ILPP1/443-269/11-2/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-269/11-2/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 11 lutego 2011 r. (data wpływu 14 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości dokonania rejestracji jako podatnika podatku VAT przez rolnika ryczałtowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości dokonania rejestracji jako podatnika podatku VAT przez rolnika ryczałtowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni od 10 stycznia 2011 r. jest posiadaczem 37 hektarowego gospodarstwa rolnego, które otrzymała od rodziców. Wnioskodawczyni jest młodym rolnikiem i chciałaby rozliczać się na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Zainteresowana otrzymała dotację dla młodych rolników w wysokości 75.000 zł. Oprócz tego złożyła wniosek o dofinansowanie w sprawie modernizacji rolnictwa. Planowany roczny obrót Wnioskodawczyni szacuje na około 50.000 zł. Zainteresowana planuje jednocześnie zakup maszyn rolniczych w kwocie 180.000 zł.

Wnioskodawczyni wskazała, iż obecne przepisy nierówno traktują jednostkę wobec prawa, gdyż osoba prowadząca działalność gospodarczą ma prawo dokonać wyboru i od samego początku może być podatnikiem podatku VAT lub pozostać na ryczałcie.

Artykuł 43 ust. 3 i ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, stanowi o zwolnieniu rolników ryczałtowych w bieżącym roku. Ze względu na straty jakie poniesie Wnioskodawczyni w związku z objęciem tym przepisem chciałaby zrezygnować z tego zwolnienia i tak jak inni początkujący przedsiębiorcy rozliczać się na podstawie przepisów o podatku od towarów i usług. Ukazał się nawet projekt ustawy, który miał zmienić zaistniały stan prawny jednak pominięto wprowadzenie tej zmiany i pozostał przepis nierówno traktujący przedsiębiorców i rolników. W tym stanie rzeczy, tj. w obecnym stanie prawnym Zainteresowana może przystąpić do rozliczeń jako podatnik VAT dopiero w 2012 r.

W związku z tym Wnioskodawczyni poniesie duże straty finansowe ze względu na planowane inwestycje co niewątpliwie znacznie pogorszy stan finansowy, tym samym znacznie uszczupli niezbędne nakłady na otrzymane gospodarstwo rolne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy jako rolnik ryczałtowy Wnioskodawczyni będzie mogła w bieżącym roku zrezygnować ze zwolnienia w art. 43 ust. 3 i ust. 4 ustawy i tym samym dokonać rejestracji jako podatnik VAT czynny.

Zainteresowana zwraca się o udzielenie odpowiedzi mając na względzie przepisy Konstytucji w zakresie równości jednostek wobec prawa.

Zdaniem Wnioskodawczyni, przepisy prawa powinny uwzględniać zasady równości przy kształtowaniu treści prawa. Powinny równo traktować jednostki i dać im równe szanse i możliwości. Początki zarówno działalności przedsiębiorcy jak i młodego rolnika są tak samo trudne.

Wobec powyższego stanu rzeczy Zainteresowana uważa, że powinna mieć możliwość rezygnacji ze zwolnienia wyrażonego w art. 43 ust. 3 i ust. 4 i tym samym przystąpić w roku bieżącym do rejestracji jako podatnik VAT czynny. Bowiem w obecnym stanie prawnym jest to przepis bardzo krzywdzący.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak stanowi art. 15 ust. 2 tej ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 4 ustawy, w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.

Zgodnie z art. 2 pkt 19 ustawy, przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Na mocy art. 2 pkt 15 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., przez działalność rolniczą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 3 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2011 r., rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem:

1.

dokonania w poprzednim roku podatkowym dostawy produktów rolnych oraz świadczenia usług rolniczych o wartości przekraczającej 20.000 zł oraz

2.

dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2, oraz

3.

prowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.

Z obowiązującego do dnia 31 marca 2011 r. ust. 4 powołanego artykułu wynika, że rolnik ryczałtowy, który zamierza zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 pkt 3, obowiązany jest prowadzić ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 1, przez okres co najmniej 3 kolejnych miesięcy poprzedzających bezpośrednio miesiąc, od którego rolnik ten rezygnuje ze zwolnienia.

Zgodnie z art. 109 ust. 1 ustawy, podatnicy zwolnieni od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9 są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym.

Na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

W myśl art. 96 ust. 2 ustawy, w przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych.

Jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3 - tj. podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3 - rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminie przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz w art. 113 ust. 1, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia (art. 96 ust. 5 pkt 3 ustawy).

Powołane przepisy jednoznacznie wskazują, iż w okresie do dnia 31 marca 2011 r. rezygnacja ze zwolnienia może nastąpić jedynie wówczas, gdy rolnik ryczałtowy spełni łącznie następujące warunki: dokona w poprzednim roku podatkowym dostawy produktów rolnych oraz świadczenia usług rolniczych o wartości przekraczającej 20.000 zł, dokona zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2, oraz prowadził ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 1, przez okres co najmniej 3 kolejnych miesięcy poprzedzających bezpośrednio miesiąc, od którego rezygnuje ze zwolnienia.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni od 10 stycznia 2011 r. jest posiadaczem 37 hektarowego gospodarstwa rolnego, które otrzymała od rodziców. Wnioskodawczyni jest młodym rolnikiem i chciałaby rozliczać się na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Planowany roczny obrót Wnioskodawczyni szacuje na około 50.000 zł.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny wskazać należy, iż Wnioskodawczyni w okresie do dnia 31 marca 2011 r. nie może zrezygnować ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego dla rolników ryczałtowych w art. 43 ust. 3 ustawy. Powyższe wynika z faktu, iż Wnioskodawczyni w ubiegłym roku podatkowym, tj. w roku 2010 nie dokonała dostawy produktów rolnych oraz świadczenia usług rolniczych, tym samym nie uzyskała obrotu o wartości przekraczającej 20.000 zł W konsekwencji nie została spełniona obligatoryjna przesłanka umożliwiająca zastosowanie zwolnienia od podatku na ww. podstawie prawnej.

Biorąc powyższe pod uwagę, z uwagi na fakt, iż wniosek dotyczy już zaistniałego stanu faktycznego, stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.

Należy jednak wskazać, iż z dniem 1 kwietnia 2011 r. mocą art. 1 pkt 13 lit. b) ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332), art. 43 ust. 3 otrzymał brzmienie: "rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2." Natomiast w oparciu art. 1 pkt 13 lit. c) ww. ustawy, art. 43 ust. 4 został uchylony.

Zatem od 1 kwietnia 2011 r. rolnik o którym mowa w art. 2 pkt 19 ustawy, który ma zamiar dokonywać dostawy produktów rolnych może od samego początku stać się czynnym podatnikiem podatku VAT. Ważne jest, aby zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy złożył przed dokonaniem pierwszej czynności opodatkowanej tym podatkiem zgłoszenie rejestracyjne VAT - R. W przypadku jednak, gdy wcześniej dokonywał sprzedaży produktów rolnych i chce zrezygnować ze zwolnienia - może na podstawie art. 96 ust. 5 pkt 3 ustawy zrezygnować ze zwolnienia o którym mowa art. 43 ust. 3 ustawy od następnego miesiąca pod warunkiem, że przed początkiem tego miesiąca złoży zgłoszenie rejestracyjne VAT - R.

Organ podatkowy wyjaśnia ponadto, iż - stosownie do zapisów art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z roku 2005, Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) - Minister Finansów wydaje interpretacje przepisów prawa podatkowego. Skutkiem takich zapisów ww. minister nie jest uprawniony do analizy przepisów innych niż podatkowe. Tut. Organ wskazuje także, iż w kwestii stwierdzenia sprzeczności określonych przepisów prawa z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. właściwe są inne organy ochrony prawnej lub instytucje państwowe, tj. Trybunał Konstytucyjny. W przedmiocie natomiast pomocy prawnej w związku z naruszeniem praw i wolności obywateli właściwy jest Rzecznik Praw Obywatelskich.

Zatem niniejsza interpretacja nie może stwierdzać sprzeczności art. 43 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług z zapisami Konstytucji RP, bowiem należy to do kompetencji innych organów oraz wiąże się z analizą przepisów innych niż podatkowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl