ILPP1/443-312/11-4/MS - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT szkoleń organizowanych dla pracowników administracji rządowej oraz administracji samorządowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-312/11-4/MS Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT szkoleń organizowanych dla pracowników administracji rządowej oraz administracji samorządowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 12 stycznia 2011 r. (data wpływu 26 stycznia 2011 r.), uzupełnione pismem z dnia 11 marca 2011 r. (data wpływu 15 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie usług szkoleniowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie usług szkoleniowych.

Pismem z dnia 11 marca 2011 r. (data wpływu 15 marca 2011 r.) uzupełniono ww. wniosek w zakresie opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca organizuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej szkolenia głównie z zakresu wiedzy o zasadach realizacji projektów współfinansowanych ze środków europejskich, oceny prawidłowości ich wykorzystania, sposobu prowadzenia ewidencji księgowej projektów unijnych itp. Szkolenia te skierowane są głównie do pracowników administracji publicznej tj. rządowej oraz samorządowej. Uczestnikami szkoleń są w przeważającej części, a zazwyczaj w całości, pracownicy ministerstw, urzędów wojewódzkich i miejskich, urzędów marszałkowskich oraz wyższych uczelni. Usługi wykonywane przez Wnioskodawcę zakwalifikowane są do grupowania statystycznego PKWiU 80 - "usługi w zakresie edukacji". Za uczestnictwo w szkoleniu w roku 2010 oraz latach poprzednich wystawiane były faktury VAT z zastosowaniem stawki "zw" zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy oraz załącznikiem nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym do końca roku 2010. W poz. 7 tego załącznika wymienione zostały usługi o symbolu PKWiU ex 80. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę kwalifikują się do tego grupowania. Prawidłowość takiego zaklasyfikowania była potwierdzona pisemną opinią Urzędu Statystycznego.

W roku bieżącym działalność Wnioskodawcy jest kontynuowana w takim samym zakresie. Szkolenia organizowane są jako otwarte lub zamknięte, czyli skierowane do konkretnego odbiorcy, najczęściej organu administracji rządowej lub samorządowej. Przedmiotem szkoleń będzie konkretna wiedza z zakresu obowiązujących przepisów, głównie związana z realizacją, obsługą i kontrolą projektów współfinansowanych ze środków europejskich, które realizują wyżej wymienione organy państwowe. Uczestnikami szkoleń będą pracownicy urzędów, a odbiorcami i płatnikami faktur VAT za zrealizowane szkolenia - zatrudniające te osoby urzędy. W szkoleniach otwartych mogą uczestniczyć również inne osoby, tzn. reprezentujące inne podmioty, niż jednostki administracji publicznej.

W uzupełnieniu pisma Strona doprecyzowała, iż prowadzone w ramach działalności gospodarczej szkolenia są usługami szkolenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, szkolenia te służą zdobywaniu wiedzy i jej doskonaleniu do wykonywania określonych zawodów, związanych przede wszystkim z obsługą administracyjną i finansową projektów współfinansowanych z funduszy unijnych. Świadczone usługi nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Wnioskodawca nie jest podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie są finansowane Wnioskodawcy jako szkolącej ze środków publicznych, tj. Wnioskodawca nie otrzymuje na zorganizowanie szkoleń żadnej dotacji, ani w części ze środków publicznych. Prowadzone przez Wnioskodawcę szkolenia organizowane dla pracowników administracji rządowej oraz administracji samorządowej, a także dla pracowników podmiotów niebędących organami administracji publicznej są finansowane nabywcy tych usług w następujący sposób:

1.

pracownicy administracji rządowej oraz administracji samorządowej - szkolenia są finansowane nabywcy w całości ze środków publicznych, na potwierdzenie tego sposobu finansowania Wnioskodawca otrzymuje oświadczenia potwierdzające ten fakt, przy czym udział tych środków wynosi 100%,

2.

pracownicy podmiotów komercyjnych, niebędących organami administracji publicznej - szkolenia nie są finansowane nabywcom tych usług ze środków publicznych.

W szkoleniach biorą udział albo tylko pracownicy organów administracji rządowej i samorządowej albo skład jest mieszany, tj. uczestnikami są również pracownicy podmiotów komercyjnych. Z góry trudno określić, jaki będzie procentowy skład uczestników na danym szkoleniu (zazwyczaj jednak do tej pory udział pracowników organów administracji rządowej i samorządowej oscylował w granicach 100% - 80%).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Jaką stawkę podatku VAT należy zastosować do sprzedaży usług szkolenia w opisanym powyżej zakresie w przypadku wystawiania faktury VAT za uczestnictwo pracowników administracji publicznej tj. gdzie nabywcą oraz płatnikiem są urzędy administracji rządowej lub administracji samorządowej.

2.

Jaką stawkę VAT należy zastosować dla innych, niż wyżej wymienionych, uczestników szkoleń.

Zdaniem Wnioskodawcy, szkolenia organizowane dla pracowników administracji rządowej oraz administracji samorządowej należy traktować jako kształcenie zawodowe finansowane w całości ze środków publicznych. W związku z powyższym na fakturze VAT za zrealizowane szkolenie można zastosować na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) stawkę "zw". Za tę samą usługę szkoleniową na rzecz pracowników podmiotu, który nie jest organem administracji publicznej należy zastosować aktualnie obowiązującą stawkę podstawową podatku VAT, tj. w roku 2011 stawkę 23%.

Stanowisko to Strona opiera na przekonaniu, że tego typu szkolenia są niezbędnym elementem podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników administracji publicznej. Dowodem na to jest między innymi fakt, iż ustawa o pracownikach samorządowych wprowadziła obowiązek stałego podnoszenia umiejętności i kwalifikacji zawodowych (art. 24 ust. 2 pkt 7). Ustawa zobowiązała jednocześnie pracodawców samorządowych do uwzględnienia w planach finansowych środków przeznaczonych na ten cel. Szkolenia organizowane przez Wnioskodawcę realizują zadania permanentnego rozwoju pracownika samorządowego oraz innych pracowników administracji publicznej i są w całości finansowane ze środków publicznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów stosowanie do treści art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 5a ustawy, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. W myśl art. 146a pkt 1 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Tut. Organ informuje, iż z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26 - 29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

3)

oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

4)

oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane, a także usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność szkoleniową dla pracowników administracji rządowej i samorządowej w zakresie obowiązujących przepisów związanych z realizacją, obsługą i kontrolą projektów współfinansowanych ze środków europejskich, które realizują wyżej wymienione organy państwowe. Szkolenia będą finansowane w całości ze środków publicznych.

Dokonując zatem oceny przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego w świetle obowiązujących przepisów prawa stwierdzić należy, że w sytuacji gdy realizowane przez Stronę szkolenia będą finansowane co najmniej w 70% ze środków publicznych Zainteresowana będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia.

W przypadku natomiast udziału w szkoleniach pracowników podmiotów komercyjnych, gdzie udział w szkoleniu nie jest finansowany ze środków publicznych, zwolnienie nie będzie miało zastosowania i należy stosować podstawową stawkę podatku VAT, tj. 23%.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl