ILPP1/443-306/10-4/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-306/10-4/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 10 marca 2010 r. (data wpływu 15 marca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 maja 2010 r. (data wpływu 24 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z nabyciem towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z nabyciem towarów i usług. Dnia 24 maja 2010 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Konieczność złożenia wniosku o indywidualną interpretację wynika z faktu starania się o uzyskanie dofinansowania projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Indywidualna interpretacja jest niezbędnym załącznikiem do wniosku o dofinansowanie. Projekt przeznaczony do dofinansowania dotyczy dotacji dla praktyki dentystycznej, na wydatki inwestycyjne związane z rozwojem firmy. W wyniku realizacji projektu stworzony zostanie nowy jednostanowiskowy gabinet stomatologiczny. W tym celu wynajęty zostanie lokal o powierzchni ok. 50 m 2. W celu przystosowania lokalu i jego otoczenia do prowadzenia działalności zakupione zostaną materiały i usługi. Wykonane zostaną następujące prace:

* wykończenie powierzchni ścian i podłóg poprzez malowanie i kafelkowanie,

* montaż listew wykończeniowych,

* montaż oświetlenia,

* modernizacja instalacji elektrycznej,

* utwardzenie terenu przed wejściem do lokalu.

Zakupione zostaną środki trwałe, wyposażenie i wartości niematerialne (w tym specjalistyczny sprzęt stomatologiczny, sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem) w celu prowadzenia rejestracji i dokumentacji pacjentów, a także lampa bakteriobójcza, system nagłośnienia i monitoringu, meble stomatologiczne i meble do poczekalni oraz drobne wyposażenie gabinetu, poczekalni i łazienki. Wszystkie zakupy dokumentowane będą fakturami VAT.

W dniu 24 maja 2010 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego wskazując, iż projekt dofinansowany ma być z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa XXX na lata 2007 - 2013. Termin realizacji projektu: 21 listopada 2009 r. do 31 grudnia 2010 r. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i wykonuje czynności zwolnione od podatku od towarów i usług. Ponadto zakupione towary i usługi będą służyły czynnościom zwolnionym od podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu możliwe będzie odzyskanie podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie możliwe odzyskanie podatku VAT, gdyż prawo do odzyskania podatku naliczonego przysługuje jedynie podatnikom podatku VAT. Natomiast zgodnie z załącznikiem nr 4 do ustawy o podatku VAT, usługi w zakresie ochrony zdrowia są zwolnione od podatku VAT, więc Wnioskodawca prowadzący praktykę dentystyczną nie jest podatnikiem podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), dalej zwanej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Jak wynika z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Należy również zauważyć, iż podstawowa stawka podatku - w myśl art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy o VAT, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku oraz zwolnienie od podatku.

Stosownie natomiast do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku VAT, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 9 powołanego załącznika ustawodawca wymienił usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2).

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca będzie ubiegać się o dofinansowania projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa XXX na lata 2007 - 2013). Projekt przeznaczony do dofinansowania dotyczy dotacji dla praktyki dentystycznej, na wydatki inwestycyjne związane z rozwojem firmy. W wyniku realizacji projektu stworzony zostanie nowy jednostanowiskowy gabinet stomatologiczny. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i wykonuje czynności zwolnione od podatku od towarów i usług. Ponadto zakupione towary i usługi będą służyły czynnościom zwolnionym od podatku VAT.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, iż Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z przedmiotowym projektem. Powyższe wynika z faktu, iż w opisanej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek określony w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, tj. istnienie związku pomiędzy nabytymi towarami i usługami, a wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi. Zainteresowany nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT i nie wykonuje czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Ponadto należy zauważyć, iż zawarty w art. 86 ust. 1 ustawy warunek, nie zostanie spełniony także w sytuacji gdy Zainteresowany dokona rejestracji jako podatnik podatku VAT. W takim bowiem przypadku wykonywane przez Wnioskodawcę usługi medyczne sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 85.2, korzystałby ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy, co neguje istnienie związku zakupów z czynnościami opodatkowanymi, wymaganego przepisem.

W zakresie ww. projektu nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawnej możliwości odzyskania podatku VAT w związku z planowanymi zakupami towarów i usług na podstawie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl