ILPP1/443-317/13-4/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-317/13-4/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 17 kwietnia 2013 r. (data wpływu 17 kwietnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 czerwca 2013 r. (data wpływu 7 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług edukacyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług edukacyjnych. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 6 czerwca 2013 r. o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, polegającą na świadczeniu usług edukacyjnych na rzecz przedszkoli oraz szkół publicznych. Usługi te realizowane są na podstawie umów zawieranych z organami prowadzącymi te placówki lub innymi instytucjami realizującymi projekty edukacyjne na rzecz tych placówek. Finansowanie realizacji tych projektów odbywa się za pośrednictwem EFS oraz budżetu państwa. Celem tych zajęć jest wsparcie uczniów, uczennic i wychowanków, kształcących się w szkołach oraz uczęszczających do przedszkoli poprzez indywidualizację procesu nauczania opartego o zdiagnozowane potrzeby edukacyjne. Cel ten realizowany jest poprzez przeprowadzanie dla uczniów i wychowanków usługi edukacyjnej w postaci dodatkowych zajęć (rozwijających i wyrównujących) powiązanych bezpośrednio z realizowanymi przez te placówki zadaniami statutowymi. W ramach realizacji powyższych zadań realizowane są następujące zajęcia edukacyjne:

* język polski,

* przyroda i biologia,

* fizyka i chemia,

* matematyka

* historia,

* geografia,

* informatyka,

* czytelnictwo z elementami biblioterapii,

* zajęcia plastyczne / muzyczne / muzyczno-ruchowe i teatralne,

* ogólnorozwojowe,

* inne zajęcia edukacyjne - w zależności od podpisanej umowy na realizację zajęć edukacyjnych z organami prowadzącymi szkoły / przedszkola lub innymi instytucjami realizującymi projekty edukacyjne na rzecz tych placówek.

Odbiorcami tych usług są uczniowie i wychowankowie:

* przedszkoli - projekty współfinansowane ze środków programu 9.1.1 POKL EFS,

* szkół podstawowych (najczęściej w klasach I-III) - projekty współfinansowane ze środków programu 9.1.2 POKL EFS.

Zajęcia prowadzone są przez nauczycieli i instruktorów, posiadających wykształcenie kierunkowe i/lub uprawnienia trenerskie, instruktorskie, nauczycielskie. Współpraca pomiędzy Wnioskodawcą a instruktorami odbywa się w oparciu o zawarte z Wnioskodawcą umowy cywilnoprawne. Wnioskodawca nie świadczy tych usług osobiście.

Uczestnikami zajęć są dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym uczęszczające do placówek, w imieniu których organ prowadzący lub inny podmiot realizujący projekt na rzecz tej placówki, zawarł z Wnioskodawcą umowy o świadczenie usług edukacyjnych. Zajęcia odbywają się w tych placówkach, według programu przewidzianego zapisami umowy. Zajęcia te są rozszerzeniem oferty programowej tych placówek. Zajęcia te realizowane są poza godzinami zajęć podstawowych uczniów - wynikających z ich planu lekcji. Zajęcia edukacyjne realizowane są na terenie całego kraju na indywidualnych podstawach umów na realizację zajęć edukacyjnych, pozyskiwanych na bazie udziału w przetargach publicznych.

Zakres tematyczny oferowanych usług jest zgodny z przedmiotem działalności określonym w zaświadczeniu o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej. Wnioskodawca posiada także wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). Wpis do ewidencji został dokonany przez Wydział Edukacji Miasta, na podstawie złożonego wniosku oraz statutu placówki niepublicznej - Ogniska. Statut wskazuje na zakres realizowanych zajęć, organizację pracy Ogniska, metodologię nauczania oraz kadrę dydaktyczną. Organem nadzorującym pracę placówki jest Kurator Oświaty. Organem prowadzącym Ognisko jest Wnioskodawca. Placówka uzyskała odrębny numer REGON.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Według obowiązującej od dnia 1 stycznia 2011 r. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. przeważająca działalność Wnioskodawcy mieści się w grupowaniu PKWiU 85.60.Z "Działalność wspomagająca edukację".

Pozostała działalność powiązana z tematem zapytania o interpretację mieści się w grupowaniach:

* 85.51.Z "Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych",

* 85.59.A "Nauka języków obcych",

* 85.59.B "Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane".

W uzupełnieniu z dnia 6 czerwca 2013 r. Wnioskodawca wskazał, iż uzyskał wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Prezydenta Miasta Placówka zarejestrowana została pod nazwą "Ognisko (...)". Organem prowadzącym tą placówkę jest Wnioskodawca. Działania placówki reguluje Statut.

W opinii Wnioskodawcy, jest On podmiotem objętym systemem oświaty zgodnie z ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, gdyż uzyskał On wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych na podstawie złożonego wniosku oraz statutu placówki.

Zainteresowany poinformował, iż na podstawie zawartych umów z organami prowadzącymi szkoły i przedszkola realizuje:

* zajęcia edukacyjne (np. z języka polskiego, matematyki, przyrody) będące rozszerzeniem oferty edukacyjnej szkoły,

* zajęcia z psychologami, doradcami zawodowymi i pedagogami - mające na celu odpowiednie przygotowanie ucznia do życia w społeczeństwie.

W opinii Wnioskodawcy, taka kombinacja oferowanych usług wypełnia znaczenie pojęć "kształcenia i wychowania" zawartych w ustawie o podatku od towarów i usług. Jednakże Wnioskodawca nie znajduje w ustawie o podatku VAT definicji "kształcenia i wychowania" - dlatego w tym zakresie opiera się wyłącznie o definicje słownikowe tych pojęć - zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, powyżej opisane usługi edukacyjne świadczone przez Wnioskodawcę podlegają zwolnieniu od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, ze względu na posiadany wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych dokonany przez Wydział Edukacji Miasta, niezależnie od miejsca realizacji tych zajęć.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, powyżej opisane usługi edukacyjne świadczone przez Wnioskodawcę podlegają zwolnieniu od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT ze względu na posiadany wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, dokonany przez Wydział Edukacji Miasta, niezależnie od miejsca realizacji tych zajęć.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Ponadto, zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisem art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Jak wynika z regulacji art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie natomiast z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia.

Natomiast w kwestii usług w zakresie wychowania, należy wskazać, iż jest ono przypisane podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Zatem, to szkoły obowiązkowe mają za zadanie realizować program wychowywania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE.L06.347.1), państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

W tym kontekście wskazać należy - co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej - że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem "pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Szóstej Dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika" (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, polegającą na świadczeniu usług edukacyjnych na rzecz przedszkoli oraz szkół publicznych (najczęściej w klasach I-III). Usługi te realizowane są na podstawie umów zawieranych z organami prowadzącymi te placówki lub innymi instytucjami realizującymi projekty edukacyjne na rzecz tych placówek. Celem tych zajęć jest wsparcie uczniów, uczennic i wychowanków, kształcących się w szkołach oraz uczęszczających do przedszkoli poprzez indywidualizację procesu nauczania opartego o zdiagnozowane potrzeby edukacyjne. Cel ten realizowany jest poprzez przeprowadzanie dla uczniów i wychowanków usługi edukacyjnej w postaci dodatkowych zajęć (rozwijających i wyrównujących) powiązanych bezpośrednio z realizowanymi przez te placówki zadaniami statutowymi. W ramach realizacji powyższych zadań realizowane są następujące zajęcia edukacyjne: język polski, przyroda i biologia, fizyka i chemia, matematyka, historia, geografia, informatyka, czytelnictwo z elementami biblioterapii, zajęcia plastyczne / muzyczne / muzyczno-ruchowe i teatralne, ogólnorozwojowe oraz inne zajęcia edukacyjne. Ponadto, Zainteresowany realizuje również zajęcia z psychologami, doradcami zawodowymi i pedagogami - mające na celu odpowiednie przygotowanie ucznia do życia w społeczeństwie.

Zajęcia prowadzone są przez nauczycieli i instruktorów i są realizowane poza godzinami zajęć podstawowych uczniów - wynikających z ich planu lekcji.

Wnioskodawca wskazał, iż jest podmiotem objętym systemem oświaty zgodnie z ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, gdyż uzyskał wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych na podstawie złożonego wniosku oraz statutu placówki. Organem nadzorującym pracę placówki jest Kurator Oświaty.

W opinii Wnioskodawcy, taka kombinacja oferowanych usług wypełnia znaczenie pojęć "kształcenia i wychowania" zawartych w ustawie o podatku od towarów i usług. Jednakże Wnioskodawca nie znajduje w ustawie o podatku VAT definicji "kształcenia i wychowania" - dlatego w tym zakresie opiera się wyłącznie o definicje słownikowe tych pojęć - zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN.

W związku z powyższym wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla usług edukacyjnych świadczonych przez Wnioskodawcę, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, ze względu na posiadany wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, iż dla oceny tego, czy w przedmiotowej sprawie usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej przez niego placówki są zwolnione od podatku od towarów i usług, konieczne jest stwierdzenie:

* czy są to usługi w zakresie kształcenia i wychowania oraz

* czy są świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty.

Stosownie natomiast do postanowień art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), system oświaty obejmuje:

1.

przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkola specjalne oraz inne formy wychowania przedszkolnego;

2.

szkoły:

a.

podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi i sportowymi, sportowe i mistrzostwa sportowego,

b.

gimnazja, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi, sportowymi i przysposabiającymi do pracy, sportowe i mistrzostwa sportowego,

c.

ponadgimnazjalne, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi i sportowymi, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze i leśne,

d.

artystyczne;

3.

placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego;

3a) placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych,

3b) placówki artystyczne - ogniska artystyczne umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych;

4.

poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne udzielające dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu;

5.

młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wychowawcze dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, a także ośrodki umożliwiające dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 16 ust. 7, a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację odpowiednio obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;

6.

(uchylony);

7.

placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania;

8.

(uchylony);

9.

zakłady kształcenia i placówki doskonalenia nauczycieli;

10.

biblioteki pedagogiczne;

11.

kolegia pracowników służb społecznych.

Zgodnie z art. 82 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Placówki niepubliczne mogą zatem być zakładane i prowadzone przez osoby fizyczne lub osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego.

Organ, o którym mowa w ust. 1, dokonuje wpisu do ewidencji w ciągu 30 dni od daty zgłoszenia oraz z urzędu doręcza zgłaszającemu zaświadczenie o wpisie do ewidencji, a kopię zaświadczenia przekazuje właściwemu kuratorowi oświaty oraz organowi podatkowemu (art. 82 ust. 3 ustawy o systemie oświaty).

Stosownie do art. 82 ust. 3a ww. ustawy, zaświadczenie o wpisie do ewidencji, o którym mowa w ust. 2b i 3, zawiera:

1.

nazwę organu, który dokonał wpisu do ewidencji szkoły lub placówki;

2.

datę i numer wpisu do ewidencji;

3.

nazwę oraz odpowiednio typ i rodzaj szkoły lub placówki;

4.

osobę prawną lub fizyczną prowadzącą szkołę lub placówkę;

5.

adres szkoły lub placówki;

6.

w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe - nazwy zawodów, w jakich szkoła kształci.

Zwolnienie od podatku przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy ma charakter podmiotowo-przedmiotowy. Oznacza to, że zarówno status podatnika (jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty), jak i zakres świadczonych usług (usługi w zakresie kształcenia i wychowania) - muszą spełniać warunki określone w tym przepisie.

W opisie sprawy Wnioskodawca wskazał, iż placówka jest jednostką objętą systemem oświaty, bowiem Wnioskodawca posiada zaświadczenie o wpisie placówki do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonych przez właściwe jednostki samorządu terytorialnego. Tym samym zostaje spełniona pierwsza przesłanka umożliwiająca zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług, określonego w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Ponadto, z uwagi na fakt, iż jak wskazano we wniosku, świadczone przez Zainteresowanego przedmiotowe usługi są usługami w zakresie kształcenia i wychowania. Zatem, w stosunku do usług świadczonych przez Wnioskodawcę, zostaje spełniona również druga przesłanka warunkująca korzystanie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w oparciu o ww. przepis ustawy.

Reasumując, opisane we wniosku usługi edukacyjne świadczone przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej przez niego placówki objętej systemem oświaty, są zwolnione od podatku od towarów i usług w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Ponadto, informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług edukacyjnych. Natomiast, kwestia dotycząca stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla świadczonych przez firmy szkoleniowe usług edukacyjnych została załatwiona postanowieniem o odmowie wszczęcia postępowania z dnia 10 lipca 2013 r., nr ILPP1/443-317/13-5/AW.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl