnictwa dla Dyrektora Zespołu Szkolno - Gimnazjalnego w zakresie działalności kierowanej jednostki a mianowicie do zawierania umów cywilnoprawnych związanych z: wynajmem powierzchni klasowej i użytkowej pod szkolenia, spotkania, narady itp.

Dyrektor Zespołu Szkolno - Gimnazjalnego zawarł umowę na wynajem sali komputerowych na cele szkoleniowe z udziałem środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego "Kapitał Ludzki". "Najemcą" jest to podmiot gospodarczy.

"Wynajmującym" jest Zespół Szkolno - Gimnazjalny

Dyrektor Zespołu Szkolno - Gimnazjalnego z dniem 25 stycznia 2011 r. zgromadzone dochody przekazał do budżetu gminy w kwocie 1400 zł. Gmina dla najemcy lokalu nie wystawiła faktury Vat.

Rachunek wystawił wynajmujący, tj. Zespół Szkolno - Gimnazjalny jako podatnik podatku Vat zaewidencjonowała sprzedaż usługi na ww. kwotę i odprowadził od niej podatek VAT w wysokości 23%. Zgodnie z umową to jednostka budżetowa wykonała usługę wynajmu sali komputerowej na cele szkoleniowe na rzecz podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą. Biorąc pod uwagę zaistniały fakt gmina dokonała opodatkowania zgodnie z art. 146a ust. 1.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy słusznie Gmina zastosowała art. 146a ust. 1 i art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługę wynajmu sali wykonała jednostka budżetowa tj. Zespół Szkolno - Gimnazjalny na rzecz podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą. Zgromadzone i przekazane do budżetu gminy dochody należało zaewidencjonować i opodatkować stawką podstawową podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W świetle art. 29 ust. 1, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 - 21, art. 30 - 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Gmina, stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi - art. 9 ust. 1 cyt. ustawy.

W myśl Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), art. 12 ust. 1 pkt 2 jednostki budżetowe, z zastrzeżeniem odrębnych ustaw, tworzą, łącza i likwidują organy stanowiące jednostki samorządu terytorialnego - gminne, powiatowe lub wojewódzkie jednostki budżetowe

Zgodnie z art. 12 ust. 2 ww. ustawy stanowi, że tworząc jednostkę budżetowa, organ, o którym mowa w ust. 1, nadaje jej statut, chyba że odrębne ustawy stanowią inaczej, oraz określa mienie przekazywane tej jednostce w zarząd.

Postanowieniem art. 11 pkt 1. jednostkami budżetowymi są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadąjace osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodu budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Pojęcie podatnika obejmuje swym zakresem podmioty w tym jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które dokonują czynności podlegającej opodatkowaniu. Ustawodawca określił wskazane pojęcie na tyle szeroko, by w każdym wypadku profesjonalnej aktywności zawodowej, dokonywania czynności opodatkowanych podmiot mógł zostać uznany za podatnika w zakresie tych czynności. Podkreślić przy tym należy, że działalność gospodarcza ma miejsce również wówczas, gdy nie przyniosła ona żadnych widocznych efektów (bez względu na cel i rezultat takiej działalności). Charakterystyka ta pozwala na uznanie, że pojęcie podatnik na gruncie podatku od towarów i usług ma wymiar autonomiczny - niezależny, od uregulowań innych aktów normatywnych regulujących stosunki prawnopodatkowe.

Z przedstawionego stanu fatycznego wynika, iż jednostka budżetowa jako Zespołu Szkolno - Gimnazjalny zawarł umowę na wynajem sali komputerowych na cele szkoleniowe z udziałem środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego "Kapitał Ludzki". "Najemcą" jest to podmiot gospodarczy. "Wynajmującym" jest Zespół Szkolno - Gimnazjalny

Dyrektor Zespołu Szkolno - Gimnazjalnego z dniem 25 stycznia 2011 r. zgromadzone dochody przekazał do budżetu gminy w kwocie 1 400 zł. Gmina dla najemcy lokalu nie wystawiła faktury Vat.

Rachunek za usługę, wystawił wynajmujący, tj. Zespół Szkolno - Gimnazjalny. Zgodnie z umową to jednostka budżetowa wykonała usługę wynajmu sali komputerowej na cele szkoleniowe na rzecz podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą.

Mając zatem na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę oraz przywołane przepisy prawa, ze względu na to, iż stronami umowy cywilnoprawnej są jednostka budżetowa (Zespół Szkolno - Gimnazjalny) i obrót uzyskany z tytułu usługi najmu jest obrotem jednostki budżetowej. Tut. Organ pragnie zauważyć, że wskazana transakcja nie może być jednocześnie obrotem Gminy. W związku z tym w powyższej sytuacji zastosowanie art. 146a ust. 1 i art. 19 ust. 1 przez Gminę nie będzie miało zastosowania.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Należy zauważyć, iż stosownie do przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku oraz jego uzupełnieniu, opisie przedstawionego stanu faktycznego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu, udzielona interpretacja traci swą aktualność. Dotyczy to w szczególności kwestii uprawnień wynikających ze statutu jak również z innych ustaw związanych z zawieraniem umów cywilnoprawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl