ILPP1/443-268/14-3/JSK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP1/443-268/14-3/JSK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 24 marca 2014 r. (data wpływu 1 kwietnia 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 czerwca 2014 r. (data wpływu 18 czerwca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Remont grobli między stawami usytuowanymi na działkach nr 133 i 132 (...) oraz umocnienie skarp" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Remont grobli między stawami usytuowanymi na działkach nr 133 i 132 (...) oraz umocnienie skarp". Wniosek uzupełniono w dniu 18 czerwca 2014 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, nie był i nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, nie składa deklaracji VAT.

Wnioskodawca ubiega się o przyznanie pomocy w formie dofinansowania z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Lokalnej Grupy Rybackiej w ramach działania 4.1.4 ochrona środowiska lub dziedzictwa przyrodniczego na obszarach zależnych od rybactwa w celu utrzymania jego atrakcyjności lub przywrócenia potencjału produkcyjnego sektora rybactwa, w przypadku jego zniszczenia w wyniku klęski żywiołowej.

Pomoc ma dotyczyć operacji pod nazwą: "Remont grobli między stawami usytuowanymi na działkach nr 133 i 132 (...) oraz umocnienie skarp".

Operacja nie ma charakteru komercyjnego, tj. zarobkowego, ponieważ Wnioskodawca nie czerpie zysków ze swojej działalności ani nie prowadzi działalności gospodarczej.

Realizacja projektu nie spowoduje, że Wnioskodawca stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT. W trakcie realizacji powyżej wspomnianej operacji Zainteresowany będzie ponosić koszty w cenie brutto zawierającej podatek od towarów i usług VAT. Z dotacji mogą zostać pokryte ceny netto. Pokrycie z dotacji podatku od towarów i usług jest możliwe tylko wówczas, gdy zostanie on uznany za koszt kwalifikowany. VAT jest kosztem kwalifikowanym tylko wówczas, gdy niemożliwe jest odzyskanie kwoty VAT zapłaconego w cenach brutto.

Wydatki poniesione w związku z planowaną inwestycją mają związek z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a faktury nabycia towarów i usług związanych z planowaną inwestycją wystawione będą na Wnioskodawcę. Ponadto Wnioskodawca jako osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W piśmie z dnia 16 czerwca 2014 r. - stanowiącym uzupełnienie wniosku - Zainteresowany wskazał, że program, którego dotyczy interpretacja to: Program operacyjny zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013, PO Ryby 2007-2013.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z przytoczonym opisem sprawy Wnioskodawca - osoba fizyczna - będzie miał prawo do odliczenia lub odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą: "Remont grobli między stawami usytuowanymi na działkach nr 133 i 132 (...) oraz umocnienie skarp".

Zdaniem Wnioskodawcy, z samej istoty rzeczy wypłacona dotacja jest refundacją poniesionych kosztów w związku z realizacją projektu. Owe koszty nazwane kosztami kwalifikowanymi, czyli wydatki bezpośrednio poniesione przez beneficjenta w cenach netto, potwierdzone zostaną fakturami VAT. Wydatki powyższe są zawsze kosztami w cenach netto. Oznacza to, że podmiotom, które są płatnikami VAT, ten podatek nie kwalifikuje się do refundacji. W sytuacji kiedy podmiot nie jest płatnikiem VAT można owe koszty zakwalifikować do wsparcia unijnego.

Podmiot, który składa zapotrzebowanie na dofinansowanie realizacji projektu na formularzu wniosku oraz w biznes planie wskazuje dokładnie wydatki, jakie zamierza ponieść. Koszty te muszą znajdować się w obszarze wydatków kwalifikowanych do współfinansowania z danego programu.

Zatem można uznać, że dany wydatek jest kosztem kwalifikowalnym, kiedy:

* jest to wydatek, który jest opisany w wytycznych danego programu,

* jest koniecznym kosztem do realizacji danego projektu,

* został on faktycznie poniesiony w czasie, kiedy dany projekt jest realizowany,

* jest udokumentowany w sposób, aby można było go dokładnie zidentyfikować.

Zasadnicze znaczenie w zakresie uznania podatku VAT za koszt kwalifikowany ma status beneficjenta pomocy unijnej.

Zdaniem Wnioskodawcy, niemożliwe jest odzyskanie zapłaconego w cenach brutto nabywanych w związku z realizacją ww. projektu materiałów i usług, gdyż Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT, natomiast możliwe jest uznanie podatku VAT za koszt kwalifikowany i zakwalifikowanie go do wsparcia unijnego.

Wnioskodawca nie był i nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, nie składa deklaracji VAT. Realizacja projektu nie spowoduje, że Zainteresowany stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT.

W wyniku realizacji operacji nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego oraz nie będzie konieczności zarejestrowania działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT, a zatem zakupione towary i usługi nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Nie ma zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak stanowi art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Ponadto, w oparciu o art. 88 ust. 4 ustawy - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, nie był i nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, nie składa deklaracji VAT. Wnioskodawca ubiega się o przyznanie pomocy w formie dofinansowania z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Lokalnej Grupy Rybackiej "7 Ryb" w ramach działania 4.1.4 ochrona środowiska lub dziedzictwa przyrodniczego na obszarach zależnych od rybactwa w celu utrzymania jego atrakcyjności lub przywrócenia potencjału produkcyjnego sektora rybactwa, w przypadku jego zniszczenia w wyniku klęski żywiołowej.

Pomoc ma dotyczyć operacji pod nazwą: "Remont grobli między stawami usytuowanymi na działkach nr 133 i 132 (...) oraz umocnienie skarp" Operacja nie ma charakteru komercyjnego, tj. zarobkowego, ponieważ Wnioskodawca nie czerpie zysków ze swojej działalności ani nie prowadzi działalności gospodarczej.

Realizacja projektu nie spowoduje, że Wnioskodawca stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT. W trakcie realizacji powyżej wspomnianej operacji Zainteresowany będzie ponosić koszty w cenie brutto zawierającej podatek od towarów i usług VAT. Z dotacji mogą zostać pokryte ceny netto. Pokrycie z dotacji podatku od towarów i usług jest możliwe tylko wówczas, gdy zostanie on uznany za koszt kwalifikowany. VAT jest kosztem kwalifikowanym tylko wówczas, gdy niemożliwe jest odzyskanie kwoty VAT zapłaconego w cenach brutto.

Wydatki poniesione w związku z planowaną inwestycją mają związek z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a faktury nabycia towarów i usług związanych z planowaną inwestycją wystawione będą na Wnioskodawcę. Ponadto Wnioskodawca jako osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem od towarów i usług. Program, którego dotyczy inwestycja, to: Program operacyjny zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013, PO Ryby 2007-2013.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Zainteresowanego dotyczą prawa do odliczenia lub odzyskania podatku naliczonego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a wydatki poniesione w związku z planowaną inwestycją mają związek z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a zatem zakupione w celu realizacji ww. projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Zainteresowanego do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu, o którym mowa we wniosku.

W związku z poniesionymi wydatkami Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 - obowiązującego od dnia 1 stycznia 2014 r. - rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. poz. 1656). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, w związku z przytoczonym opisem sprawy Wnioskodawca - osoba fizyczna - nie będzie miał prawa do odliczenia lub odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą: "Remont grobli między stawami usytuowanymi na działkach nr 133 i 132 (...) oraz umocnienie skarp".

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Remont grobli między stawami usytuowanymi na działkach nr 133 i 132 (...) oraz umocnienie skarp" w zdarzeniu przyszłym. Natomiast wniosek w części dotyczącej uznania podatku VAT za koszt kwalifikowany został załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem w dniu 18 czerwca 2014 r. nr ILPP1/443-268/14-4/JSK.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl