ILPP1/443-301/10-6/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-301/10-6/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miejskiego Ośrodka Kultury, przedstawione we wniosku z dnia 8 marca 2010 r. (data wpływu 15 marca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 maja 2010 r. (data wpływu 21 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT wręczenia upominków i nagród oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT wręczenia upominków i nagród oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego. Powyższy wniosek uzupełniono pismem z dnia 18 maja 2010 r. o doprecyzowanie stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Miejski Ośrodek Kultury organizuje konkursy, quizy, wystawy, rajdy i inne imprezy o charakterze kulturalno-rozrywkowym, mające na celu kształtowanie postaw pro-ekologicznych i popularyzację kultury ekologicznej wśród dzieci i młodzieży.

Przedmiotowe usługi finansowane są w przeważającej części z dotacji podmiotowej, otrzymywanej z budżetu Gminy oraz dotacji przyznawanych przez WFOŚiGW, związanych bezpośrednio z realizacją określonych zadań. Usługi te sklasyfikowane zostały przez Urząd Statystyczny wg PKWiU pod symbolem 92.32.10-00.00 - "usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych" oraz 63.30.11-00.00 - "usługi organizowania imprez turystycznych z kompleksowym programem".

Udział w ww. imprezach jest nieodpłatny. Do usług tych Zainteresowany stosuje zwolnienie od podatku od towarów i usług.

W ramach prowadzonej działalności ekologiczno-kulturalnej i organizowanych cyklicznie konkursów wręczane są upominki, a za punktowane miejsca - nagrody (książki, plecaki, sprzęt komputerowy, puchary, udział w zorganizowanych dla laureatów konkursów - wycieczkach itp.).

W związku z zakupem nagród i upominków Ośrodek dokonuje odliczenia podatku naliczonego, a w momencie ich rozdania wystawiona zostaje faktura wewnętrzna z należnym podatkiem od towarów i usług.

W uzupełnieniu z dnia 18 maja 2010 r. Zainteresowany informuje, iż:

1.

nie jest podmiotem kwalifikującym się do systemu oświaty zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.),

2.

upominki i nagrody nabywane są w celu rozdania ich uczestnikom i zwycięzcom konkursów,

3.

przekazywane są nieodpłatnie, a jedynym warunkiem otrzymania upominku jest udział w konkursie, a nagrody - zajęcie punktowanego miejsca,

4.

nie są przekazywane za inne świadczenia wzajemne,

5.

konkursy o tematyce ekologicznej oraz pozostałe konkursy organizowane są przez MOK w ramach zadań statutowych. Udział w tych konkursach jest nieodpłatny. Jedynymi wyjątkami są: konkurs tańca nowoczesnego i turnieje szachowe, w których pobierana jest opłata akredytacyjna.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wręczanie uczestnikom konkursów nagród i upominków (w tym: udział w wycieczce) rodzi obowiązek naliczania i odprowadzania należnego podatku od towarów i usług, a podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, przekazywane upominki i nagrody (o ile nie spełniają definicji prezentów o małej wartości) podlegają opodatkowaniu, bowiem nieodpłatna dostawa towarów, która nie może być uznana za darmową próbkę lub prezent o małej wartości, jest rozumiana jako niezwiązana z prowadzonym przedsiębiorstwem.

Artykuł 7 ust. 3 ustawy o VAT, wyłącza z opodatkowania tylko przekazywanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

W takim przypadku wszelkie inne przekazanie towarów podlega opodatkowaniu, a podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Natomiast czynność przekazania towarów zakwalifikowanych do prezentów o małej wartości, nie podlega opodatkowaniu, a prawo podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynika z art. 86 ust. 8 pkt 2 ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z unormowaniem zawartym w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Natomiast, przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 oraz - w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ustawy.

I tak, zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Stosownie do treści art. 7 ust. 3 ustawy, przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Z przywołanych przepisów wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega nie tylko nieodpłatne przekazanie towarów na cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem, ale także nieodpłatne przekazanie wszelkich towarów związanych z prowadzonym przedsiębiorstwem (z wyjątkiem towarów określonych w art. 7 ust. 3). Dla opodatkowania danej czynności nieodpłatnego przekazania istotne jest także to, czy podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części.

Z kolei, stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług muszą być spełnione łącznie dwa warunki, a mianowicie:

* brak związku świadczonych usług z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem,

* istnienie prawa podatnika do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca organizuje konkursy, quizy, wystawy, rajdy i inne imprezy o charakterze kulturalno-rozrywkowym, mające na celu kształtowanie postaw pro-ekologicznych i popularyzację kultury ekologicznej wśród dzieci i młodzieży. Udział w tych konkursach jest nieodpłatny. Jedynymi wyjątkami są: konkurs tańca nowoczesnego i turnieje szachowe, za które pobierana jest opłata akredytacyjna.

W ramach prowadzonej działalności ekologiczno-kulturalnej i organizowanych cyklicznie konkursów wręczane są upominki, a za punktowane miejsca - nagrody (książki, plecaki, sprzęt komputerowy, puchary, udział w zorganizowanych dla laureatów konkursów - wycieczkach itp.).

Upominki i nagrody nabywane są w celu rozdania ich uczestnikom i zwycięzcom konkursów. Przekazywane są nieodpłatnie, a jedynym warunkiem otrzymania upominku jest udział w konkursie, a nagrody - zajęcie punktowanego miejsca. Ww. nagrody nie są również przekazywane za inne świadczenia wzajemne. w związku z zakupem nagród i upominków Ośrodek dokonuje odliczenia podatku naliczonego, a w momencie ich rozdania wystawiona zostaje faktura wewnętrzna z należnym podatkiem od towarów i usług.

W analizowanej sprawie należy zaznaczyć, iż w wydanych interpretacjach z dnia 14 czerwca 2010 r., nr ILPP1/443-301/10-4/AW, ILPP1/443-301/10-5/AW stwierdzono, iż prowadzona przez Wnioskodawcę działalność pro-ekologiczna, w ramach której wręczane są uczestnikom i zwycięzcom upominki oraz nagrody, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w części dotyczącej świadczenia przez Wnioskodawcę usług pro-ekologicznych, za które nie jest pobierana opłata (sklasyfikowanych zgodnie z PKWiU pod symbolem 92.32.10-00.00 i 63.30.11-00.00) oraz korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w części dotyczącej świadczenia usług za które jest pobierana opłata akredytacyjna (które zostały sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU pod symbolem 92.32.10-00.00).

Zatem biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz opis sprawy należy wskazać, iż wydawane uczestnikom upominki, a zwycięzcom nagrody, tj. książki, plecaki, sprzęt komputerowy, puchary, a także wycieczki itp., są przekazywane nieodpłatnie w związku z prowadzoną działalnością, która nie jest opodatkowana podatkiem VAT oraz korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W tym miejscu należy wskazać, iż w przypadku nieodpłatnego świadczenia na rzecz laureata konkursów usług (przekazanie wycieczek), czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż przedmiotowe przekazanie związane jest z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością (realizacja zadań statutowych).

Natomiast dla ustalenia, czy nieodpłatna dostawa upominków i nagród stanowiących towary w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy podlega opodatkowaniu niezbędne jest rozstrzygnięcie, czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu ich nabycia.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Artykuł 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Dodatkowo należy podkreślić, iż podatnik w momencie nabycia towarów oraz usług powinien określić, czy nabywane przez niego towary i usługi będą wykorzystywane w prowadzonej przez niego działalności opodatkowanej. w konsekwencji należy wskazać, iż podatnik może odliczyć podatek naliczony w sytuacji, gdy występuje związek pomiędzy poniesionymi wydatkami a wykonywanymi z tytułu prowadzonej działalności czynnościami opodatkowanymi.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdza się, iż w analizowanej sprawie nieodpłatne przekazanie upominków oraz nagród (stanowiących towar) w ramach prowadzonej działalności pro-ekologicznej, nie jest opodatkowane podatkiem VAT, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie zostaną spełnione przesłanki określone w art. 7 ust. 2 ustawy, dotyczące prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z ww. czynnościami (poniesione wydatki nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych).

Reasumując, należy stwierdzić, iż wręczanie uczestnikom konkursów nagród i upominków (w tym udział w wycieczce) nie jest opodatkowane podatkiem VAT z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie zostaną spełnione dyspozycje wynikające z art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy. Zainteresowany nie ma również prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie upominków i nagród, ponieważ poniesione wydatki nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie faktycznym, które nie zostały objęte pytaniem oraz własnym stanowiskiem w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności wystawiania faktur wewnętrznych w związku z poniesionymi wydatkami na zakup upominków i nagród.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). w związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Ponadto należy wskazać, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT wręczenia upominków i nagród oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego. Kwestia dotycząca stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług związanych z działalnością pro-ekologiczną świadczonych nieodpłatnie oraz za które pobierana jest opłata akredytacyjna została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji z dnia 14 czerwca 2010 r. nr ILPP1/443-301/10-4/AW. Natomiast w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku nieodpłatnych usług organizowania imprez turystycznych z kompleksowym programem (PKWiU 63.30.11-00.00) została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji z dnia 14 czerwca 2010 r. nr ILPP1/443-301/10-5/AW.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl