ILPP1/443-272/07-2/BP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-272/07-2/BP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zakładu Opieki Zdrowotnej w G., przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2007 r. (data wpływu: 27 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania bezumownego korzystania ze sprzętu medycznego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania bezumownego korzystania ze sprzętu medycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Specjalistyczne Centrum O.i P.Z. "V-V" Sp. z o.o. na podstawie umowy przedwstępnej i protokołu przekazania otrzymała od Wnioskodawcy sprzęt medyczny. Do zawarcia umowy przyrzeczonej nie doszło, ponieważ kontrahent Wnioskodawcy przedłużał negocjacje i uchylał się od wykonania zobowiązań wynikających z umowy przedwstępnej. Ponieważ "V-V" korzystała ze sprzętu medycznego bez umowy, Wnioskodawca nie wystawiał faktur. Sprawa trafiła do sądu powszechnego. W dniu 24 sierpnia 2007 r. przed Międzynarodowym Sądem Arbitrażowym została zawarta ugoda. Według ugody Wnioskodawca otrzyma od Spółki "V-V" wynagrodzenie za bezumowne korzystanie ze sprzętu medycznego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy należy wystawić fakturę dotyczącą wynagrodzenia za bezumowne korzystanie z rzeczy.

Zdaniem Wnioskodawcy odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT nawet wtedy, gdy niezachowano warunków i form określonych przepisami prawa. Bezumowne korzystanie z rzeczy za wynagrodzeniem jako odpłatne świadczenie usługi podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 22% oraz wymaga udokumentowania fakturą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają:

* odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

* eksport towarów;

* import towarów;

* wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

* wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Za dostawę towarów w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uważa się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Przez świadczenie usług - stosownie do art. 8 ust. 1 cyt. ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ww. ustawy, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Przytoczone przepisy realizują postulat powszechności opodatkowania wyrażony w art. 1 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 347). Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów. To pozwala stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego. Państwo członkowskie może odstąpić od zasady powszechności opodatkowania wyjątkowo w wypadkach wskazanych w Dyrektywie. Wyłączenie niektórych czynności z opodatkowania zakłóciłoby bowiem naliczanie podatku VAT w sposób uniemożliwiający opodatkowanie wyłącznie ostatecznej konsumpcji.

Według art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług przez świadczenie usług rozumie się również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Przy definiowaniu świadczenia należy odwołać się do przepisów prawa cywilnego, w szczególności do art. 353 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) stanowiącego, że świadczenie może polegać na działaniu (facere) albo na zaniechaniu (non facere). Trzeba jednocześnie zaznaczyć, że świadczenie w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług powinno być spełnione na rzecz bezpośredniego konsumenta, odbiorcy świadczenia odnoszącego korzyść majątkową.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że bezumowne korzystanie ze sprzętu medycznego odbywało się za aprobatą Wnioskodawcy. Z jednej strony Wnioskodawca świadczył usługi polegające na powstrzymywaniu się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji, z drugiej zaś - kontrahent Wnioskodawcy odnosił korzyści majątkowe, za które w ugodzie zobowiązał się zapłacić wynagrodzenie. Ponieważ zawarta przez strony umowa przedwstępna była związana z wydaniem sprzętu medycznego oraz korzystaniem z niego, należy uznać, że doszło do odpłatnego świadczenia usługi w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług.

Bezumowne korzystanie ze sprzętu medycznego jako odpłatne świadczenie usługi stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 22%. Zgodnie z art. 106 cyt. ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15 ww. ustawy, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Za sprzedaż w myśl art. 2 pkt 22 cyt. ustawy uważa się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz przywołane przepisy prawa, trzeba stwierdzić, że za bezumowne korzystanie ze sprzętu medycznego należy wystawić fakturę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl