ILPP1/443-282/10-5/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-282/10-5/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Leśnictwa, przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2010 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 8 marca 2010 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 11 marca 2010 r.), uzupełnionym pismami z dnia: 12 maja 2010 r. (data wpływu 17 maja 2010 r.) oraz 18 maja 2010 r. (data wpływu 21 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT z tytułu realizowanego zadania pn. "Utworzenie ośrodka rehabilitacji zwierząt". - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT z tytułu realizowanego zadania pn. "Utworzenie ośrodka rehabilitacji zwierząt". Powyższy wniosek uzupełniono pismami z dnia: 12 maja 2010 r. oraz 18 maja 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Leśnictwo (dalej: Wnioskodawca) jest gminną samorządową jednostką budżetową utworzoną na podstawie Uchwały Rady Miejskiej z 1999 r. w sprawie likwidacji zakładu budżetowego i utworzenie jednostki budżetowej o tej samej nazwie.

W świetle art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240), Zainteresowany jest jednostką budżetową nieposiadającą osobowości prawnej, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu (Gminy: Miasta), a pobrane dochody odprowadza na rachunek tegoż budżetu. Podstawą gospodarki finansowej jest plan finansowy jednostki. Leśnictwo działa na podstawie statutu, który określa przedmiot działalności. Statutową działalność Wnioskodawcy stanowi:

* prowadzenie gospodarki leśnej w lasach powierzonych w administrowanie,

* prowadzenie edukacji przyrodniczo-leśnej,

* ochrona dóbr kultury,

* sprawowanie nadzoru nad gospodarką leśną w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa,

* udzielanie opieki i pomocy zwierzętom dzikim (wolnożyjącym).

Przeważająca działalność Leśnictwa została sklasyfikowana jako gospodarka leśna o symbolu 0210Z wg PKD z roku 2007.

W rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym.

Dochody występujące u Zainteresowanego, które podlegają opodatkowaniu:

* sprzedaż drewna opałowego - stawka 7%,

* pozostała sprzedaż drewna - stawka 22%,

* dzierżawa gruntu - stawka 22%.

Zainteresowany realizuje zadanie inwestycyjne w ramach Wieloletniego Programu Inwestycyjnego pn. "Utworzenie ośrodka rehabilitacji zwierząt". Główną funkcją ośrodka będzie leczenie i rehabilitacja zwierząt dzikowystępujących na terenie miasta i okolic, wymagających okresowej pomocy człowieka w celu przywrócenia ich do środowiska naturalnego.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Leśnictwo odlicza podatek VAT naliczony od towarów i usług zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy o VAT.

Wnioskodawca prowadzi edukację przyrodniczo-leśną w formie bezpłatnych zajęć terenowych dla dzieci i młodzieży. w ramach działalności edukacyjnej wydawane są (również bezpłatnie) różne publikacje w formie broszur, kart pracy, wyklejanek, malowanek, które przeznaczone są dla uczestników zajęć. Są to zadania statutowe, na które Zainteresowany otrzymuje środki budżetowe na dany rok kalendarzowy, zgodne z zatwierdzonym planem finansowym.

Miasto jako osoba prawna rozpoczęło realizację inwestycji pn. "Utworzenie ośrodka rehabilitacji zwierząt" w ramach wieloletniego Programu Inwestycyjnego na lata 2008-2010, a jednostką realizującą będzie Wnioskodawca. w roku 2010 planowane jest otrzymanie dotacji celowej z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Ośrodek rehabilitacji zwierząt powstanie w miejscu dawnej osady leśnej. Będzie on funkcjonował w strukturze Wnioskodawcy oraz realizował statutowe działania związane z udzieleniem pomocy i opieki zwierzętom wolnożyjącym oraz prowadzeniem edukacji ekologicznej.

Główną funkcją ośrodka będzie ww. leczenie i rehabilitacja zwierząt dzikowystępujących na terenie miasta i okolic, wymagających okresowej pomocy człowieka w celu przywrócenia do środowiska naturalnego. Funkcja edukacyjna pełniona przez ośrodek będzie funkcją dodatkową, polegającą na prowadzeniu zajęć, m.in. dla dzieci i młodzieży z zakresu życia i zwyczajów dzikich zwierząt, w oparciu o ekspozycję zwierząt niezdolnych do życia w stanie wolnym.

Zakres inwestycji obejmuje w szczególności budowę przyłączy energii elektrycznej i gazu oraz własnego ujęcia wody, rozbiórkę 2 budynków gospodarczych z uwagi na ich zły stan techniczny i budowę w ich miejscu budynku weterynarii i budynku gospodarczego (magazyn karmy), przebudowę istniejącego budynku mieszkalnego na mieszkanie służbowe kierownika ośrodka z częścią administracyjną, budowę zagród, wolier i wybiegów dla zwierząt, doposażenie budynków oraz ogrodzenie i zagospodarowanie terenu.

Wszystkie koszty związane z powstaniem ośrodka rehabilitacji zwierząt zafakturowane są lub będą na Zainteresowanego. Koszty poniesione w latach 2008-2009 zostały zaksięgowane w wartościach brutto (wraz z podatkiem VAT).

W uzupełnieniu z dnia 12 maja 2010 r. Wnioskodawca wskazał, iż:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług).

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Podatnikami, w oparciu o art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, są osoby prawne jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie do ust. 2 działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów handlowców i usługodawców, w tym podatników pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Mając na uwadze powyższe zdaniem Zainteresowanego, do statutowej działalności wykonywanej przez Wnioskodawcę, tj. prowadzenie ośrodka rehabilitacji zwierząt, powinien mieć zastosowanie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych i są objęte zwolnieniem, o którym mowa w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

Stwierdzić więc należy, iż zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina - stosownie do art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) - posiada osobowość prawną wykonując zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Natomiast, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cyt. przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. gdy czynności tej dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został odliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Podstawowym warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. w związku z tą zasadą, wykluczeniu podlega możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT lub niepodlegających temu podatkowi.

Należy także zwrócić uwagę na wyjątek z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT "... z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych".

W opisanym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca, jako jednostka budżetowa nie będzie podejmował się odpłatnego świadczenia usług, w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego. Jednostka budżetowa nie będzie świadczyła odpłatnie usług na rzecz osób fizycznych, osób prawnych lub innych jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, gdyż celem jednostki jest udzielanie pomocy i opieki zwierzętom wolnożyjącym (dzikim). w sytuacji, gdy faktycznie zostanie udzielona pomoc lecznicza zwierzęciu żyjącemu w stanie wolnym, na zlecenie osoby trzeciej nie będzie pobierana odpłatność za świadczoną usługę, od podmiotu zlecającego, gdyż jednostka budżetowa wykona niniejszą usługę, jako realizacja zadania własnego jednostki samorządu terytorialnego, a nie "zlecenia osoby trzeciej".

Ponadto czynności, które podlegają opodatkowaniu - tj. w przypadku Zainteresowanego świadczenie usług - by można było je opodatkować podatkiem VAT - muszą mieć charakter odpłatny. Odpłatność oznacza w tym przypadku wykonanie ich za wynagrodzeniem. w znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie nagroda. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny. Należy jednak podkreślić, że nie każda płatność, jaką otrzymuje dostawca, czy też świadczeniodawca, może być uznana za płatność (wynagrodzenie) za usługę. Przede wszystkim wskazać należy, że pomiędzy otrzymaną zapłatą a wykonanym świadczeniem (dostawą towarów czy też usługą) powinien istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia. Kwoty przekazane przez świadczeniobiorcę, jedynie przy okazji dostawy towarów czy też świadczenia usług, które nie są należne za świadczenie i w związku z jego wykonaniem nie są zapłatą, nie mogą przesądzać o odpłatności danej umowy.

Związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniami na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje za to świadczenie.

We wskazanym opisie sytuacji podatnik precyzuje, że brak odpłatności będzie cechą charakterystyczną świadczonych usług. Istnieje obiektywna możliwość wystąpienia w przyszłości pewnej formy "odpłatności" w sytuacji zawarcia porozumienia międzygminnego pomiędzy Miastem Gminą, której jednostką organizacyjną jest Wnioskodawca a inną gminą w rozumieniu art. 74 ustawy o samorządzie gminnym, którego treścią będzie przejęcie zadań innej Gminy przez Gminę - Zainteresowanego. Porozumienie powyższe nie będzie źródłem "odpłatności" za świadczenie usług, gdyż w rozumieniu przepisów norm prawa publicznego, przejęte zostaną zadania innej gminy, a przekazane środki będą związane z przejęciem zadań, a nie odpłatnością związaną za świadczone usługi. Nadto, przekazane środki zostaną wprowadzone do budżetu Miasta, a nie bezpośrednio do planu finansowego jednostki budżetowej. Dodatkowo przekazana kwota będzie "ryczałtowa" i niezależnie od ilości faktycznie świadczonych usług w zakresie udzielenia pomocy zwierzętom żyjącym w stanie wolnym.

Podsumowując, w tym stanie rzeczy Wnioskodawca wskazał, iż towary i usługi nabywane w ramach zadania inwestycyjnego pn. "Utworzenie ośrodka rehabilitacji zwierząt" będą służyć Zainteresowanemu do wykonywania czynności niepodlegających podatkowi od towarów i usług z powodu:

a.

braku odpłatności,

b.

braku charakteru usługi w rozumieniu prowadzenia działalności gospodarczej oraz usługi w rozumieniu cywilistycznym w związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę zadań z zakresu administracji publicznej w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.

Wnioskodawca podkreśla, że porozumienie administracyjne, w przypadku jego zawarcia, należy do niewładczych form działania administracji i jest dwustronną lub wielostronną czynnością prawną z zakresu prawa administracyjnego, dokonywaną przez podmioty wykonujące administrację publiczną, a dochodzi do skutku na podstawie zgodnych oświadczeń woli tych podmiotów. Przedmiotem porozumienia są zobowiązania (ale nie w sensie cywilnoprawnym) dotyczące realizacji zadań ze sfery administracji publicznej. Porozumienia przewidują bądź wspólne wykonanie zadań nałożonych na podmioty będące stronami porozumienia, bądź przeniesienie pewnych zadań z jednego podmiotu na drugi. Porozumienie administracyjne od czynności cywilnoprawnych, odróżnia przede wszystkim jego przedmiot, który leży w sferze prawa administracyjnego a nie cywilnego. Stronami porozumienia administracyjnego mogą być wszelkie podmioty prawa administracyjnego, czyli też jednostki nieposiadające osobowości prawnej. Zakres uprawnień obowiązków objętych porozumieniem, musi leżeć w zakresie samodzielnego decydowania podmiotów zawierających porozumienie. Oznacza to, że porozumienia mogą być zawierane tylko w takiej sferze działania organów państwa, w której są one samodzielne.

Instytucja porozumienia administracyjnego może stać się formą szeroko stosowaną:

* tzw. porozumienia międzygminne,

* porozumienie o wykonywanie zadań z zakresu administracji rządowej,

* uzgodnienie treści aktu między organami.

Rozpatrując porozumienie administracyjne w płaszczyźnie prawnej, dostrzec można pewne podobieństwa do czynności cywilnoprawnych. Do grup tych podobieństw należą: swoboda podjęcia decyzji w sprawie współdziałania, równość stron, brak podległości służbowej, czy organizacyjnej stron. Zasadnicza różnica między tymi czynnościami dotyczy przedmiotu współdziałania. Przedmiotem porozumienia są zawsze sprawy leżące w sferze prawa administracyjnego, a nie cywilnego. Tak też wskazał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 27 września 1994 r., sygn. akt SA/Łd 1906/94 orzekając, że: "porozumienia komunalne, o których mowa w art. 74 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym, nie są umowami prawa cywilnego, ale swoistymi formami publicznoprawnymi. w drodze umów cywilnych (art. 9 ust. 1 ustawy) mogą być przekazywane zadania prywatnoprawne, a nie zadania publicznoprawne, których przekazywanie może następować - w ramach współdziałania komunalnego - przez utworzenie związku albo zawarcie porozumienia komunalnego" (ONSA 1995/4/161).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca jako jednostka realizująca zadanie inwestycyjne pn. "Utworzenie ośrodka rehabilitacji zwierząt" może odliczyć podatek VAT naliczony wykazany w fakturach związanych z realizacją inwestycji.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zainteresowany nie będzie mógł odliczyć podatku VAT, ponieważ towary i usługi jakie zostaną nabyte przy realizacji inwestycji będą wykorzystywane do czynności nieopodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), dalej zwaną ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Należy nadmienić, iż według art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług (art. 8 ust. 2 ustawy).

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlega generalnie odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług (za wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2). Należy wskazać, że aby można było mówić o dostawie towarów lub świadczeniu usług, czynności realizowane przez podatnika muszą być skierowane do konkretnego podmiotu (odbiorcy). Natomiast odpłatność za dostawę towarów lub świadczenie usług ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem, przy czym wynagrodzenie jakkolwiek musi być wyrażone w pieniądzu, to jednak nie musi być w tej formie dokonane. o bezpośrednim związku pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem można mówić jedynie wówczas, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść na rzecz dostawcy towaru lub świadczącego usługę i jeżeli świadczenie wzajemne pozostaje w bezpośrednim związku ze świadczeniem dokonanej czynności. Reasumując, dostawa towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wtedy, gdy pomiędzy dostawcą towaru lub świadczącym usługę i ich beneficjentem (odbiorcą) istnieje jawny lub dorozumiany stosunek prawny (umowa), w ramach którego spełniane są świadczenia wzajemne.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym i działa na podstawie statutu, który określa przedmiot działalności. Zainteresowany będzie jednostką realizującą zadanie inwestycyjne w ramach Wieloletniego Programu Inwestycyjnego pn. "Utworzenie (...)". Ośrodek rehabilitacji zwierząt powstanie w miejscu dawnej osady leśnej. Będzie on funkcjonował w strukturze Wnioskodawcy oraz realizował statutowe działania związane z udzieleniem pomocy i opieki zwierzętom wolnożyjącym oraz prowadzeniem edukacji ekologicznej.

Główną funkcją ośrodka będzie ww. leczenie i rehabilitacja zwierząt dzikowystępujących na terenie miasta i okolic, wymagających okresowej pomocy człowieka w celu przywrócenia do środowiska naturalnego. Funkcja edukacyjna pełniona przez ośrodek będzie funkcją dodatkową, polegającą na prowadzeniu zajęć, m.in. dla dzieci i młodzieży z zakresu życia i zwyczajów dzikich zwierząt, w oparciu o ekspozycję zwierząt niezdolnych do życia w stanie wolnym. Wszystkie koszty związane z powstaniem ośrodka rehabilitacji zwierząt zafakturowane są lub będą na Zainteresowanego.

Wnioskodawca, jako jednostka budżetowa nie będzie podejmowała się odpłatnego świadczenia usług, w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego. Jednostka budżetowa nie będzie świadczyła odpłatnie usług na rzecz osób fizycznych, osób prawnych lub innych jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, gdyż celem jednostki jest udzielanie pomocy i opieki zwierzętom wolnożyjącym (dzikim). w sytuacji, gdy faktycznie zostanie udzielona pomoc lecznicza zwierzęciu żyjącemu w stanie wolnym, na zlecenie osoby trzeciej nie będzie pobierana odpłatność za świadczoną usługę, od podmiotu zlecającego, gdyż jednostka budżetowa wykona niniejszą usługę, jako realizację zadania własnego jednostki samorządu terytorialnego, a nie "zlecenia osoby trzeciej".

Wnioskodawca informuje, iż towary i usługi nabywane w ramach zadania inwestycyjnego pn. "Utworzenie ośrodka rehabilitacji zwierząt" będą służyć Zainteresowanemu do wykonywania czynności niepodlegających podatkowi od towarów i usług z powodu:

a.

braku odpłatności,

b.

braku charakteru usługi w rozumieniu prowadzenia działalności gospodarczej oraz usługi w rozumieniu cywilistycznym w związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę zadań z zakresu administracji publicznej w rozumieniu.

Mając na uwadze powyższe, należy uznać, iż w ramach realizowanego projektu, Zainteresowany nie wykonuje czynności, które spełniałyby przesłanki pozwalające uznać te czynności za dostawę towarów lub świadczenie usług. Zatem w zakresie realizacji tego projektu, Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, iż Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z inwestycją pn. "Utworzenie ośrodka rehabilitacji zwierząt", ponieważ nie zostanie spełniony podstawowy warunek wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy, czyli przedmiotowe zakupy nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług.

Należy zaznaczyć, że powołany przez Wnioskodawcę przepis art. 15 ust. 6 i art. 90 ust. 2 ustawy nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym zdarzeniu przyszłym, które nie zostały objęte pytaniem oraz własnym stanowiskiem w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT z tytułu realizowanego zadania pn. "Utworzenie ośrodka rehabilitacji zwierząt". Natomiast, kwestia dotycząca zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT z tytułu zakupów materiałów i usług związanych z prowadzeniem edukacji przyrodniczo-leśnej została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji z dnia 4 czerwca 2010 r., nr ILPP1/443-282/10-6/AW.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl