ILPP1/443-308/09-6/MT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-308/09-6/MT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2009 r. (data wpływu 12 marca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 maja 2009 r. (data wpływu 27 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących premie pieniężne - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących premie pieniężne. Wniosek uzupełniono w dniu 27 maja 2009 r. o doprecyzowanie przedstawionego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zawarł ze swoimi odbiorcami umowy, na mocy których Zainteresowany zobowiązał się do udzielenia swoim odbiorcom premii pieniężnej uzależnionej od wysokości obrotu netto zrealizowanego pomiędzy odbiorcą a Spółką X. Wysokość premii rocznej stanowi ustalony procent wartości obrotu netto, zrealizowanego pomiędzy odbiorcą a Wnioskodawcą. Zgodnie z zawartą umową odbiorca zobowiązał się do wystawienia Spółce faktury VAT za przysługujące mu premie pieniężne.

W uzupełnieniu wskazano następujące informacje:

Premie udzielane przez Wnioskodawcę odbiorcom miały w większości charakter pieniężny, w jednym przypadku kontrahent w zamian za premię pieniężną otrzymał towar. W zamian za wypłacane premie odbiorcy nie świadczyli na rzecz Zainteresowanego żadnych usług promocji czy marketingu.

Premie naliczane są odbiorcom po zakończeniu kwartału oraz na ostatni dzień roku kalendarzowego. Zasady udzielania premii odbiorcom zmieniają się w zależności od panujących na rynku warunków. W przypadku premii za rok 2008 jedynym warunkiem uzyskania premii pieniężnej przez odbiorcę było uzyskanie ustalonego poziomu obrotów.

Ze względu na duże zatory płatnicze w roku 2008 i w I kwartale 2009 r. Wnioskodawca zmienił warunki przyznawania premii odbiorcom. Aby kontrahent otrzymał premię w wysokości 5% od wykonanego obrotu w danym kwartale musi przede wszystkim terminowo regulować należności wobec Zainteresowanego.

W II kwartale 2009 r. niektórzy z odbiorców oprócz terminowego regulowania należności mają wyznaczony także próg obrotów z Wnioskodawcą jaki muszą wykonać, aby uzyskać premię za II kwartał 2009 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z otrzymanymi fakturami VAT za premię od odbiorców Wnioskodawca ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z ww. faktur.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane faktury od odbiorców za należne im premie pieniężne upoważniają Zainteresowanego do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Uwzględniając powyższe, każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy podatnik otrzymuje je w związku z zachowaniem stanowiącym usługę w rozumieniu wskazanych wyżej przepisów.

Przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi - zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu - suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z zastrzeżeniem ust. 3 do 7.

Tak więc, ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ww. ustawy.

Stosownie do przepisu art. 88 ust. 3a pkt 2 cyt. ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca zawarł ze swoimi odbiorcami umowy, na mocy których Zainteresowany zobowiązał się do udzielenia swoim odbiorcom premii pieniężnej uzależnionej od wysokości obrotu netto zrealizowanego pomiędzy odbiorcą a Spółką X. Wysokość premii rocznej stanowi ustalony procent wartości obrotu netto, zrealizowanego pomiędzy odbiorcą a Wnioskodawcą. Premie udzielane przez Wnioskodawcę odbiorcom miały w większości charakter pieniężny, w jednym przypadku kontrahent w zamian za premię pieniężną otrzymał towar. Odbiorcy w zamian za wypłacane premie nie świadczyli na rzecz Zainteresowanego żadnych usług promocji czy marketingu.

Premie naliczane są odbiorcom po zakończeniu kwartału oraz na ostatni dzień roku kalendarzowego. Zasady udzielania premii odbiorcom zmieniają się w zależności od panujących na rynku warunków. W przypadku premii za rok 2008 jedynym warunkiem uzyskania premii pieniężnej przez odbiorcę było uzyskanie ustalonego poziomu obrotów. Ze względu na duże zatory płatnicze w roku 2008 i w I kwartale 2009 r. Wnioskodawca zmienił warunki przyznawania premii odbiorcom. Aby kontrahent otrzymał premię w wysokości 5% od wykonanego obrotu w danym kwartale musi przede wszystkim terminowo regulować należności wobec Zainteresowanego. W II kwartale 2009 r. niektórzy z odbiorców oprócz terminowego regulowania należności mają wyznaczony także próg obrotów z Wnioskodawcą jaki muszą wykonać, aby uzyskać premię za II kwartał 2009 r.

Jak wynika z powyższego, odbiorcy nie są w żaden sposób związani przez Zainteresowanego koniecznością wykonywania na jego rzecz jakichkolwiek innych czynności mających na celu intensyfikację sprzedaży czy promocję towarów Wnioskodawcy.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że otrzymywanie gratyfikacji pieniężnej przez odbiorców nie jest w żaden sposób związane z uzyskaniem przez Spółkę świadczenia wzajemnego, gdyż za takie świadczenie nie można uznać składania przez odbiorców zamówień.

Niezrealizowanie przez nabywcę określonego pułapu obrotów nie jest obwarowane żadną sankcją, czy jakąkolwiek odpowiedzialnością. Tym samym należy uznać, że w tym konkretnym przypadku otrzymujący premie nie świadczy na rzecz Spółki usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem czynność ta nie podlega u niego opodatkowaniu i nie powinna być dokumentowana fakturą VAT.

Reasumując, jeżeli odbiorcy nie świadczyli usług na rzecz Spółki, to wystawione przez nich faktury, zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w nich wykazanego.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących premie pieniężne. Wniosek w zakresie premii pieniężnych oraz dokumentowania premii pieniężnych został rozstrzygnięty interpretacjami indywidualnymi z dnia 12 czerwca 2009 r. znak ILPP1/443-308/08-4/MT i ILPP1/443-308/08-5/MT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl