ILPP1/443-3/13-3/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-3/13-3/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 24 grudnia 2012 r. (data wpływu 31 grudnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 lutego 2013 r. (data wpływu 20 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieodpłatnego przekazania usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieodpłatnego przekazania usług. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 19 lutego 2013 r. zawierającym korektę treści wniosku z dnia 24 grudnia 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione (po uwzględnieniu korekty zawartej w piśmie z dnia 19 lutego 2013 r.) następujące zdarzenie przyszłe.

S.A. (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) jest polską spółką kapitałową zarejestrowaną dla celów VAT w Polsce. Głównym przedmiotem działalności jest wybudowanie odcinka autostrady (dalej: Odcinek Autostrady), a także utrzymanie i eksploatacja Odcinka Autostrady (czynność opodatkowana VAT).

Jednocześnie, w związku z powyższą działalnością, Spółka zobowiązana była (na podstawie umowy zawartej z podmiotem udzielającym Spółce koncesji, tj. ze Skarbem Państwa działającym poprzez Ministra Infrastruktury, na eksploatację Odcinka Autostrady) do poniesienia nakładów na wybudowanie infrastruktury towarzyszącej w postaci sieci energetycznej wzdłuż obsługiwanego przez nią Odcinka Autostrady (dalej: Infrastruktura), która to jest niezbędna do prawidłowej eksploatacji Odcinka Autostrady (wybudowanie Infrastruktury stanowi jeden z warunków otrzymania koncesji na budowę i eksploatację Odcinka Autostrady). Ponosząc przedmiotowe nakłady na wybudowanie Infrastruktury, Spółka odliczała VAT naliczony wynikający z faktur dotyczących nakładów na wybudowanie Infrastruktury.

Infrastruktura została wybudowana przez podwykonawcę działającego na zlecenie Spółki głównie na nieruchomościach stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego oraz osób fizycznych. Jednocześnie, po zakończeniu procesu inwestycyjnego, Infrastruktura została przyłączona do sieci energetycznych należących do lokalnych podmiotów zajmujących się przesyłem i dystrybucją energii elektrycznej (dalej: Przedsiębiorstwa sieciowe) na terenach przez które przebiega obsługiwany przez Spółkę Odcinek Autostrady.

Infrastruktura jest wykazywana w księgach rachunkowych i podatkowych Spółki jako nakłady w obcym środku trwałym (wchodzące w zakres łącznych nakładów poniesionych na wybudowanie autostrady, która jako budowla inżynieryjna wraz z takimi obiektami, jak wiadukty, węzły, przejścia dla zwierząt itp., stanowi nakład inwestycyjny w obcym środku trwałym).

Obecnie Spółka rozważa możliwość nieodpłatnego przeniesienia własności Infrastruktury (nieodpłatne przekazanie Infrastruktury) na rzecz Przedsiębiorstw sieciowych.

Takie działanie jest uzasadnione z uwagi na fakt, iż Spółka jest podmiotem wyspecjalizowanym w zakresie eksploatacji autostrad płatnych (dla takiego celu została powołana i posiada odpowiednią koncesję w tym zakresie). Natomiast wybudowanie Infrastruktury przez Spółkę wynikało wyłącznie z faktu, iż Spółka realizowała inwestycję polegającą na budowie Odcinka Autostrady, w związku z czym była zobowiązana również do poniesienia nakładów na wybudowanie Infrastruktury. Niemniej jednak, celem działalności Spółki nie jest ani eksploatacja Infrastruktury ani wykorzystanie jej do celów działalności gospodarczej (Infrastruktura będzie wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej przez Przedsiębiorstwa sieciowe). Co więcej, przekazanie Infrastruktury do innego podmiotu pozwoli Spółce na ograniczenie kosztów związanych z utrzymaniem Infrastruktury.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy przekazanie Infrastruktury przez Spółkę na rzecz Przedsiębiorstw sieciowych stanowi świadczenie usług w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.

2.

Czy nieodpłatne przekazanie Infrastruktury przez Spółkę na rzecz Przedsiębiorstw sieciowych nie podlega opodatkowaniu VAT na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

W ocenie Spółki, przekazanie Infrastruktury przez Spółkę na rzecz Przedsiębiorstw sieciowych stanowi czynność polegającą na świadczeniu usług w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. Stanowisko to znajduje potwierdzenie w praktyce organów podatkowych.

Ad. 2.

Zdaniem Spółki nieodpłatne przekazanie Infrastruktury przez Spółkę na rzecz Przedsiębiorstw sieciowych nie podlega opodatkowaniu VAT na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, z uwagi na związek takiego przekazania z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Spółkę.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy.

Ad. 1.

Jak stanowi art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, świadczenie usług oznacza każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

W świetle powyższego oraz mając na uwadze przedstawiony stan sprawy, nie ulega wątpliwości, iż przekazanie Infrastruktury przez Spółkę może podlegać opodatkowaniu VAT wyłącznie jako dostawa towarów bądź jako świadczenie usług.

W tym kontekście należy wskazać na ugruntowaną praktykę organów podatkowych, która jednoznacznie potwierdza, iż przekazanie infrastruktury przesyłowej wybudowanej na cudzym gruncie i podłączonej do sieci przesyłowej przez podmiot, który poniósł koszt budowy (wytworzenia) tej infrastruktury, jest traktowane jak świadczenie usług w rozumieniu przepisów w zakresie VAT.

Przykładowo w interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 28 marca 2012 r., sygn. IPPP1/443-114/12-2/AW, potwierdzono, że:

" (...) należy uznać, że przekazanie na rzecz Miasta Infrastruktury wybudowanej na gruncie należącym do Miasta stanowić będzie świadczenie usług (jako świadczenie nie stanowiące dostawy towarów). Jednocześnie Wnioskodawca nie otrzyma z tytułu przekazania Infrastruktury bezpośrednio zapłaty ani zwrotu kosztów w jakiejkolwiek postaci. Zatem w wyniku przekazania Infrastruktury dojdzie do nieodpłatnego świadczenia usług przez Wnioskodawcę na rzecz Miasta. Wskazana konkluzja ma również zastosowanie w odniesieniu do nieodpłatnego przekazania przez Wnioskodawcę Infrastruktury na rzecz stosownych operatorów sieci (...)".

Analogiczne stanowisko zajął również Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 1 marca 2012 r., sygn. ILPP1/443-1532/11-2/HW. W interpretacji tej wskazano, że:

" (...) Zauważyć w tym miejscu należy, iż w świetle powołanych przepisów Kodeksu cywilnego Spółka w momencie nieodpłatnego przekazania przebudowanego kolidującego odcinka sieci nie jest właścicielem przedmiotowej inwestycji, bowiem jest on już włączony do sieci i stanowiąc część istniejącej sieci należącej do podmiotu zarządzającego tą siecią stanowi jedną całość. Tym samym, nieodpłatne przekazanie przebudowanego odcinka sieci do podmiotu zarządzającego daną siecią należy traktować jako świadczenie usług, bowiem jest to w istocie przekazanie jedynie poniesionych nakładów (...)".

Podobne stanowisko można również wywieść z interpretacji podatkowych wydanych m.in. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w dniu 11 marca 2011 r., sygn. ILPP1/443-1563/09-4/AI, czy interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy wydanej w dniu 21 grudnia 2009 r., sygn. ITPP1/443-931/09/AT.

W świetle wskazanej powyżej praktyki organów podatkowych należy stwierdzić, iż przeniesienie własności infrastruktury przesyłowej wybudowanej na cudzym gruncie i podłączonej do sieci przesyłowej przez podmiot, który poniósł koszt budowy (wytworzenia) tej infrastruktury, jest traktowane jak świadczenie usług w rozumieniu przepisów w zakresie VAT. Z tego też względu, w pełni uzasadnione jest stanowisko Wnioskodawcy, iż przekazanie Infrastruktury na rzecz przedsiębiorstwa sieciowego będzie stanowić świadczenie usług w rozumieniu ustawy o VAT.

Ad. 2.

Jak wskazano w stanie sprawy, Spółka rozważa nieodpłatne przekazanie Infrastruktury na rzecz Przedsiębiorstwa sieciowego. Jednocześnie, co wykazano w uzasadnieniu stanowiska Wnioskodawcy w zakresie Pytania nr 1, przekazanie Infrastruktury przez Spółkę powinno być traktowane jak świadczenie usług.

Z tego też względu, aby ocenić czy takie nieodpłatne przekazanie Infrastruktury będzie podlegało opodatkowaniu VAT po stronie Spółki należy odwołać się do przepisu art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT dotyczącego opodatkowania przypadków nieodpłatnego świadczenia usług, które we wskazanych szczególnych sytuacjach jest traktowane analogicznie jak świadczenie usług za wynagrodzeniem.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również wszelkie nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika VAT.

Z przepisu tego wynika, iż opodatkowaniu VAT podlega tylko takie nieodpłatne świadczenie usług, które nie jest związane z działalnością gospodarczą prowadzoną przez podatnika VAT.

W przedmiotowej sytuacji przepis art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT nie będzie miał zastosowania, gdyż wybudowanie i przekazanie Infrastruktury jest realizowane w zgodzie z celem działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę.

Po pierwsze, wybudowanie Infrastruktury przez Spółkę stanowiło warunek uzyskania koncesji na eksploatację Odcinka Autostrady, co natomiast stanowi główny przedmiot działalności gospodarczej Spółki.

Po drugie, Infrastruktura jest niezbędna do efektywnego prowadzenia działalności gospodarczej przez Spółkę polegającej na eksploatacji Odcinka Autostrady. Niemniej jednak Spółka nie posiada odpowiednich służb i zasobów aby tę Infrastrukturę używać. Dlatego też, dla zachowania możliwości efektywnej eksploatacji Odcinka Autostrady konieczne może być przekazanie tej Infrastruktury do podmiotu (np. Przedsiębiorstwa sieciowego), które będzie w stanie zapewnić pełną operacyjność tej Infrastruktury.

Po trzecie, przekazanie Infrastruktury przez Spółkę będzie w pełni zgodne z podstawowymi celami działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę, pozwoli bowiem na skupienie się na głównym przedmiocie działalności Spółki (eksploatacji Odcinka Autostrady).

Po czwarte, przekazanie Infrastruktury przez Spółkę jest w pełni uzasadnione z przyczyn ekonomicznych. W efekcie przekazania Infrastruktury Spółka eliminuje potencjalne koszty związane z utrzymywaniem tej Infrastruktury.

W świetle powyższego, nie ulega wątpliwości, iż wybudowanie oraz nieodpłatne przekazanie Infrastruktury przez Spółkę pozostaje w związku z główną działalnością gospodarczą prowadzoną przez Spółkę. Z tego też względu, nie powinno budzić wątpliwości, że czynność nieodpłatnego przekazania tej Infrastruktury powinna być klasyfikowana jako nieodpłatne świadczenie usług pozostające w związku z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Spółkę.

Dlatego też, w tym przypadku nie znajdzie zastosowania art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT (z uwagi na związek nieodpłatnego przekazania z prowadzoną działalnością gospodarczą), a przez to nie dojdzie do opodatkowania czynności polegającej na nieodpłatnym przekazaniu Infrastruktury przez Spółkę na rzecz Przedsiębiorstwa sieciowego.

Jednocześnie Spółka podkreśla, iż praktyka organów podatkowych potwierdza prawidłowość stanowiska Spółki. Przykładowo w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 31 maja 2012 r., sygn. IPPP1/443-289/12-2/AP, wskazano, że:

" (...) z uwagi zaś na fakt, iż opisane przez Spółkę przekazanie infrastruktury drogowej nastąpi bez wynagrodzenia, kwestia uznania tej czynności za świadczenie usług powinna być rozważana na gruncie ww. art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. (...) wybudowanie infrastruktury drogowej i jej nieodpłatne przekazanie nastąpiło w związku i na cele prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej. Zatem przedmiotowe przekazanie nie może być traktowane jako odpłatne świadczenie usług w rozumieniu ww. art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, który to przepis nie znajdzie w przedmiotowej sprawie zastosowania (...)".

Podobne stanowisko zajął również Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 21 listopada 2011 r., sygn. ILPP2/443-1117/11-2/SJ. W interpretacji tej podkreślono, że:

" (...) przekazując nieodpłatnie nakłady poniesione w związku z wykonaniem przebudowy infrastruktury drogowej w postaci m.in.: przebudowy istniejącej drogi, budowie wjazdów i zjazdów do marketu, budowie lub przebudowie sygnalizacji świetlnej, budowie chodnika przy drodze dojazdowej, budowie przystanków komunikacji miejskiej, budowę lub zabezpieczenie elementów sieci wodno-kanalizacyjnej, elektroenergetycznej, czy gazowej itp. oraz infrastruktury technicznej umożliwiającej funkcjonowanie marketu, na gruncie niestanowiącym własności Spółki, Wnioskodawca świadczy usługę. Jednakże w świetle art. 8 ust. 2 ustawy, czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ przekazywana nieodpłatnie inwestycja związana jest z prowadzonym przez Zainteresowanego przedsiębiorstwem (...)".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę i odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi zostaje wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Wypłacający wynagrodzenie otrzymuje w zamian świadczenie przynoszące mu korzyść.

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie nie będące dostawą towarów.

Z powyższego jednoznacznie wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z unormowaniami zawartymi w ww. przepisach w pewnych, w ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

I tak, art. 8 ust. 2 ustawy stanowi, iż za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 ustawy, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

Zatem, aby nieodpłatne świadczenie uznać za odpłatne świadczenie usług, a zatem za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być ono świadczone na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest polską spółką kapitałową zarejestrowaną dla celów VAT w Polsce. Głównym przedmiotem działalności Spółki jest wybudowanie Odcinka autostrady, a także jego utrzymanie i eksploatacja (czynność opodatkowana podatkiem VAT). W związku z powyższą działalnością, Spółka zobowiązana była (na podstawie umowy zawartej z podmiotem udzielającym Spółce koncesji, tj. ze Skarbem Państwa działającym poprzez Ministra Infrastruktury, na eksploatację Odcinka Autostrady) do poniesienia nakładów na wybudowanie infrastruktury towarzyszącej w postaci sieci energetycznej wzdłuż obsługiwanego przez nią Odcinka Autostrady (dalej: Infrastruktura), która to jest niezbędna do prawidłowej eksploatacji Odcinka Autostrady (wybudowanie Infrastruktury stanowi jeden z warunków otrzymania koncesji na budowę i eksploatację Odcinka Autostrady).

Ponosząc przedmiotowe nakłady na wybudowanie Infrastruktury, Spółka odliczała VAT naliczony wynikający z faktur dotyczących nakładów na wybudowanie Infrastruktury.

Infrastruktura została wybudowana przez podwykonawcę działającego na zlecenie Spółki głównie na nieruchomościach stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego oraz osób fizycznych. Jednocześnie, po zakończeniu procesu inwestycyjnego, Infrastruktura została przyłączona do sieci energetycznych należących do lokalnych podmiotów zajmujących się przesyłem i dystrybucją energii elektrycznej (dalej: Przedsiębiorstwa sieciowe) na terenach przez które przebiega obsługiwany przez Spółkę Odcinek Autostrady.

Infrastruktura jest wykazywana w księgach rachunkowych i podatkowych Spółki jako nakłady w obcym środku trwałym wchodzące w zakres łącznych nakładów poniesionych na wybudowanie autostrady, która jako budowla inżynieryjna wraz z takimi obiektami, jak wiadukty, węzły, przejścia dla zwierząt itp., stanowi nakład inwestycyjny w obcym środku trwałym).

Obecnie Spółka rozważa możliwość nieodpłatnego przeniesienia własności Infrastruktury (nieodpłatne przekazanie Infrastruktury) na rzecz Przedsiębiorstw sieciowych.

Odnosząc się do powyższego wskazać należy, iż wyjaśnienia wymaga kwestia zakwalifikowania czynności nieodpłatnego przekazania Infrastruktury w postaci sieci energetycznej jako nieodpłatnego świadczenia usług.

Stosownie do art. 47 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), zwanej dalej k.c., część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych. Jak stanowi § 2 cyt. przepisu, częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego. Przedmioty połączone z rzeczą tylko dla przemijającego użytku nie stanowią jej części składowych (art. 47 § 3 k.c.).

W art. 48 k.c. postanowiono, iż z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.

Ponadto w art. 49 § 1 k.c. wskazano, iż urządzenia służące do doprowadzania lub odprowadzania płynów, pary, gazu, energii elektrycznej oraz inne urządzenia podobne nie należą do części składowych nieruchomości, jeżeli wchodzą w skład przedsiębiorstwa. Osoba, która poniosła koszty budowy urządzeń, o których mowa w § 1, i jest ich właścicielem, może żądać, aby przedsiębiorca, który przyłączył urządzenia do swojej sieci, nabył ich własność za odpowiednim wynagrodzeniem, chyba że w umowie strony postanowiły inaczej. Z żądaniem przeniesienia własności tych urządzeń może wystąpić także przedsiębiorca (art. 49 § 2 k.c.).

Zaznaczyć należy, iż przesłanka wynikająca z art. 49 § 1 k.c. jest spełniona z chwilą podłączenia wymienionych w tym przepisie urządzeń do sieci należących do przedsiębiorstwa lub zakładu.

Zauważyć w tym miejscu należy, iż w świetle powołanych przepisów Kodeksu cywilnego Spółka w momencie nieodpłatnego przekazania wybudowanej Infrastruktury, która po zakończeniu procesu inwestycyjnego, została przyłączona do sieci energetycznych należących do lokalnych podmiotów zajmujących się przesyłem i dystrybucją energii elektrycznej (tekst jedn.: Przedsiębiorstw sieciowych) na terenach przez które przebiega obsługiwany przez Spółkę Odcinek Autostrady, nie będzie właścicielem przedmiotowej inwestycji, bowiem jest ona już włączona do sieci i stanowiąc część istniejącej sieci należącej do Przedsiębiorstw sieciowych stanowi jedną całość.

Tym samym nieodpłatne przekazanie tej inwestycji na rzecz Przedsiębiorstw sieciowych należy traktować jako świadczenie usług, bowiem jest to w istocie przekazanie jedynie poniesionych nakładów.

W związku z powyższym koniecznym jest rozważenie kwestii zakwalifikowania przedmiotowej czynności nieodpłatnego przekazania wybudowanej Infrastruktury na rzecz Przedsiębiorstw sieciowych jako nieodpłatnego świadczenia usług, które nie będzie podlegało regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy zauważyć, że powołany przepis art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy nie uzależnia faktu opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika od prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tym świadczeniem.

Jak wynika z opisu sprawy, Spółka w związku z głównym przedmiotem swojej działalności, (tekst jedn.: wybudowanie Odcinka Autostrady, a także jego utrzymanie i eksploatacja) zobowiązana była (na podstawie umowy zawartej z podmiotem udzielającym Spółce koncesji, tj. ze Skarbem Państwa działającym poprzez Ministra Infrastruktury, na eksploatację Odcinka Autostrady) do poniesienia nakładów na wybudowanie infrastruktury towarzyszącej w postaci sieci energetycznej wzdłuż obsługiwanego przez nią Odcinka Autostrady (dalej: Infrastruktura), która to jest niezbędna do prawidłowej eksploatacji Odcinka Autostrady (wybudowanie Infrastruktury stanowi jeden z warunków otrzymania koncesji na budowę i eksploatację Odcinka Autostrady). Jednakże celem działalności Spółki nie jest ani eksploatacja Infrastruktury ani wykorzystanie jej do celów działalności gospodarczej (Infrastruktura będzie wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej przez Przedsiębiorstwa sieciowe). Co więcej, przekazanie Infrastruktury do innego podmiotu pozwoli Spółce na ograniczenie kosztów związanych z utrzymaniem Infrastruktury.

Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, iż przekazując nieodpłatnie nakłady poniesione w związku z wykonaniem Infrastruktury, która po zakończeniu procesu inwestycyjnego, została przyłączona do sieci energetycznych należących do lokalnych podmiotów zajmujących się przesyłem i dystrybucją energii elektrycznej (tekst jedn.: Przedsiębiorstw sieciowych), Spółka będzie świadczyć usługę. Jednakże w świetle art. 8 ust. 2 ustawy, czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ przekazywana nieodpłatnie inwestycja związana będzie z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem.

Reasumując, nieodpłatne świadczenie polegające na przekazaniu Infrastruktury w postaci sieci energetycznej na rzecz Przedsiębiorstw sieciowych, będzie czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie nieodpłatnego przekazania usług. Natomiast, kwestia dotycząca zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji z dnia 26 marca 2013 r., nr ILPP1/443-3/13-4/AW.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl