ILPP1/443-302/09-3/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-302/09-3/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej (...) przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2009 r. (data wpływu 11 marca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 maja 2009 r. (data wpływu 13 maja 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT z tytułu realizowanego projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT z tytułu realizowanego projektu. Powyższy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 maja 2009 r. o doprecyzowanie opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego oraz o informację dotyczącą aktualnej nazwy Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca opracowuje w chwili obecnej projekt kompleksowej informatyzacji placówki. Projekt będzie obejmował dostawy - sprzętu komputerowego oraz oprogramowania, jak również usługi - wdrożenia systemu informatycznego i szkolenia. Realizacja projektu zaplanowana jest na okres 2009-2011. Wdrożony w ramach projektu Zintegrowany System Informatyczny pozwoli w nowoczesny sposób prowadzić dokumentację medyczną pacjentów we wszystkich działach Szpitala, wymieniać informacje oraz przesyłać obrazy i wyniki badań pomiędzy zainteresowanymi stanowiskami lekarskimi. Końcowym etapem ZSI będzie archiwizacja dokumentacji w systemie cyfrowym, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 21 grudnia 2006 r. w sprawie rodzajów i zakresu dokumentacji medycznej w zakładach opieki zdrowotnej oraz sposobu jej przetwarzania (Dz. U. Nr 247, poz. 1819 z późn. zm.). Opisany projekt będzie przedmiotem wniosku o dotację ze środków unijnych składanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego (...) na lata 2007-2013.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca informuje, iż kod działalności Szpitala, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU 1997) mieści się w grupowaniu 85.11 - usługi świadczone przez szpitale. Zaplanowana inwestycja (kompleksowa informatyzacja placówki) służyć będzie prowadzeniu statutowej działalności Szpitala, czyli udzielaniu świadczeń medycznych (działalność zwolniona od podatku VAT). Nie będzie związana ze świadczeniem usług opodatkowanych VAT. Wspomniane w opisie projektu szkolenia są niezbędnym elementem procesu wdrażania systemu informatycznego w Szpitalu. Nie Szpital będzie je prowadził, lecz odwrotnie - usługi szkoleniowe będą świadczone na rzecz pracowników Szpitala przez wybraną w drodze przetargu firmę informatyczną, wdrażającą Zintegrowany System Informatyczny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy istnieje możliwość prawna odzyskania przez Wnioskodawcę podatku VAT w związku z realizacją opisanego powyżej projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, ze względu na prowadzoną działalność medyczną (kod PKD 2004 - 8511Z; kod PKD 2007 - 8610Z) nie będzie miał możliwości prawnej odliczenia podatku VAT od realizowanej inwestycji. Świadczenia medyczne są zwolnione od podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) cyt. ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w towarach i usługach, które zostały przez niego zakupione, jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów i usług, a podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej.

Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w rezultacie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków wskazanych w ustawie o VAT.

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Podstawowa stawka podatku - w myśl art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku od towarów i usług usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym w poz. 9 wskazano usługi o symbolu PKWiU ex 85 - "usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2)".

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca, będący publicznym zakładem opieki zdrowotnej, prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług medycznych, które zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU z 1997 r.) mieszczą się w grupowaniu 85.11. - usługi świadczone przez szpitale i są zwolnione od podatku VAT. Zainteresowany zamierza zrealizować projekt kompleksowej informatyzacji placówki, który będzie finansowany ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego (...) na lata 2007-2013. Projekt będzie obejmował dostawy - sprzętu komputerowego oraz oprogramowania, jak również usługi - wdrożenia systemu informatycznego i szkolenia. Realizacja projektu zaplanowana jest na okres 2009-2011. Wdrożony w ramach projektu Zintegrowany System Informatyczny pozwoli w nowoczesny sposób prowadzić dokumentację medyczną pacjentów we wszystkich działach Szpitala, wymieniać informacje oraz przesyłać obrazy i wyniki badań pomiędzy zainteresowanymi stanowiskami lekarskimi. Końcowym etapem ZSI będzie archiwizacja dokumentacji w systemie cyfrowym. Ponadto, Wnioskodawca informuje, iż zaplanowana inwestycja służyć będzie prowadzeniu statutowej działalności Szpitala, czyli udzielaniu świadczeń medycznych, korzystających ze zwolnienia od podatku VAT. Nie będzie natomiast związana ze świadczeniem usług opodatkowanych VAT. Usługi szkoleniowe, stanowiące niezbędny element procesu wdrażania systemu informatycznego w Szpitalu, będą świadczone na rzecz pracowników Szpitala przez wybraną w drodze przetargu firmę informatyczną, wdrażającą Zintegrowany System Informatyczny.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony, ponieważ przedmiotowa inwestycja będzie związana ze świadczeniem usług w zakresie ochrony zdrowia, które na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy w związku z poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy są zwolnione od podatku VAT. Zatem, towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Tym samym, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W zakresie przedmiotowego projektu Strona nie będzie miała również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 10 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 10 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia ani odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach realizowanego projektu inwestycyjnego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl